Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och en kompis lagade fyllda portabello med quinoa tricolore, gröna sojabönor, haricot vertes och fetaoströra. Sen stod vi i kö för en luciakonsert i tjugofem minuter men det blev fullt när vi stod på tröskeln för att få komma in. Så det blev besvikelseglögg och pepparkakor hemma hos mig istället.

Julbord idag.
Alldeles för mycket god sill :d
Sedan ett stort långbord med en massa godsaker där det enda jag fick äta var skinkan :( att vara gravid över julen har helt klart sina nackdelar :down:

Sedan blev det lite prinskorv och köttbullar.

Lite tråkigt dessertbord bara, ingen ris à la Malta och bara lite julgodis utöver risgrynsgröten.

I morgon blir det jultallrik med jobbet på samma ställe :o ska bli spännande att se vad från julbordet som hamnar på jultallriken. Jag hoppas på deras sillar.

Jag har provat att göra cannelloni exakt en gång i mitt liv, och då blev det precis sådär att de bara säckade ihop och låg där i en sorglig hög, med all fyllning runtom istället för inuti. Jag blev så arg att jag bestämde mig för att aldrig göra det igen. Efter din beskrivning känner jag mig dock lockad att ge det ett nytt försök, och att lägga ribban lite lägre denna gång så att säga. Hmm...

Men varför förkoka så att de blir sladdriga??? Jag fyller dem först, enkelt - och det har alltid blivit bra. Har två favoritvarianter. Antingen parmaskinka eller grovhackade champinjoner i vitlöksost. Rejält med tomat & ostsås bara så inte sjutton behöver de förkokas. Och så mozzarella uppepå. Rulla hem ... :)

Men varför förkoka så att de blir sladdriga??? Jag fyller dem först, enkelt - och det har alltid blivit bra. Har två favoritvarianter. Antingen parmaskinka eller grovhackade champinjoner i vitlöksost. Rejält med tomat & ostsås bara så inte sjutton behöver de förkokas. Och så mozzarella uppepå. Rulla hem ... :)

Jag förlorar inte heller.
Brukar fyll med ricotta, pesto, vitlök, citronzest, spenat och nötter. Lite chili piggar upp!

Jag tänker, eftersom det var jag som läst att det skulle förkokas i ett recept, att det är för att korta ner tiden i ugnen. Annars tror jag inte det finns några bra anledningar för det var omöjligt att fylla dem :D

Jag tänker, eftersom det var jag som läst att det skulle förkokas i ett recept, att det är för att korta ner tiden i ugnen. Annars tror jag inte det finns några bra anledningar för det var omöjligt att fylla dem :D

Spritspåse måste ju vara nödvändigt i det läget. Annars brukar tesked och svordomar räcka.

Planerar nyårsmenyn. Eftersom nyår och chanukkah sammanfaller i år (dvs chanukkah infaller 24/12-1/1) lutar det ut judiskinspirerad meny. Jag vet inte om gemenskapen tål att jag köper israeliska drycker, annars finns det tex öl med fin etikett på hebreiska på Systembolaget.

Planerar nyårsmenyn. Eftersom nyår och chanukkah sammanfaller i år (dvs chanukkah infaller 24/12-1/1) lutar det ut judiskinspirerad meny. Jag vet inte om gemenskapen tål att jag köper israeliska drycker, annars finns det tex öl med fin etikett på hebreiska på Systembolaget.

Jag skulle inte chansa, men kanske sikta på bägge delar.

Jag har gripits av pervers lust att köpa ett vin från en israelisk bosättning på Golanhöjderna. Ursprunget anges diskret nog som "övrigt" på Systembolagets hemsida.

Jag ler fortfarande när jag ser mitt ärvda recept med tillägget "vinet ska ej vara franskt, det bojkottar vi" efter kärnvapensprängningarna.

Israel. Svår potatis det där. Men firar man en blandning av chanukkah och Grevinnan & betjänten tycker jag nog vinet är på sin plats. Frågan är om set är gott.

Jag ler fortfarande när jag ser mitt ärvda recept med tillägget "vinet ska ej vara franskt, det bojkottar vi" efter kärnvapensprängningarna.

Israel. Svår potatis det där. Men firar man en blandning av chanukkah och Grevinnan & betjänten tycker jag nog vinet är på sin plats. Frågan är om set är gott.
Vanligen köper jag inget från Israel, men reser gärna dit. (Dvs har inte varit där på mycket länge, men nu ligger det i närtidsplaneringen.)

Jag blev totalt mobbad på någon färja - Tysklandsfärjan? - när jag under den där perioden hade lagt någon fransk flaska i min korg. Alltså, vanliga färjeresenärer blängde på mig.

Måste få återkomma till min ständiga referens Masterchef. I Danmark lagade de häromdagen boller i karry. Frikadeller med tjock currysås och ris. Alltså kombon? :confused:

Men nu slits jag mellan :yuck: - och att laga det själv.

En annan dansk klassisker nämndes: braendende kaerlighed. Det visade sig vara en hög bacon uppe på en stor klatt potatismos. (Det skulle jag inte våga laga, för jag skulle äta ihjäl mig ...:o Låter som kvalificerat comfort food).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
28 758
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 053
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama