Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åt alldeles för många små muffins till kvällsmat i går. :o
(det fanns med blåbär, med choklad, lakrits, smuldegsströssel och neutrala. Man måste smaka på allt som bjuds)
Lunchen bestod av en välkryddad, köttgryta som fått koka länge och potatis.

Fast den där magen som nämns i tråden känns inte som något måste provsmakas...

Den har jag också gjort, i Peru :D En familjs källare som var restaurang, de pratade inte spanska utan qechua, men vi lyckades få fram att dagens lunch var "vaca" dvs ko, och det kostade 2 kr. Taget! Efter några skedar gryta undrade jag var kon var och började titta lite noggrannare, och uppmärksammade de vita bitarna...
Jag har ätit på curryhouses i Malaysia där en lunch gick på några kronor och maten serverades direkt på bordet på ett bananblad. Nemas problemas, men komage var alldeles för mycket för mina kräkreflexer.

Många fin-delikatesser är ju lite svårtillgängliga i början. Som tex det fåröga jag en gång fick i en palestinsk familj.

Du kanske tänker på ordet delikat?

Gag ... faroga har jag inte blivit bjuden pa, daremot getoga i en situation nar jag inte kunde saga nej utan att vara oartig.:yuck: Det slutade med att jag gomde det under annat pa tallriken, da man i kulturen fick pafyllt sa lange man at maste det lamnas for att inte fa mer. Tack och lov.:angel:

Torkningsverkstaden klar för denna gången!

img_0286_587bd834ddf2b3347e121678.jpg

Allt blev gott och jag längtar nu till morgondagens frukost på kokosyoghurt, granola och diverse torkade delikatesser!

Jag åt falafel till sen lunch och nu har jag käkat kvällsmat, smörgås på det grova stekpannebrödet från igår, med prästost och fänkålssalami. Kaffe med pepparkakskryddor till.

Alltså falafel - det är verkligen bra grejer @Anna :love: :up: (vilket påminner mig, vet du eller kanske @Petruska om den fina falafelvagnen vid biopalatset/saluhallen fortfarande finns kvar?)

Hos mig blev det helstekt kyckling med örtkryddor och vitlök ihop med ratatouille och en fetaostcreme. Gott! Framförallt när jag fick äta såsen med dinkelbröd som sambon bakade i fredags. Jag skulle verkligen kunna leva på surdegsbröd :o :D

Alltså falafel - det är verkligen bra grejer @Anna :love: :up: (vilket påminner mig, vet du eller kanske @Petruska om den fina falafelvagnen vid biopalatset/saluhallen fortfarande finns kvar?)

Hos mig blev det helstekt kyckling med örtkryddor och vitlök ihop med ratatouille och en fetaostcreme. Gott! Framförallt när jag fick äta såsen med dinkelbröd som sambon bakade i fredags. Jag skulle verkligen kunna leva på surdegsbröd :o :D

Jag har faktiskt ingen koll på just den falafeln - men minns en fantastisk falafel mittemot Sjöfartsmuseet ungefär... absolut inte vad du frågade om men den var god ;)

Din middag låter fantastisk!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 509
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 119
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama