Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kvallen's middag bestaende av Sirloin biff, tillagad sous vide och kryddad ganska rejalt med Peruviansk Aji krydda och timjan med balsam glaserade rodbettor och en chimichurri liknande sas, men da jag inte hade persiljan som behovdes blev det gronkal och rodbettsblad i stallet. :angel:
Det hela blev dock mycket gott ... da biffen kostade mig runt :angel: 35 kronor kilot (allt som allt 65 sek och rodbettorna 25 sek) kanner jag mig mycket nojd. :D

Kycklingen i tagine-gryta blev väldigt bra och saftig men något fattades i såsen och vi kunde inte komma på vad. Vi kommer garanterat att göra den igen. Ugnen var på 175 grader och det tog ca en och en halv timme.

Sås/sky:
Vitt vin (Casas Patronales)
Citronsaft från en halv citron
Skivad tomat
Rom
Rödlök, strimlad
Honung
Kycklingfond
Svartpeppar
Chili (Burmese amber nectar, lite starkare än jalapeño)

Jag åt torsk igår, med ångad broccoli, kokt potatis och fänkålssås. Såsen blev inte lika god som den brukar, vet inte vad som gick fel. En caprese till förrätt. Sedan drack jag svingoda drinkar på skybaren, och på en ginbar! GINBAR!! :love:
Älskar ginbarer! Älskar gin! Är det något nyöppnat i Malmö, eller? Jag planerar redan inför mitt nästa besök... :d
På tal om mage så har jag ätit haggis och det är inte alls oävet. Den är ju fylld dock så inte riktigt samma sak som en soppa där det flyter omkring läskiga grejer...
Vi fick haggis-stoppad kyckling till lunch första dagen på mitt första jobb i Skottland. Jag var helt övertygad om att det var tapenade i och är såhär i efterhand oerhört glad att jag inte sa det högt... Jag har för övrigt lite svårt för haggis eftersom jag vet vad det är (jag är lite löjlig på det viset) men gillar den vegetariska varianten!

Älskar ginbarer! Älskar gin! Är det något nyöppnat i Malmö, eller? Jag planerar redan inför mitt nästa besök... :d

Ja! Ganska ny. Jag älskar också gin :d
De hade många olika ginsorter och framförallt många olika tonics.
Jag tog en ganska klassisk GT med Hendricks, rosblad, gurka och pink pepper tonic. Magiskt god! Och i ett JÄTTEGLAS som frostades i kolsyre-is. En annan i sällskapet tog en med balsamico i, och en tredje med grape och lakritstouch.

Jag åt av olika anledningar inte särskilt spännande alls förra veckan, men över helgen blev det fart på oss igen. I lördags utnyttjades ett presentkort på en av stans bästa köttrestauranger som serverar oerhört fint, skotskt kött av olika slag. Ett sådant där ställe som man inte har råd med utan antingen presentkort eller rabatt... :angel:

Det blev getost-panna cotta med äpple- och rödbetspuré, nötter och endives till förrätt. Till huvudrätt delade vi på en rejäl Porterhouse steak, och till efterrätt delade vi på en crème brûlée med ingefära. Malbec i glasen och sedan promenad hem för att komma över den värsta paltkoman.

Efter den kvällen kändes det som att det är dags för lite lättare mat ett par dagar framöver, så ikväll blir det soppa på morot och sötpotatis samt ett gäng krutonger av gårdagens frukostbröd.

Dinkel och quinoabiffar med ris och fetaostkräm blev dagens middag.
Till det en (god) sallad (för det var nödvändigt att den var det enligt receptet) :D
Och ja, förutom att smeten var värdelös utan lite kompletterande ströbröd och ett extra ägg samt att jag visst glömde salta och peppra :o så var det gott. Väldigt snälla smaker men jag hade inte förväntat mig något annat :up:

½ burk tonfisk + ½ burk cf med franska örter + 2 skivor sesam delikatessknäcke med extrasaltat smör o en balja hett favorit te, just nu Bengal spice.

Till lunch blev det Tikka Masala från lunchrestaurangen på min praktik. God! Speciellt för det facila priset 55:-.

Till middag Quesadillas. Har skrivit matlista den här veckan, så hoppas på mer inspirerande mat än vad det tenderar att bli annars.

Pulled pork, som maken lagade i helgen. Tyvärr hade han lagerblad i :confused: en smak jag gärna har i en mustig gryta men inte i en pulled pork, där vill jag ha lite fräshare smaker som balanserar upp hettan... en tomatsallad till räckte tyvärr inte, men avkomman åt glatt av bröd och tomat i alla fall.

Dinkel och quinoabiffar med ris och fetaostkräm blev dagens middag.
Till det en (god) sallad (för det var nödvändigt att den var det enligt receptet) :D
Och ja, förutom att smeten var värdelös utan lite kompletterande ströbröd och ett extra ägg samt att jag visst glömde salta och peppra :o så var det gott. Väldigt snälla smaker men jag hade inte förväntat mig något annat :up:

Älskar när det står så i recept. "Men vafan! Jag vill ju servera med en ÄCKLIG sallad!"

Apstressigt ju! Hur ska man veta vilken fetaost som är god?!

Varför står det inte tex "alldaglig sallad med en slumpmässigt vald fetaost"?
kag känner mig iofs snarast lite KRÄNGT av att receptet tror att jag är så dum att jag kört äcklig fetaost :down:

Men jag är helt klart för din beskrivning! Alternativt att en skriver "serveras med en lagom sallad med en lagom fetaost"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 507
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 119
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama