Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åt förresten ganska B middag på ett orientaliskt pizzahak vid Wieselgrens.

De hade dock sådana där sjukt spännande kakor som verkar finnas på vissa orientaliska hak och i diverse mellanösternaffärer. Sådana där kakor som jag inte vet vad det är, men som jag vet att jag vill smaka på. Bara att jag inte riktigt vet vad det är.

Är det någon som vet vad de heter? Är de goda? Vissa ser typ ut som baklava, men sedan verkar det bara vara andra sorters småkakor. Finns det samlingsnamn? Käkar man dem som de är eller ska man ha dryck till?
(Shit vad svennig jag känner mig, men min bästa matkompis och det infödda proffset på persisk mat är på resa i Sydamerika och har sannolikt inte tid att besvara mina frågor)

Är det inte typ massa karamellfärg, socker och mördeg?

I gar kvall blev middagen sarskilt lyckad trots att det var en utrensning av kylskapet. Jag tog de sista skivorna smorgas skivad rokt skinka och la ut i botten pa en form, hackade upp alla gamla gronsaker och gjorde en frittata som blev supergod ... och till det gjorde jag stekpanne brod da jag inte tyckte att frittatan var tillrackligt stor ... supergott, men nu maste jag handla i dag. :cautious:

Gode tid! Polsk mat är ju ofta lite... svår. Men det där! :eek:

Har raknas mage, vare sig det ar ko eller gris, som delikatess pa de allra finaste och dyraste restauranger. :p och ar absolutely delicious :d (jag forsokte oversatta 'delicious' till Svenska, men den enda oversattningen var utsökt och det ar inte ett ord jag anvant ofta ... so there it is and maybe my second glass of wine was one too many.:cautious:

Kvallens middag blev halvt katastrofig ... svampen var helt fantastisk, morotterna mycket goda men kycklingen aldeles for torr och trakig ... vid exact 163*F matt med termometer pa mer an ett stalle ... all kyckling och flask blir i fortsattningen tillagat med sous vide metoden. Jag hatar tradigt och torrt kott.:meh:

Har raknas mage, vare sig det ar ko eller gris, som delikatess pa de allra finaste och dyraste restauranger. :p och ar absolutely delicious :d (jag forsokte oversatta 'delicious' till Svenska, men den enda oversattningen var utsökt och det ar inte ett ord jag anvant ofta ... so there it is and maybe my second glass of wine was one too many.:cautious:
Många fin-delikatesser är ju lite svårtillgängliga i början. Som tex det fåröga jag en gång fick i en palestinsk familj.

Du kanske tänker på ordet delikat?

Belugabolognesen var fantastisk och kommer att göras igen i detta hushåll! (Och ätas igen snart, det blev en hel liter över! ;)) Det fanns ju olika recept när jag googlade, jag råkade ha allt hemma för att göra Coops variant men tog med inslag av den som fanns bl.a i DN såsom en dutt överbliven syrad grädde. Och så piffade jag förstås med chiliflingor och lite sriracha :angel:

Ikväll ska jag på bokcirkel men tror att jag äter hemma innan (vi ses på ett kafé som även har god varm mat men den är inte riktigt värd pengarna enligt mig och januari är en dyr månad som det är) - det blir nog falafel i libabröd isåfall med inlagd rödlök och någon liten vitlökssås.

Låter lite bättre än det jag blev bjuden på idag. Polsk soppa gjord på komage. Fick inte ner en endaste sked.

Den har jag också gjort, i Peru :D En familjs källare som var restaurang, de pratade inte spanska utan qechua, men vi lyckades få fram att dagens lunch var "vaca" dvs ko, och det kostade 2 kr. Taget! Efter några skedar gryta undrade jag var kon var och började titta lite noggrannare, och uppmärksammade de vita bitarna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 509
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 125
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama