Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag överväger att ha ett danskt tema på min nästa sommarfest, men boller i karry känns sådär festligt som huvudrätt. Även med tanke på vad "boller" också betyder på danska. O_o Å andra sidan kanske det är ett fint tema i förhållande till "braendende kaerlighed".

Rødgrød med fløde är hur som helst den givna desserten. :up:
Ja jäklar. Tänk att bolle i karry.

:rofl:

Måste få återkomma till min ständiga referens Masterchef. I Danmark lagade de häromdagen boller i karry. Frikadeller med tjock currysås och ris. Alltså kombon? :confused:

Men nu slits jag mellan :yuck: - och att laga det själv.

En annan dansk klassisker nämndes: braendende kaerlighed. Det visade sig vara en hög bacon uppe på en stor klatt potatismos. (Det skulle jag inte våga laga, för jag skulle äta ihjäl mig ...:o Låter som kvalificerat comfort food).
Boller i karry og brændende kærlighed! Två favoriter från min barndom! Ack, min salig mormor och hennes från sin elaka moster ärvda receptsamling. Endast en moderlös mormor kan så ge sig hän när det gäller att skämma bort sina barnbarn. Jag blir nästan tårögd!

Går avsnittet attt se någonstans?

@Petruska det verkar finnas på tv3 play. Minns dock inte vilket avsnitt, kan vara 31 eller 32. Har för mig att det var rätten som lagades i senare delen av programmet, så ge inte upp om de lagar nåt annat först.

De drog lott om vilken klassiker som skulle lagas, och det blev boller i karry. Braendende kaerlighed nämndes bara.

Måste få återkomma till min ständiga referens Masterchef. I Danmark lagade de häromdagen boller i karry. Frikadeller med tjock currysås och ris. Alltså kombon? :confused:

Men nu slits jag mellan :yuck: - och att laga det själv.

En annan dansk klassisker nämndes: braendende kaerlighed. Det visade sig vara en hög bacon uppe på en stor klatt potatismos. (Det skulle jag inte våga laga, för jag skulle äta ihjäl mig ...:o Låter som kvalificerat comfort food).

Boller i karry är faktiskt supergott. :d

Brændene kærlighed är precis som du säger comfortfood på hög nivå. :love:

@Petruska det verkar finnas på tv3 play. Minns dock inte vilket avsnitt, kan vara 31 eller 32. Har för mig att det var rätten som lagades i senare delen av programmet, så ge inte upp om de lagar nåt annat först.

De drog lott om vilken klassiker som skulle lagas, och det blev boller i karry. Braendende kaerlighed nämndes bara.
Det ÄR ju nåt med dansk mat och karry. Förutom boller i karry, så är dansk remoulade illgul av karry (som alltså inte kallas gurkmeja i sammanhanget), och så har vi ju karrysalat. Alltid samma illgula karry som inte smakar något alls. Och i så gammaldags rätter.

Vad är det som är gott med bollerne? Jag gillar faktiskt curry. Men det är ju svårt att få en rätt att smaka något annat om det är curry i den. :D
Det är några decennier sedan jag åt det. Jag tror att jag skulle ha svårt att se storheten annat än i retrospekt numera.

Det goda för ett barn är nog just de milda smakerna, den ymniga mängden trögflytande sås och det härliga klegg av sås och ris som man kan röra ihop på sin tallrik.

Och vi pratar ju inte om curry i normal mening, här. Vi pratar om det absolut smaklösa pulvret som tex Santa Maria kan ha salufört som curry för 30-40-50 år sedan.

Det är några decennier sedan jag åt det. Jag tror att jag skulle ha svårt att se storheten annat än i retrospekt numera.

Det goda för ett barn är nog just de milda smakerna, den ymniga mängden trögflytande sås och det härliga klegg av sås och ris som man kan röra ihop på sin tallrik.

Och vi pratar ju inte om curry i normal mening, här. Vi pratar om det absolut smaklösa pulvret som tex Santa Maria kan ha salufört som curry för 30-40-50 år sedan.

Och jag har inte ens ätit det som barn utan som vuxen under de år jag jobbade i Danmark :o:p

Och jag har inte ens ätit det som barn utan som vuxen under de år jag jobbade i Danmark :o:p
Om jag skulle ta mig för att laga det nu, skulle jag inte lyckas hålla mig till receptet utan ta lammfärs till bollerne och krydda upp det alldeles för mycket och basera såsen mer på grönsaker än på mjöl, mjölk och smör. Resultatet skulle helt enkelt bli något slags "typ indiskt". Och så basmatiris. Inte sådant där typ Uncle Ben som jag antar att mormor serverade. Och så skulle jag krydda upp riset.

Ja, ett förskräckande odanskt resultat är vad vi skulle få se! Jag skulle aldrig få godkänt i medborgarskapsproven med den maträtten!

Det lutar åt att jag måste laga det, ser jag. :D

(Jag skulle ändå behöva pröva att koka frikadeller, för jag skulle vilja äta det i tomatsås med pasta).
(Det är plättlätt. Gör tomatsåsen. Rulla ihop köttfärsbollarna. Lägg dem i tomatsåsen och koka tills de känns rätt hårda.)

Aha, du kokar dem I tomatsåsen alltså?

Till karryn kokade de dem i vatten och hällde såsen över alltihop sen.
Jamen, den såsen består ju av mjöl, mjölk och smör. Kanske lite grädde. Den är med andra ord rätt svår att hålla kokande utan att det bränns. En tomatsås är ju betydligt mer lätthanterlig. Den kan ju få vara en liten aning mer vattnig (vinig?) än du egentligen vill ha den när du duttar i bollarna, så blir kokningen ännu enklare och en del ångar ju ändå bort under koktiden.

Annars: riktiga frikadeller (på svenska) kokar man i vatten. (Kød)boller (på danska) kokar man också i vatten. Danska frikadeller steker man. Svenska köttbullar steker man.

I diverse indiska och persiska recept med lammfärsbollar i olika såser, tillagas bollarna direkt i den aktuella såsen. Jag hade kört på samma vis även för mera italieninspirerat (och även tex grekiskinspirerat i förekommande fall).

@Petruska Aha. För mig är alla kokta köttbullar frikadeller så det var jag som valde ordet här. I programmet kallades de hela tiden ködboller. (Och gjordes på antingen kalv+fläskfärs eller bara fläskfärs)

@Petruska Aha. För mig är alla kokta köttbullar frikadeller så det var jag som valde ordet här. I programmet kallades de hela tiden ködboller. (Och gjordes på antingen kalv+fläskfärs eller bara fläskfärs)
Precis, de kokas ju i boller i karry!

Det är lite dumt att orden köttbullar och frikadeller används precis tvärtom på svenska och danska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
28 761
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 053
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama