Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så himla trött och sliten idag vilket innebär noll energi till mat. Har således ätit två toasts, varav en med smaklös ost och en med bara smör :o och det kanske inte är vad jag skulle kalla för en kulinarisk upplevelse men fint ändå :D Dessutom är jag (och har varit hela natten/dagen) så otroligt sugen på att frossa i kransekager, vilket jag inte för mitt liv kan begripa varför jag är och jag lär knappast kunna stilla det begäret heller inom den närmsta tiden :arghh::arghh:

Fortsatte med frysrensningen till lunch. Det går till så här: man steker en lök och diverse kryddor. Häller i frysta grönsaker tills det räcker. Steker lite till. Knäcker över två ägg och äter när äggen är lagom stelnade.

Nu äter jag en ensam middag på pasta carbonara enligt @Myrten s instruktioner. Det är ofattbart gott och väldigt trösterikt!

Fortsatte med frysrensningen till lunch. Det går till så här: man steker en lök och diverse kryddor. Häller i frysta grönsaker tills det räcker. Steker lite till. Knäcker över två ägg och äter när äggen är lagom stelnade.

Nu äter jag en ensam middag på pasta carbonara enligt @Myrten s instruktioner. Det är ofattbart gott och väldigt trösterikt!

Vad har @Myrten för specialitet?

Själv gjorde jag en friskgratäng medan vi bakade lussebullar. Gjorde egen mandelmassa eftersom jag inte hade någon hemma. Jäklar vad gott DET blev då!!! :d

Fiskgratängen blev rätt god den med. Lite mos, mycket broccoli, torskrygg, räkor och lite vinsås uppepå. Gjord på Oatly som jag testade för andra gången.

Jag lagar ganska så oinspirerad mat för tillfället, och ikväll var dessvärre inget undantag. Någon sorts gulaschgryta blev det: lök, stjälkselleri och stjälkar av bladpersilja svettades i olja, i med rökt paprika, chipotle, vitlök, tomatpuré och svettade lite till. Sedan i med potatis i tärningar, körsbärstomater(dumpsterfynd, köper inte färska såhär års), buljong och överbliven ugnsbakad paprika och så fick det koka tills potatisen var mjuk. Stekte tofu och åt med stora mängder bladpersilja efter att ha smakat av med lite balsamvinäger och svartpeppar.

Ikväll: nån slags wok bestående av purjolök, broccoli, vitlök, vegansk färs, äggnudlar och färdig woksås med söt soja och vitlök. Gott!

Äggröra och en knäckebrödsskiva med naturell färskost.
Lussekatter och pepparkakor på BARNETS luciafirande.

Vad har @Myrten för specialitet?.

I det här fallet gräddig Carbonara utan grädde. Du blandar ägg och ost i en bunke. Kokar pastan al dente och spara undan en del av vattnet. Häll tillbaka pastan i kastrullen (på 1an) och häll i lite av pastavattnet i ägg- och ostblandningen. Rör runt och häll i pastan. Rör kraftigt och späd med mer pastavatten till lämplig gräddig konsistens uppnåtts. I med svartpeppar och knaperstekt bacon/fläsk. Ät!

I det här fallet gräddig Carbonara utan grädde. Du blandar ägg och ost i en bunke. Kokar pastan al dente och spara undan en del av vattnet. Häll tillbaka pastan i kastrullen (på 1an) och häll i lite av pastavattnet i ägg- och ostblandningen. Rör runt och häll i pastan. Rör kraftigt och späd med mer pastavatten till lämplig gräddig konsistens uppnåtts. I med svartpeppar och knaperstekt bacon/fläsk. Ät!

Aha, ja det kanske funkar. Själv har jag bytt ut grädden mot lite oatly matlagningsgrädde. Älskar carbonara. Alldeles för mycket.:mad:

Nu har jag förhoppningsvis gjort marmeladgodisar. En sats på lingon och en på havtorn. Om de nu stelnar. Typ hipsterjul?

Jag gjorde vit nougat en jul. Elvispen dog under dramatiska former (poff och eldslåga) redan i början av tillverkningen (smeten skulle vispas kall från kokande, INTENSIVT vispande). Resten körde jag för hand. Var helt slut efteråt.

Stelnade den jäkla nougaten? Svar nej. :mad: Fick ha den i kalla källaren för att den åtminstone inte skulle rinna. Gick bara att äta med sked. :turd:

Det var nog det närmsta en hipsterjul jag kommit. För surdegsbröd räknas inte dit, va??

Så gör alltid mamma och pappa :)

Aha, ja det kanske funkar. Själv har jag bytt ut grädden mot lite oatly matlagningsgrädde. Älskar carbonara. Alldeles för mycket.:mad:
Stryk kanske:p. I Italien har jag aldrig varit med om grädde i carbonara. Den görs på lite olika sätt, men grädde tror jag inte är så vanligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
28 783
Senast: em76
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 053
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama