Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det gör det nog. Jag ser nog inte ens den avdelningen på handelsträdgården.

Jag tänker nog att när det gäller odling, så är "ekologiskt" som benämning för mig helt kopplat till en viss typ av professionell odling. Att använda sådana beteckningar på egen odling, känns helt främmande för mig.

Ordvalet är ju jättekonstigt, men ännu konstigare på engelska då man säger "organic" och på tyska då man säger "biologisch" (hur det nu stavas).
Det finns förutom besprutningsmedel för amatören konstgödsel. Det vanligaste är ju blåkorn. Många av "naturgödselpåsarna" är dessutom konstgödslade och så även en del av plantjorden.

Idag bjöd jag ut mig själv och sambon på Pinchos. Gott, rätt flottigt dock, men framförallt så ÄLSKADE jag inredningen :love:

För mig blev det ostfyllda quesadillas (bäst idag!!), högrevschili (god men stark!, miniburgare (god! Svårt dock med miniburgare eftersom det tenderar att bli för mycket bröd) och minipizza (också god, om än mot det sötare hållet).

Dryck till blev alkoholfri Mojito som var alldeles för snålt tilltagen, tyvärr eftersom den bar fantastisk och till efterrätt en fudgebrownie med dumleflarn och vaniljglass. Det skulle vara salt karamellsås till men jag insåg nu (flera timmar senare - tur jag är snabb) att dom glömt ge mig min salta sås :arghh: Men ja, i det stora hela trevligt och ungefär vad jag hade förväntat mig :)

Idag har vi varit nojiga föräldrar. Vi ringde VC angående vårt PYRE som plötsligt började hosta och harkla sig igårkväll efter två veckors snuva. Lite bisarrt när sjuksköterskan i telefonen frågar "Är hon blå eller upplever du att hon kippar efter luft?" Mja, om hon gjorde det borde vi väl vara på väg till akuten istället? :D Men det är klart, de följer nåt slags protokoll i telefonen. De tyckte vi skulle komma in, så det gjorde vi, med bebis som naturligtvis inte presterade minsta hostning eller harkling utan bara tyckte att det var en lajbans utflykt.

Jätteskönt var det förstås att allt var OK. När vi kom hem lagade jag nåt slags gyros på pulled pork (hällde bort all vätska, blandade med lök och vitlök och massor av kryddor och körde i hög värme i ugnen tills det blev krispigt) med ris, sallad, tomater och hemlagad kebabsås.

Idag bjöd jag ut mig själv och sambon på Pinchos. Gott, rätt flottigt dock, men framförallt så ÄLSKADE jag inredningen :love:

För mig blev det ostfyllda quesadillas (bäst idag!!), högrevschili (god men stark!, miniburgare (god! Svårt dock med miniburgare eftersom det tenderar att bli för mycket bröd) och minipizza (också god, om än mot det sötare hållet).

Dryck till blev alkoholfri Mojito som var alldeles för snålt tilltagen, tyvärr eftersom den bar fantastisk och till efterrätt en fudgebrownie med dumleflarn och vaniljglass. Det skulle vara salt karamellsås till men jag insåg nu (flera timmar senare - tur jag är snabb) att dom glömt ge mig min salta sås :arghh: Men ja, i det stora hela trevligt och ungefär vad jag hade förväntat mig :)

Åh, jag har inte varit på Pinchos än, men det ser sååå mysigt ut utifrån!

Jag kan nog säga att grönsakerna jag odlar själv är "ekologiska" i sammanhang där jag behöver förklara varför jag hellre lägger ner tid och kraft på att odla egna i stället för att köpa. För även om vissa frukt och grönsaker marknadsförs som ekologiska så är jag ofta skeptisk. Det ljugs och fifflas så mycket. Men mina egna grönsaker VET jag hur de har odlats.
Var en intressant artikel i DN tror jag det var, för X antal månader sedan. Vi får betala två gånger för ekologiskt odlad mat, först i form av statliga bidrag till odlaren o sen via högre pris i butik.
Dessutom finns det inget som säger att ekologiskt skulle vara lika med bättre för miljön.

Min lilla middag igår blev väldigt god och så otroligt enkel. Gillar mat som man bara "sätter ihop" men ändå blir snyggt och gott. Pasta i botten, en näve ruccola, strössla över lite svarta oliver, strössla över lite soltorkade eller rostade tomater, parmesan, en kycklingfilé och så lite vit balsamico och olivolja på toppen. Och nymalen peppar. Det är liksom allt! Ser snyggt ut och smakar fantastiskt.

Limepannacottan var underbart god. Jag hade mandel istället för macadamianötter och man skulle med fördel kunna ersätta den vita chokladen med mörk eller mjölk.

Jag hade planerat att göra ärtsoppa ikväll men har glömt att blötlägga ärtor. Ny sopplan behövs med andra ord. Just nu använder jag rätt mycket kål, kålsoppa kanske? Någon som har ett bra tips?

Dessutom finns det inget som säger att ekologiskt skulle vara lika med bättre för miljön.

Jo, om du exempelvis tittar på vilka halter bekämpningsmedel det finns i åar, bäckar och sjöar i odlingslandskap (finns flera publicerade rapporter) samt även i de djupare grundvattenakvifererna, som ska försörja oss med rent grundvatten i årtusenden framåt :) Bekämpningsmedel kommer alltid att spridas utanför odlingen och där hör det inte hemma, med skador på växt- och djurliv samt våra naturresurser som följd.

Jag hade planerat att göra ärtsoppa ikväll men har glömt att blötlägga ärtor. Ny sopplan behövs med andra ord. Just nu använder jag rätt mycket kål, kålsoppa kanske? Någon som har ett bra tips?

Jag gillar sådan nikkolouktasoppa eller vad den heter, brukar göra med vitkål eller rödkål och vegetarisk färs. Sååå mustig och god :d

När vi åt på Pinchos glömde de köttet till hamburgaren :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 104
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 126
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur