Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köttbullar på fläskfärs i kryddig tomatsås, med makaroner. Glömde knäcka i ett ägg i smeten men de höll ihop bra ändå (annars hade jag väl fått kalla det för köttfärssås...).

Här åts det färdigköpt vegetarisk haggis till middag. Vi kände dock inte för de klassiska tillbehören, så vi fixade till en fräsch (fräsch och inte ofräsch, för en gångs skull) sallad på babyspenat, körsbärstomater, fetaost och vinaigrette istället. Lite otippad kombination, men gott blev det!

Så tråkigt med bristande aptit. Finns det något du kan klura ut som är mer lättätet än annat?

Jag har gått och blivit dunderförkyld och som alltid när jag är det blir jag bottenlöst hungrig. Det känns så mycket mer rimligt än att som de flesta tappa aptiten vid förkylning, tycker jag:D
Jag också. En förkylning håller på att ta över mig helt och jag är vrålhungrig.

Dessutom misärdag. Två extremt små smörgåsar till frukost. Det var allt bröd som fanns. Fullständigt värdelös thai till lunch, riset var nästan äckligt och jag blev inte i närheten av mätt. Det enda ätliga som inte krävde tillagning som fanns till hands var lite rucola och tre körsbärstomater. Det hjälpte inte mycket. Köpte i panik en äcklig "jordgubbs"-proteinbar på macken på väg till stallet. Nu hemma och äter två normalstora smörgåsar, partner har shoppat goda pålägg.

Jag också. En förkylning håller på att ta över mig helt och jag är vrålhungrig.

Dessutom misärdag. Två extremt små smörgåsar till frukost. Det var allt bröd som fanns. Fullständigt värdelös thai till lunch, riset var nästan äckligt och jag blev inte i närheten av mätt. Det enda ätliga som inte krävde tillagning som fanns till hands var lite rucola och tre körsbärstomater. Det hjälpte inte mycket. Köpte i panik en äcklig "jordgubbs"-proteinbar på macken på väg till stallet. Nu hemma och äter två normalstora smörgåsar, partner har shoppat goda pålägg.
Jag har nästan trott att jag är ensam i världen om att reagera med ökad aptit på förkylning:D

@mandalaki @Anna Hemköp har väldigt bra charkuterier i delidisken tycker jag. Tryffelsalamin, fänkålssalamin och den spanska lufttorkade skinkan är mina favoriter.

Ja! Vi har pratat om det någon gång tidigare vet jag, det var du som fick mig att leta vidare i deras diskar. Tror att jag hade köpt någon enstaka grej på extrapris någon gång och var förundrad över hur god den var, och så berättade du att de har så mycket som är bra :) De har ju en lufttorkad skinka i små skivor också som är vansinnigt god, tyvärr upptäckte jag att den är tysk när jag köpte den till nyår. (Det var röda och gröna streck på paketet som min just då icke källkritiska kärna tolkade som italiensk, osv.)

Jag tänkte baka släta bullar till semlor ikväll, är det någon som sitter inne på ett superrecept tro? Det finns ju massor och alla är rätt lika varandra, men tänkte kolla med den kollektiva visdomen här om någon kanske har något särskilt bra eller något knep?

Ja! Vi har pratat om det någon gång tidigare vet jag, det var du som fick mig att leta vidare i deras diskar. Tror att jag hade köpt någon enstaka grej på extrapris någon gång och var förundrad över hur god den var, och så berättade du att de har så mycket som är bra :) De har ju en lufttorkad skinka i små skivor också som är vansinnigt god, tyvärr upptäckte jag att den är tysk när jag köpte den till nyår. (Det var röda och gröna streck på paketet som min just då icke källkritiska kärna tolkade som italiensk, osv.)

Jag tänkte baka släta bullar till semlor ikväll, är det någon som sitter inne på ett superrecept tro? Det finns ju massor och alla är rätt lika varandra, men tänkte kolla med den kollektiva visdomen här om någon kanske har något särskilt bra eller något knep?

Det här receptet tänker jag gå efter: http://mittkok.expressen.se/recept/semlor-roy-fares/

Har inte testat det men hans saffransdeg var underbar att jobba med. Det är fördegen som är det viktiga, det är den som gör att degen blir lätthanterlig (bekräftat av min lokala bagerska som är suverän :up: hon använder alltid fördeg).

Kul!

Har precis tryckt en semla, lätt illamående :D

Men min chef köpte semlor till arbetsgruppen för att fira en kul grej! Jag blev uppringd imorse av den myndighet som ansvarar för teknikutveckling och forskning inom min bransch, och de vill ha med mig i ett expertråd som granskar ansökningar till forskningsanslag som den här myndigheten delar ut på uppdrag av regeringen! Vi ska först granska och sedan fördela anslagen till de forskningsprojekt vi anser gynnar branschen och samhällsnyttan bäst, typ som Vetenskapsrådet fast mindre och enbart för den här branschen. Så galet kul! Världens ära att bli handplockad till det här rådet som förutom mig typ bara består av tio olika höjdare från myndigheter samt ett gäng forskare :D

(Sorry för OT men det var ju liksom anledningen till semmelätandet :D )

Har precis tryckt en semla, lätt illamående :D

Men min chef köpte semlor till arbetsgruppen för att fira en kul grej! Jag blev uppringd imorse av den myndighet som ansvarar för teknikutveckling och forskning inom min bransch, och de vill ha med mig i ett expertråd som granskar ansökningar till forskningsanslag som den här myndigheten delar ut på uppdrag av regeringen! Vi ska först granska och sedan fördela anslagen till de forskningsprojekt vi anser gynnar branschen och samhällsnyttan bäst, typ som Vetenskapsrådet fast mindre och enbart för den här branschen. Så galet kul! Världens ära att bli handplockad till det här rådet som förutom mig typ bara består av tio olika höjdare från myndigheter samt ett gäng forskare :D

(Sorry för OT men det var ju liksom anledningen till semmelätandet :D )

Oh, anar jag fler KONFERANGS-möjligheter? :up:

Stort grattis, det måste kännas jättehäftigt :bow:

Oh, anar jag fler KONFERANGS-möjligheter? :up:

Stort grattis, det måste kännas jättehäftigt :bow:

Det är faktiskt tack vare en KONFERANGS som jag fick erbjudandet! Någon från den här myndigheten som jag minglade med förra året och tydligen gjort ett vettigt intryck på (HÖHÖ! De skulle bara veta). Men ja, det kommer bli flera resor och möten och hotellnätter i huvudstan :up:

Taaack! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 490
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 116
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama