Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste kolla med er, ska ha födelsedags firande för mig själv med närmsta familjen imorgon.

Vi ska äta hembakade bullar och fröknäcke med gott pålägg, jag kommer göra en STOR omelette med svamp.
Efterrätten, jag hade tänkt att göra fruktsallad med en massa god frukt, ha lite vaniljglass till (har de slutat sälja turk- yoghurt med vaniljsmak?). Ska även hacka lite olika nötter samt mörk choklad att ha över om man vill.

MEN nu får jag ågren över att efterrätten inte är tillräckligt ordentlig?

Är ju rätt enkelt att göra en pavlova med all frukt jag köpt att ha ovanpå.
Vad säger ni?

(Grattis @Hyacinth nu när du firar, tänker på BARNET i magen. Vill säkert ha både pavlova, bläckfiskar i brunsås och vietnamesiska vårrullar.)

Vad det gäller @Hyacinth och att klä sig som en smörgåstårta finns det ju bara en självklar referens.
12976403_1173502692684458_903776549_n.jpg

@Pilot Har du tid? Jag tycker att det låter som att du har en bra och god efterrätt som det är :) Spontant känner jag också att din tänkta efterrätt är lite mer i stil med resten av maten?

Gott som tusan lät allt, i alla fall ...

Jag måste kolla med er, ska ha födelsedags firande för mig själv med närmsta familjen imorgon.

Vi ska äta hembakade bullar och fröknäcke med gott pålägg, jag kommer göra en STOR omelette med svamp.
Efterrätten, jag hade tänkt att göra fruktsallad med en massa god frukt, ha lite vaniljglass till (har de slutat sälja turk- yoghurt med vaniljsmak?). Ska även hacka lite olika nötter samt mörk choklad att ha över om man vill.

Vad säger ni?

(Grattis @Hyacinth nu när du firar, tänker på BARNET i magen. Vill säkert ha både pavlova, bläckfiskar i brunsås och vietnamesiska vårrullar.)

Tack!
BABYN vill ha palak paneer:D

Vad säger ni?

Eller bara köp lite maränger?

@Pilot Har du tid? Jag tycker att det låter som att du har en bra och god efterrätt som det är :) Spontant känner jag också att din tänkta efterrätt är lite mer i stil med resten av maten?

Gott som tusan lät allt, i alla fall ...
Jag känner också att det håller samma tema. Vi håller oss gärna på den lite nyttigare sidan när det kommer till mat/ efterrätt.
Men samtidigt så är jag uppväxt med farmors ordentligt gräddiga tårtor, så det känns lite fattigt .:o

Men tid har jag, har hela dagen på mig idag att förbereda till imorgon. Har tillochmed för-städat för att det ska vara enkelt att springa över med damsugaren en extra gång innan de kommer.
(Vuxenpoäng!)

Jag känner också att det håller samma tema. Vi håller oss gärna på den lite nyttigare sidan när det kommer till mat/ efterrätt.
Men samtidigt så är jag uppväxt med farmors ordentligt gräddiga tårtor, så det känns lite fattigt .:o

Men tid har jag, har hela dagen på mig idag att förbereda till imorgon. Har tillochmed för-städat för att det ska vara enkelt att springa över med damsugaren en extra gång innan de kommer.
(Vuxenpoäng!)

Något som jag gillar med just den där typen av plock är att man enkelt kan få det att se rätt fancy ut. Antingen om du lägger i olika skålar, eller om du har någon snygg serveringsbricka att lägga det i högar på. Kanske kan du lägga ett blad mynta ovanpå för att få den där restaurangfeelingen?

Vill du ha mer tillbehör så funderar jag på typ torkade bär (finns exempelvis hallon) och kokoschips.
7350071470169.jpg

Senast ändrad:

(Vuxenpoäng!)

Nä, inte känna något tvång eller att det inte är tillräckligt. Man gör det som passar en själv och sin familj. Mina tårtor och kakor drar gärna åt det nyttigare hållet eftersom det betyder att jag kan äta utan att få alltför dåligt samvete (anorektisk bakgrund). Eftersom mina gäster ofta tagit om av det som bjudits utgår jag ifrån att de var goda och tillräckliga.

Något som jag gillar med just den där typen av plock är att man enkelt kan få det att se rätt fancy ut. Antingen om du lägger i olika skålar, eller om du har någon snygg serveringsbricka att lägga det i högar på. Kanske kan du lägga ett blad mynta ovanpå för att få den där restaurangfeelingen?

Fy vad du ger mig idéer att gå wild&crazy med en massa skålar! :rage: :D

Jag har kopiösa mängder skålar i olika storlekar, det skulle bli jättehäftigt med en fest där alla får plocka ihop helt hur de vill och att man ställer fram allt på en gång, dvs vill man har något av det söta till det salta så har man det *spånar vilt* :up:

Fy vad du ger mig idéer att gå wild&crazy med en massa skålar! :rage: :D

Jag har kopiösa mängder skålar i olika storlekar, det skulle bli jättehäftigt med en fest där alla får plocka ihop helt hur de vill och att man ställer fram allt på en gång, dvs vill man har något av det söta till det salta så har man det *spånar vilt* :up:

Jag älskar skålar, det är det civiliserade sättet att äta :love:

Jag älskar skålar, det är det civiliserade sättet att äta :love:

Plockmat FTW! :up:

Vilket det blir här ikväll. Jag hade två frysta humrar som jag köpte när det var extrapris som vi inte kommit för oss att äta ännu. De är nu tinade och vi har också lite ost (ordentligt lagrad Grevé, Kvibille cheddar och St Agur), serranoskinka, majonnäs, hemgjord marmelad (citrus gjord på frukter från det lilla citrusträdet, rabarber samt hallon/lakrits/stjärnanis), surdegsbröd (bake off-variant, där går min gräns :D) samt en drös olika kex. Vi blir nog mätta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 575
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 231
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30