Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frukosterar på ingefärste och något torrt åbäke till brödsubstitut, "crispbread", vitt sågspån i brödliknande form. Ska be PIPPIN skaffa fler clementiner då ODÅGAN till avkomma snodde de sista till skolans fruktstund utan någon som helst tanke på sin ömma moder.

Jag tycker att kallt lamm är svårt pga fettet. Möjligen är det det som smakar kofta, fast jag tänker björnklister. Frågan är om det rinner ut under tillagningen?

Det är nog även fettet som gör smaken som uppstår när det blir återuppvärmt och det är ingen höjdare. Men det kanske blir skillnad när den görs som tjälknöl.

Frukt är spännande. Ju roligare utseende desto tristare typ.

Carambole, denna smörgåstårtans drottning. Totalt oätligt.

Pitaya, tjusig som få- smakar gryn och blask.
Pitayan verkar vara ett under i hälsoväg om man läser om den, rik på det mesta i vitaminväg och sänker kolesterol och allt vad det var.

Du är så MODERLIG.

Jag ba' vad förväntar man sig när man skaffar unge nummer två liksom. Värsta normopatfällan. Fattas bara att PIPPIN jobbar över och @Hyacinth startar syjunta för HANDSYDDA tygblöjor med byxor av tovad ull.

Jag veeet, jag är ju det. :) Det där med handsydda tygblöjor får mig osökt att tänka på ett käckt husmorstips a la @Miran : Jag hade ju (förstås) tygblöjor och byxor i ull till när mina barn var små (och jag odlade ekologiskt - håna mig gärna :)) . Men när barnen blev större behövdes ju inte blöjorna längre och då kunde jag ju inte slänga dem utan hittade andra användningsområden.

En del blev förstås skurtrasor men en del använde jag också som sildukar när jag gjorde saft. Blöjorna var ju kokade och såg fina ut så jag reflekterade inte ens över att det var konstigt. Inte förrän jag råkade nämna för en av sönerna ett deras gamla tygblöjor minsann fortfarande användes och såg hans grönblekt chockade ansiktsuttryck insåg jag att det kanske var en sån sak man INTE ska berätta ...:crazy:

Jag veeet, jag är ju det. :) Det där med handsydda tygblöjor får mig osökt att tänka på ett käckt husmorstips a la @Miran : Jag hade ju (förstås) tygblöjor och byxor i ull till när mina barn var små (och jag odlade ekologiskt - håna mig gärna :)) . Men när barnen blev större behövdes ju inte blöjorna längre och då kunde jag ju inte slänga dem utan hittade andra användningsområden.

En del blev förstås skurtrasor men en del använde jag också som sildukar när jag gjorde saft. Blöjorna var ju kokade och såg fina ut så jag reflekterade inte ens över att det var konstigt. Inte förrän jag råkade nämna för en av sönerna ett deras gamla tygblöjor minsann fortfarande användes och såg hans grönblekt chockade ansiktsuttryck insåg jag att det kanske var en sån sak man INTE ska berätta ...:crazy:
Oh, herregud! Jag läste det käcka tipset att man skulle använda de urvuxna tygblöjorna som sjalar, och jag tyckte att redan det var - ja, lite sådär som din son tyckte om att sila saft genom dem.

Kan man ens annat än odla ekologiskt, eller "ekologiskt", när man hobbyodlar i så liten skala? Vad det nu än är som bönder sprutar på åkrar och grödor, så är det ingenting jag ens vet var man köper.

Oh, herregud! Jag läste det käcka tipset att man skulle använda de urvuxna tygblöjorna som sjalar, och jag tyckte att redan det var - ja, lite sådär som din son tyckte om att sila saft genom dem.

Kan man ens annat än odla ekologiskt, eller "ekologiskt", när man hobbyodlar i så liten skala? Vad det nu än är som bönder sprutar på åkrar och grödor, så är det ingenting jag ens vet var man köper.

Någon hade skrivit "biodynamiskt" om odling ovan och jag kände att jag inte riktigt vågade påstå att mina är/var det - eftersom jag inte har riktig koll på vad det innebär. Det finns väl massor med gödningsmedel med tveksamt innehåll att använda, kanske främst till växthusodling?

Äsch, de små liven behöver härdas :p :D

Någon hade skrivit "biodynamiskt" om odling ovan och jag kände att jag inte riktigt vågade påstå att mina är/var det - eftersom jag inte har riktig koll på vad det innebär. Det finns väl massor med gödningsmedel med tveksamt innehåll att använda, kanske främst till växthusodling?

Odlar man biodynamiskt håller man på med en massa som inte har med odling att göra rent vetenskapligt. Läs och gråt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk

Dvs det är verkligen inget man råkar göra (iaf inte som jag odlar!).

Det beror på vad man menar med ekologiskt. KRAV blir det naturligtvis inte, det är ju en rätt omfattande certifiering. Men om man har egen kompost, använder naturliga gödningsmedel (djurgödsel) och inte besprutar ogräs och ohyra skulle jag säga att man odlar ekologiskt. Det finns gödning att köpa som är KRAV-godkänd också.

De flesta av de vanligaste medlen bönderna sprutar går att köpa som konsument i svagare form (tex Roundup som består av glyfosat), det finns på Granngården, Plantagen osv. För att få köpa större mängder och högre koncentrationer behöver man certifikat (undertecknad hade certifikat för bekämpningsmedel kl 2 en gång i forntiden pga jordbruksskola).

Ja, det gör det nog. Jag ser nog inte ens den avdelningen på handelsträdgården.

Jag tänker nog att när det gäller odling, så är "ekologiskt" som benämning för mig helt kopplat till en viss typ av professionell odling. Att använda sådana beteckningar på egen odling, känns helt främmande för mig.

Ordvalet är ju jättekonstigt, men ännu konstigare på engelska då man säger "organic" och på tyska då man säger "biologisch" (hur det nu stavas).

Ja, det gör det nog. Jag ser nog inte ens den avdelningen på handelsträdgården.

Jag tänker nog att när det gäller odling, så är "ekologiskt" som benämning för mig helt kopplat till en viss typ av professionell odling. Att använda sådana beteckningar på egen odling, känns helt främmande för mig.

Ordvalet är ju jättekonstigt, men ännu konstigare på engelska då man säger "organic" och på tyska då man säger "biologisch" (hur det nu stavas).

Jag kan nog säga att grönsakerna jag odlar själv är "ekologiska" i sammanhang där jag behöver förklara varför jag hellre lägger ner tid och kraft på att odla egna i stället för att köpa. För även om vissa frukt och grönsaker marknadsförs som ekologiska så är jag ofta skeptisk. Det ljugs och fifflas så mycket. Men mina egna grönsaker VET jag hur de har odlats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 127
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama