Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde pastasallad med väninna igår. Utöver pasta var det diverse grönt, cocktailtomater, physalis, lufttorkad skinka, milanosalami och fetaost. Verkligen gott! Hon hade ett knep som innebar att röra ner en burk lätt-crème fraiche parmesan/vitlök i pastan och det funkade väldigt bra, jag trodde det skulle bli kleggigt men icke.

Äppelpannacotta efter med kardemummacrisp (som inte var så krispigt men riktigt gott) och äpplen som jag sjöd i koncentrerad äppeljuice med chili och lite socker. Mums! Men pannacottan var lite för fast tycker jag, trots att jag drog ner rejält på gelatinet. Men då vet jag till nästa gång!

Torkade äpplen i ugnen igår också förresten, oj vad gott det blev! Fyra timmar i ugnen på 70 grader, ungefär. Så lät jag dem stå över natten efter att jag stängde av ugnen.

Testar nu med bananer och en gigantisk jordgubbe (lite lägre värme), funkar det lika bra blir jag överlycklig!

Ikväll ska jag testa belugabolognesen som hyllas här, till färsk pasta :)
Din mat är så inspirerande just nu, @Anna !

Min matdag har hittills varit fenomenal! Inledde dagen vid 10 med chokladfrukost ihop med @Ceta och @Lillelorden
Yoghurtbord med några olika sorters müslie/granola
Tre sorters bröd plus fröknäcke med olika pålägg som choklad/jordgubbsmarmelad (som nog var bäst idag), ostar, andra marmelader osv.
Tryfflar, småkakor och kladdkaka
Våfflor och chokladvåfflor med tillbehör
Olika sorters chokladpulver för att kunna blanda sin egen varma eller kalla choklad

Är fortfarande obehagligt mätt men vi har planerat att göra egen pizza ikväll och det lär väl säkert kunna gå ner :D

Jag är Ensam Hemma, ska äta lite popcorn till middag är planen. Kanske lite mangolassi med lime också.
Hyacinth! Nu blir det lite OT, men jag ville bara hälsa att modet spridit sig.

funny-parents-trolling-kids-46-5878aa35676a9__605.jpg

Reddit

Jag åt förresten ganska B middag på ett orientaliskt pizzahak vid Wieselgrens.

De hade dock sådana där sjukt spännande kakor som verkar finnas på vissa orientaliska hak och i diverse mellanösternaffärer. Sådana där kakor som jag inte vet vad det är, men som jag vet att jag vill smaka på. Bara att jag inte riktigt vet vad det är.

Är det någon som vet vad de heter? Är de goda? Vissa ser typ ut som baklava, men sedan verkar det bara vara andra sorters småkakor. Finns det samlingsnamn? Käkar man dem som de är eller ska man ha dryck till?
(Shit vad svennig jag känner mig, men min bästa matkompis och det infödda proffset på persisk mat är på resa i Sydamerika och har sannolikt inte tid att besvara mina frågor)

Din mat är så inspirerande just nu, @Anna !

Instämmer! Jag blir sjukt hungrig (och matlagningssugen) av @Anna s inlägg!

Gulle er, jag blir alldeles rörd! :) Känner själv att jag är inne i ett bra flow just nu och det är ju alltid roligt att kunna inspirera :love:

Jag har torkat bananer med gott resultat och kört in en plåt till nu. (Är inte så förtjust i konsistensen på "färsk" banan men gillar att de ger snabb energi osv. så bananchips funkar ju lika bra. Jag sötar dem inte eller liknande.)

Så har jag bakat en annan variant av stekpannebrödet som jag brukar göra, vanligtvis är det vitt och fluffigt men nu hade jag i kruskakli (som jag vill uttala krus-kakli) och dinkelflingor utöver vanligt mjöl. Var rädd att det inte skulle jäsa eftersom det blir mycket tyngre än vetemjöl och jästen var några dagar för gammal, men det gick fint, lite längre jästid bara.

Nu puttrar belugabolognesen och luktar väldigt gott. Jag ska inte äta riktigt än eftersom jag åt goda smörgåsar med vass engelsk cheddar och fänkålssalami på en av baguetterna jag bakade till nyår till sen lunch, men det är lika bra att göra såsen så är det gjort innan jag blir för trött för att ta mig för något och äter smörgås till middag också ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 513
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 125
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama