Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde vit nougat en jul. Elvispen dog under dramatiska former (poff och eldslåga) redan i början av tillverkningen (smeten skulle vispas kall från kokande, INTENSIVT vispande). Resten körde jag för hand. Var helt slut efteråt.

Stelnade den jäkla nougaten? Svar nej. :mad: Fick ha den i kalla källaren för att den åtminstone inte skulle rinna. Gick bara att äta med sked. :turd:

Det var nog det närmsta en hipsterjul jag kommit. För surdegsbröd räknas inte dit, va??
Jag har gjort knäck en gång. Den fick förvaras i frysen för att hålla sig hård.

Nu har jag förhoppningsvis gjort marmeladgodisar. En sats på lingon och en på havtorn. Om de nu stelnar. Typ hipsterjul?

Jag fick hem en silikonform idag med fördjupningar i form av olika elgitarrer. Vill göra något skojigt godis i dem och överraska min gitarrfantast till fader. Kan marmelad vara något tro? Eller är det för mjukt? Hmm. Funderar på om jag vara ska smälta choklad, smaksätta med t.ex chili, havssalt, apelsinskal och gjuta om. Det bör ju bli hårt åtminstone.

Jaja. Ikväll åt jag "wok" med pulled pork, wokgrönsaker från frysen och risnudlar. Och sweet chili-sås från omgången jag kokade häromsistens, den är nästan slut.

Så har jag gjort citron- och ingefärafudge och utvärderat förråden av hembakt och hemkokt och är väl nästan redo för bjudning på söndag och sedan jul jul strålande jul! Ska dock göra Mozartkulor någon dag också, och eventuellt pepparkakskulor med chili och choklad. Har en pepparkaksdeg som jag inte orkar baka ut och dessa små godbitar bara rullar man ihop och doppar i choklad. Lagom nivå.

Bakade ett stekpannebröd med fänkål och solrosfrön med. Och slog in en massa kolor som jag kokade för två veckor sedan. Nu går jag och lägger mig med präktpoängen i topp!

Åh, förra året försökte jag mig på vit choklad- och hallonfudge och någon sorts apelsinchokladtryffel. Allt. Flöt. Typ, i alla fall. Jag fraktade hela formarna till Hunnebo i varm buss, efter att de hade stått både i kyl och utomhus i minusgrader utan att stelna något nämnvärt. Vi åt med sked och händer. Katastrofalt! Men gott...

Morfars knäck var en dröm för en tandläkares kassa. Man kunde slå ihjäl folk med den och göra rent kastrullen var ett mindre helvete. Den räckte dock länge eftersom man bara kunde suga på den, att tugga var inte att tänka på.

Apropå 'Boller i Karry':
Ibland när jag helt oskyldigt öppnar frysen så tittar min danska partners guilty pleasure upp från lådan och väser som ett ljusskyggt monster mot mig :devil:... Monstret brukar typ se ut som det på bilden nedan :yuck::
Steff.jpg

Halvt apropå:
Hörrni! Jag råkade i ett svagt ögonblick lova mina (danska) team-kolleger att upprepa förra årets succé (?) och ta med "Något svenskt" till knyt-jullunchen. Sist fick de den unika chansen att smaka en äkta Janssons Frestelse...

Men vad ska jag laga i år :arghh:?! En svensk julrätt som kräver så lite arbete som möjligt (:angel:) och som kan fraktas hyfsat lätt samt värmas upp i micro eller möjligen på en kokplatta.

Shoot!

@hagel: Det enda jag kommer på kräver ju lite mer jobb men julkryddade köttbullar med rödbetssallad? Hur många är det på lunchen?

Annars fyllda ägghalvor fast jag vet inte hur pass svenskt det kan anses vara (vi har oftast haft det).

Edit: Gubbröra kanske?

Apropå 'Boller i Karry':
Ibland när jag helt oskyldigt öppnar frysen så tittar min danska partners guilty pleasure upp från lådan och väser som ett ljusskyggt monster mot mig :devil:... Monstret brukar typ se ut som det på bilden nedan :yuck::
Steff.jpg

Halvt apropå:
Hörrni! Jag råkade i ett svagt ögonblick lova mina (danska) team-kolleger att upprepa förra årets succé (?) och ta med "Något svenskt" till knyt-jullunchen. Sist fick de den unika chansen att smaka en äkta Janssons Frestelse...

Men vad ska jag laga i år :arghh:?! En svensk julrätt som kräver så lite arbete som möjligt (:angel:) och som kan fraktas hyfsat lätt samt värmas upp i micro eller möjligen på en kokplatta.

Shoot!

Västerbottenspaj!

Sällar mig till skaran som haft en flytande fudge i frysen, i mitt fall saffransfudge :d

Igår åt jag burgare på lokal, delade en papparkaksmilkshake till det och sen popcorn och Star wars-bio.
Satsar på burgarlunch idag också med min förre chef :)

@hagel Jag tycker att västerbottenpaj är ett jättebra förslag.

Det mesta med sill och rödbetssallad och ägghalvor serveras ju ändå i Danmark.

Eller "julköttbullar" på älg, men det kan vara svårt att få tag på.

Grön långkål på svenskt vis, hade jag velat ha. Samma som den danska, men UTAN SOCKER I.

Morfars knäck var en dröm för en tandläkares kassa. Man kunde slå ihjäl folk med den och göra rent kastrullen var ett mindre helvete. Den räckte dock länge eftersom man bara kunde suga på den, att tugga var inte att tänka på.

Min mamma brukade göra en sort som hon kallade "Tjong" - det låter som något liknande. Smeten skulle dras ut med händerna på "oljad marmorskiva" för att få in luft under stelningen. Precis som man gör med polkagris. Sen skulle den klippas i bitar innan den stelnade till ja, typ sten. Men gott var det. :)

Min mamma brukade göra en sort som hon kallade "Tjong" - det låter som något liknande. Smeten skulle dras ut med händerna på "oljad marmorskiva" för att få in luft under stelningen. Precis som man gör med polkagris. Sen skulle den klippas i bitar innan den stelnade till ja, typ sten. Men gott var det. :)
Det låter ju precis som polkagris!

Åh, du känner också till det alltså? Nu blev jag nostalgisk.
Jaaa! Jag försökte få till ett kok i år, men marmorskiva saknas i våra liv så det blev inte så mycket av det. Men efter jul så, då tror jag att jag har en lösning och kan koka min tjong och mina polkagrisar igen :love:

En New York från American Steakhouse Burgers, en Foodtruck strax utanför Gränby Centrum i Uppsala :d

Högrevsfärs, svenskt, ost, gott :D :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
28 797
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 054
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama