Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gula hittar jag aldrig. Fattar inte hur ni som hittar gör? Jag kan åka ut långt ut i vildmarken, hitta små gula knoppar som jag lämnar på tillväxt och veckan efter är de borta.
Tråkigt när det är så :down:
Jag har några ställen som jag brukar börja på så jag liksom får upp ögonen för dom. Det blir enklare för fortsatt letning då tycker jag.

Baby-Infant-Mermaid-Tail-Shells-Crochet-Set-Knitted-Mermaid-Costume-Set-Photography-Props-Handmad-Animal-Style.jpg_640x640.jpg

Men hallå, ni är ju helt galna. :)

Vet inte hur man gör för att lägga ut själva bilden utan länk. Men fin är den.

Gjorde nån sorts gryta igår med aubergine, tomat, lök, lite nötfärs, chili och kanel. Blev så mycket att jag bjöd över grannarna. Sen fick jag ett ryck precis innan de kom, fick för mig att det var för lite mat. Gjorde klyftpotatis till, fetaostkräm och ett stekpannebröd som blev så jävla gott att det inte gick att sluta äta.:banghead: (med tanke på min "bantning")

Och så råkade det bli toscaäpplen med vaniljglass till efterrätt.

Grannarna föråt sig, vi med och maten räckte till idag också ... så det var inte för lite som var problemet i alla fall ...:D

Sambo sade ja till hämtmat och frågade vilken pizza jag ville ha.
Eftersom mitt svar var ingen fick han röja köket och sedan gjorde jag en veg lasagne.
Mycket bättre än pizza och det blir en god matlåda i morgon också.

Vet inte hur man gör för att lägga ut själva bilden utan länk. Men fin är den.

Gjorde nån sorts gryta igår med aubergine, tomat, lök, lite nötfärs, chili och kanel. Blev så mycket att jag bjöd över grannarna. Sen fick jag ett ryck precis innan de kom, fick för mig att det var för lite mat. Gjorde klyftpotatis till, fetaostkräm och ett stekpannebröd som blev så jävla gott att det inte gick att sluta äta.:banghead: (med tanke på min "bantning")

Och så råkade det bli toscaäpplen med vaniljglass till efterrätt.

Grannarna föråt sig, vi med och maten räckte till idag också ... så det var inte för lite som var problemet i alla fall ...:D

Hur gjorde du brödet? Har aldrig gjort.

8 bröd
25 g jäst
2 dl mjöl
2 dl vatten
0.25 dl socker el motsvarande honung
0.5 dl olivolja
1 tsk salt
Vetemjöl

Men jag gjorde dubbel sats - ALLT tog slut ... :)

Kalljäst deg till dubbel storlek, tog kanske 40 min. degen ska släppa bunken men inte för mycket mjöl så att den blir fast.

Dela degen oven i 8 delar. Häll ut lite olivolja på bakbordet och kavla ut riktigt tunt i stekpannestorlek. hetta upp stekpanna till medelvärme. Stek tills degen bubblar upp och har fått lite färg på undersida, vänd och stek andra sidan.

Alltså, det låter inte märkvärdigt men det var så sanslöst GOTT! Ungefär som naanbröd. en av sönernas recept, han hade det för att göra gyros. Gott att ha till grytor, fylla med sallad, hallomi och tztatiki, till soppa.

Skulle till och med tro att det är så snällt att även du @Hyacinth borde kunna få behålla det. Hoppas det i alla fall.

p.s Degen var extremt seg och lättarbetad. Trodde aldrig att det skulle gå att flytta så tunna kakor till stekpannan utan att de gick sönder, men det gick lätt som en plätt.

8 bröd
25 g jäst
2 dl mjöl
2 dl vatten
0.25 dl socker el motsvarande honung
0.5 dl olivolja
1 tsk salt
Vetemjöl

Men jag gjorde dubbel sats - ALLT tog slut ... :)

Kalljäst deg till dubbel storlek, tog kanske 40 min. degen ska släppa bunken men inte för mycket mjöl så att den blir fast.

Dela degen oven i 8 delar. Häll ut lite olivolja på bakbordet och kavla ut riktigt tunt i stekpannestorlek. hetta upp stekpanna till medelvärme. Stek tills degen bubblar upp och har fått lite färg på undersida, vänd och stek andra sidan.

Alltså, det låter inte märkvärdigt men det var så sanslöst GOTT! Ungefär som naanbröd. en av sönernas recept, han hade det för att göra gyros. Gott att ha till grytor, fylla med sallad, hallomi och tztatiki, till soppa.

Skulle till och med tro att det är så snällt att även du @Hyacinth borde kunna få behålla det. Hoppas det i alla fall.

p.s Degen var extremt seg och lättarbetad. Trodde aldrig att det skulle gå att flytta så tunna kakor till stekpannan utan att de gick sönder, men det gick lätt som en plätt.

Tack! Nybakt bröd är sällan fel:) jag ska definitivt testa när jag får ett energiöverskott. Kanske till och med kan göra på glutenfritt mjöl!

Glutenfritt har jag ingen erfarenhet av. Men brödet blev väldigt SEEEGT , kan man få den effekten utan gluten? För det var liksom vitsen med just det här brödet.

Glutenfritt har jag ingen erfarenhet av. Men brödet blev väldigt SEEEGT , kan man få den effekten utan gluten? För det var liksom vitsen med just det här brödet.

Vet inte riktigt (och tvivlar på det...), men annars kan BARNET inte äta det. Värt att testa tänker jag:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 548
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 130
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama