Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lagat nudelwok med massor av chili, lime, vitlök och broccoli samt purjo (istället för vårlök) och potatisskalade remsor med morötter. Några stackars bitar lövbiff, lite sesamolja, och lite fisksås också. Det blev väldigt gott!
Jag har ätit samma som @inverterad (om än på annan ort:D), bortsett från lövbiffen och med en massa svartkål och lite strimlad omelett.

Alltså jag kommer på mig själv med att tycka så synd om dig att jag drabbas av MODERSKÄNSLOR och en enorm lust att åka upp till dig och styra upp tillvaron lite för dig. Göra jordgubbsglass, baka bullar, ta hand om hela familjen liksom. Ursäkta eller nåt. :banghead:

:love:

Såååja. Skriv en historia om min avatar och knyppla en dress så du kommer över det:D
Annars är du välkommen:)

60CMPLAN
Jag har tillgång till en sån här bakhäll. Kan den vara bra att baka naanbröd på och frysa in? De man köper inplastade i affären är ju inte bara torra och trista, utan sanslöst dyra också.

Alltså jag kommer på mig själv med att tycka så synd om dig att jag drabbas av MODERSKÄNSLOR och en enorm lust att åka upp till dig och styra upp tillvaron lite för dig. Göra jordgubbsglass, baka bullar, ta hand om hela familjen liksom. Ursäkta eller nåt. :banghead:
Du är så MODERLIG.

Jag ba' vad förväntar man sig när man skaffar unge nummer två liksom. Värsta normopatfällan. Fattas bara att PIPPIN jobbar över och @Hyacinth startar syjunta för HANDSYDDA tygblöjor med byxor av tovad ull.

Jag bestamde att rakna kallorier i Sondags. I gar at vi hur halsosamt som helst. I dag startade dagen bra, anda tills Maken undrade vad jag tankt gora med den stora Daim pasen och de flera salt lakrits pasarna som lag i skapet. :banghead: Sa det blev en pase saltlakrits till mellanmal, sedan kom en kompis (tillika min chef) over och ville ha kaffe ... sa det blev en Irish coffee for att "bli av med" skvatten Jamieson vi hade i skapet ... med en rejal klick gradde. For att avsluta dagen med en kallorisnal morotssoppa med ingefara och ett par harda skivor brod med ost till. :laugh:
Naja, jag far battra mig i morgon. Jag fortsatter vara nojd med gardagen.:p

Jag har en lammstek i frysen som behöver gå åt. Problemet är att allt inte kommer gå åt vid en middag och återuppvärmt lamm smakar illa (enligt min mening). Jag funderar därför på att göra tjälknöl som ju är gott kallt, men är lite rädd för att det ska smaka kofta. Gör det det? Synpunkter mottages tacksamt! :)

Hade ni en bra svampsäsong uppe i norr? Här i stockholm var det den sämsta på säkert 7-8 år.

Gällande gul kantarell så var det den bästa på länge i min del av Stockholm. Trattisar och annan svamp var dock :down:, men det var det även förra året. Trattisarna i år började komma upp precis när första snön kom i november. Jag hittade en stor tuva med ungdomliga trattar ena veckan och den andra veckan var de snömos och sen blev det inget mer.

Jag har en lammstek i frysen som behöver gå åt. Problemet är att allt inte kommer gå åt vid en middag och återuppvärmt lamm smakar illa (enligt min mening). Jag funderar därför på att göra tjälknöl som ju är gott kallt, men är lite rädd för att det ska smaka kofta. Gör det det? Synpunkter mottages tacksamt! :)

Smakar inte kofta:) tjälknöl är ett bra val tycker jag.

Jag tycker att kallt lamm är svårt pga fettet. Möjligen är det det som smakar kofta, fast jag tänker björnklister. Frågan är om det rinner ut under tillagningen?

Du ser!

Pomelo är en lika stor besvikelse kan meddelas.

Chokladapelsin också! Det var något som min lilla Icabutik sålde strax före jul. Hutlöst dyra, men jag köpte ett par till matkorgen jag gjorde till mamma och pappa, eftersom min ömma MODER älskar apelsinchoklad i alla dess former. Jag fattade ju att den inte skulle smaka choklad, men tänkte att det måste ju vara något som hade gett den namnet, någon lite kakaoaktig arom?

Det var tydligen bara färgen (lite brunorange, very seventies) för den smakade precis som vanlig apelsin. Hopp.

PS: Gillar också Sias sorbeter. DS.

Igår åt jag våfflor med räkor, crème fraîche (turkisk yoghurt när fraîchen tog slut, jag hade gravt underskattat mängden kvar i burken), hackad rödlök, dill och lite stenbitsrom. Det är så jäkla gott! Åt stående vid köksbänken medan nästa gräddades, osv.

Ikväll kommer en kompis på middag, jag ska göra en pasta med kyckling, egenrostade tomater, rucola, svarta oliver och annat gott. Förberedde kycklingen och tomaterna igår så det inte är så mycket att pyssla ihop med kort förberedelsetid.

Så har jag gjort pannacotta och karamelliserat ananas och chili (tjohej vad gott det var, jag är lite rädd för bränt socker men mmm!) som ska utgöra topping på sagda pannacotta som jag lustigt nog fick hälla upp i kaffekoppar som är väninnans avlagda :D Tack igen @Killaloe för tipset, tror att det kommer att gå hem! ("Tyvärr" blev de tre pannacottor så jag får väl offra mig för konsten och äta en imorgon kväll också...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 127
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama