Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså är vi verkligen tillbaks på att bolle (bolla?) i karry nu igen? Jag skrattar så tårarna rinner här.

Andas.

Jag gjorde ju púlled pórc igår, på skinkstek, och oj vad bra det blev! Tror inte att jag har gjort det på just skinkstek förut faktiskt. Och så mycket mat det blev för nästan inga pengar alls? Herregud! Igår åt jag i alla fall köttet inslaget i tortillas, det blev mycket kladdigt och härligt. Gröna sojabönor till som jag blancherade direkt ur frysen i någon minut bara och sedan kryddade upp med vitlökspeppar, limesaft och chiliflingor. Oj vad gott det blev.

I matlådan idag finns en rar liten hög med kött, en grabbnäve grönmix och återstoden av bönpaketet, tyvärr utan kryddning för jag var så trött imorse att jag inte orkade tänka på det. Har en burk örtsalt med chili i skåpet här, så det kan nog också bli ganska gott.

Ikväll skulle jag behöva baka något eller göra något julgodis för jag ska ha Bjudning igen på söndag kväll och är upptagen hela dagen på lördag, men vi får se, jag har ju ett par dagar till på mig. Det finns visserligen en del godis av olika sorter kvar i kylen, jag får inventera. Och saffransbullar med mandelmassa har jag också i frysen. Får se vad jag orkar, idag är första dagen utanför feberisoleringen och jag är lite trött i hela kroppen.

@Anna Vilken bárbècqúésås använde du till köttet? De jag prövat har smakat för rökigt, jag skulle vilja ha något neutralare.

Gör en egen eller ha inte i någon alls. Sötman kan lika gärna komma från honung.

Det jag brukar använda till nöt eller fläsk:

Krossade eller hela tomater på burk
Öl
Honung eller bbq-sås
Whisky
Svartpeppar
Chili (minst två sorter)
Kalvfond
Vitlök
Senapspulver
Örtkrydda (timjan, oregano, rosmarin - jag har i det jag känner för)
Balsamvinäger (mycket viktigt, det tar fram smakerna enormt)
Rödlök

Ev ingefära, speciellt om det är på fläskkött.

@Anna Vilken bárbècqúésås använde du till köttet? De jag prövat har smakat för rökigt, jag skulle vilja ha något neutralare.

Jag gillar inte bárbècqúésaucé så mycket, så jag brukar använda två påsar färdig marinad istället. Igår tog jag smokey honey från Santa Maria och Icas egen Sweet & Chili (ja, den heter så). Och så spruttar jag på med någon deciliter jalapeñoketchup från Texas Longhorn, finns på Ica. Det blir ju samma princip som bárbècqúésaucé men inte lika sötsliskigt. Jag skvätte i lite liquid smoke också, men det hoppar du självklart över eftersom du inte vill ha det rökiga :) Och antagligen väljer du inte smokey honey-marinaden heller utan kanske hellre Icas vitlök och örter, som jag ska prova nästa gång för det lät rackarns gott.

@Anna: Pullad någonting är jättegott (om man inte föräter sig på det då som jag med kycklingen...). Jag har gjort på skinkstek några gånger och det blev jättebra.

Och antagligen väljer du inte smokey honey-marinaden heller utan kanske hellre Icas vitlök och örter, som jag ska prova nästa gång för det lät rackarns gott.

Aha, det lät ju bra! Du skriver påse, är det alltså pulver som man blandar med vatten? Eller i vilken hylla hittar jag den?

Men varför förkoka så att de blir sladdriga??? Jag fyller dem först, enkelt - och det har alltid blivit bra. Har två favoritvarianter. Antingen parmaskinka eller grovhackade champinjoner i vitlöksost. Rejält med tomat & ostsås bara så inte sjutton behöver de förkokas. Och så mozzarella uppepå. Rulla hem ... :)
Jag vet inte! Receptet sa så och jag var typ 18 år gammal när jag provade (jag minns det väl eftersom det var första gången mina föräldrar kom på middag efter att jag flyttat hemifrån), och sedan dess har jag liksom inte vågat mig på det igen. Men det här låter ju mycket lovande!

Senast ändrad:
Aha, det lät ju bra! Du skriver påse, är det alltså pulver som man blandar med vatten? Eller i vilken hylla hittar jag den?

Ser ut typ såhär:

7311310029524.jpg

och är alltså redan vätska :) I min lilla Icabutik finns de bland just bárbècqúésaucérna, i närheten av kryddor och sådant. Jag kan tänka mig att det i större butiker finns käcka skyltar i taket där det kanske står Såser och Kryddor eller något åt det hållet!

@Anna: Pullad någonting är jättegott (om man inte föräter sig på det då som jag med kycklingen...). Jag har gjort på skinkstek några gånger och det blev jättebra.

Ja, verkligen. Jag gillar egentligen draget nötkött bäst, men när den svenska skinksteken kostar 39:- är det ju nästan förbjudet att låta bli ;) Men jag har ju gjort på fläsk förut också, antagligen på karré? Detta blev bättre!

Kyckling föredrar jag nog helstekt med olika saker instoppade i olika hål ;) Men har aldrig riktigt testat pulled-variant.

"Favorit-lunchstället" gav mig matförgiftning igår - förmodligen genom den vilseledande goda laxsalladen jag beställde - och jag har alltså inte ätit särskilt mycket alls sedan igår lunch. Petade dock i mig lite yoghurt i morse och har fått behålla den, så jag tänkte försöka introducera lite "snäll" mat successivt nu under dagen. Äter en skiva lantbröd med färskost i skrivande stund och det verkar också gå bra, så jag håller tummarna för att det värsta är förbi!

Ja, verkligen. Jag gillar egentligen draget nötkött bäst, men när den svenska skinksteken kostar 39:- är det ju nästan förbjudet att låta bli ;) Men jag har ju gjort på fläsk förut också, antagligen på karré? Detta blev bättre!

Kyckling föredrar jag nog helstekt med olika saker instoppade i olika hål ;) Men har aldrig riktigt testat pulled-variant.

Jag gör pulled kyckling i stekpåse. En hel kyckling, lite vitt vin, kycklingfond, någon vit vinäger, senapspulver, svartpeppar, honung, rom, vitlök, rödlök och en massa chili. Blir vansinnigt gott. Jag kokar ihop såsen innan jag blandar den med det dragna köttet för det brukar bli lite väl blött annars.

"Favorit-lunchstället" gav mig matförgiftning igår - förmodligen genom den vilseledande goda laxsalladen jag beställde - och jag har alltså inte ätit särskilt mycket alls sedan igår lunch. Petade dock i mig lite yoghurt i morse och har fått behålla den, så jag tänkte försöka introducera lite "snäll" mat successivt nu under dagen. Äter en skiva lantbröd med färskost i skrivande stund och det verkar också gå bra, så jag håller tummarna för att det värsta är förbi!

Din stackare, vad hemskt. Krya på dig :heart

Mm, det låg inte på topp 5 i listan över saker jag behöver sista veckan på kontoret före jul... Jag är dock glad att det inte visade sig vara vinterkräksjuka eller liknande, utan att det värsta som sagt tycks vara förbi. Peppar peppar!

Det är ju faktiskt "fördelen" med en vanlig enkel matförgiftning att den går över rätt snabbt. De två gånger jag har haft det har jag blivit bra på några dagar.

Jag tänker, eftersom det var jag som läst att det skulle förkokas i ett recept, att det är för att korta ner tiden i ugnen. Annars tror jag inte det finns några bra anledningar för det var omöjligt att fylla dem :D

Och hur mycket tid sparar man då??? Hellre tio min mer i ugnen än en halvtimmes frustration... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
28 782
Senast: em76
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 053
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama