Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Valde fisktacos istället för burgare på lunchen, men de var inte så extraordinärt goda som jag mindes dem.

Tack, tråden! Visste att man kunde lita på er :love:.

Det blir Västerbottenpaj! Åtminstone något som förhoppningsvis påminner om en :idea:. Min lokala Coop har visserligen den livsnödvändiga svenska Kalles Kaviar i sortimentet, men Västerbottenost var visst lite fööör svenskt :o. Hittade dock en ost som, med lite god vilja, liknar en slags Västerbottenliknande ost. Plus att den hette "Vesterhavsost", så den var en given kandidat redan på namnet :rofl:.

Det blir Västerbottenpaj! Åtminstone något som förhoppningsvis påminner om en :idea:. Min lokala Coop har visserligen den livsnödvändiga svenska Kalles Kaviar i sortimentet, men Västerbottenost var visst lite fööör svenskt :o. Hittade dock en ost som, med lite god vilja, liknar en slags Västerbottenliknande ost. Plus att den hette "Vesterhavsost", så den var en given kandidat redan på namnet :rofl:.

Vesterhavsost är en favoritost, men den är mild i smaken. Det blir gott, men alls inte likt.

Bor du i Köpenhamn?

Har gjort en saffranskladdkaka i veckan, de senaste tre veckorna. Det börjar bli farligt.

Gjorde en brändsats kolor idag. :down:

Lukten som utvecklade sig undertiden jag rörde frenetiskt fick mig att fundera på om jag fått en stroke.

Lingonvarianten vill jag gärna ha recept på!
225 gram lingon. Tina och koka upp dem. Tillsätt 1,5 dl syltsocker med pektin. Koka en stund. Mixa. Tillsätt 50 gr glukos eller vit sirap. Koka upp en stund. Tag av från plattan och rör ner de fyra gelatinblad som jag glömde att inleda med att du skulle blötlägga i kallt vatten. Se till att få med så lite vatten som möjligt med gelatinbladen!

Vik en aluminiumform så att den blir sådär 10*12 cm, som en fyrkant med kanter, smörj med smaklös matolja. Häll i smeten där. Efter sex timmar ska den ha stelnat. Pyssla då loss den och skär den i små, trevliga bitar och vänd bitarna i strösocker.

Fisksoppa med saffran ikväll. Gott bröd och en fantastisk kokostopp från stenugnsbageriet.

Jag behöver en julig dessert. Helst inte något alltför tungt och mastigt, kanske något med citrus? . Jag funderar på någon sorts inkokt frukt med typ stjärnanis, kanel och lättvispad grädde till, men jag är så jäkla dålig på desseter att jag blir jätteosäker. Tips?

225 gram lingon. Tina och koka upp dem. Tillsätt 1,5 dl syltsocker med pektin. Koka en stund. Mixa. Tillsätt 50 gr glukos eller vit sirap. Koka upp en stund. Tag av från plattan och rör ner de fyra gelatinblad som jag glömde att inleda med att du skulle blötlägga i kallt vatten. Se till att få med så lite vatten som möjligt med gelatinbladen!

Vik en aluminiumform så att den blir sådär 10*12 cm, som en fyrkant med kanter, smörj med smaklös matolja. Häll i smeten där. Efter sex timmar ska den ha stelnat. Pyssla då loss den och skär den i små, trevliga bitar och vänd bitarna i strösocker.

Kul! Finns energi när mozartkulorna är gjorda ska jag definitivt testa.

Fisksoppa med saffran ikväll. Gott bröd och en fantastisk kokostopp från stenugnsbageriet.

Jag behöver en julig dessert. Helst inte något alltför tungt och mastigt, kanske något med citrus? . Jag funderar på någon sorts inkokt frukt med typ stjärnanis, kanel och lättvispad grädde till, men jag är så jäkla dålig på desseter att jag blir jätteosäker. Tips?

Päron med saffran, stjärnanis och kanel? Jättegott!

Hur, hur, hur? Låter som det jag letar efter!

Skala päronen, låt stjälken sitta kvar (snyggt).
Täck med vatten, nån dl socker, och de kryddor du vill ha.
Låt sjuda en halvtimme kanske? Svalna i lagen, servera gärna dagen efter och låt dem stå och dra i kylen/på balkongen.

Skala päronen, låt stjälken sitta kvar (snyggt).
Täck med vatten, nån dl socker, och de kryddor du vill ha.
Låt sjuda en halvtimme kanske? Svalna i lagen, servera gärna dagen efter och låt dem stå och dra i kylen/på balkongen.
Tack! Laddar jag på med mycket kryddor? Ska jag passa mig för för mycket stjärnanis? Någon sprit i lagen?

/analfabet när det kommer till desserter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
28 811
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 055
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama