Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Couscous till sen lunch. Fräste quornbitar, inlagd strimlad paprika, gröna soyabönor, vitlök, rödlök, chili, russin, kardemumma, apelsin, nötter spiskummin och rätt mycket salt. Fräste allt, slog sen på vatten. Perfekt lunch.

Och sett Ale Stenar i halv snöstorm. En Äkta Upplevelse.

Gick det att ens se dem? :D

Igår kom jag hem till mina föräldrar, PARTNER fortsatte med nattåg till släkten i Norrland.
Föräldrarna bjöd på champagne och snittar (friterat rispapper med avokado, tångrom, CF) och älggryta med potatis, lingon och rödvin till middag.

Är inte det där ett recept ur senaste Buffé? Jag har för mig att jag sneglade på det och undrade vem som orkar fritera rispapper. Blev nyfiken på att testa. Men inte tillräckligt för att testa. :D Var det gott?

Är inte det där ett recept ur senaste Buffé? Jag har för mig att jag sneglade på det och undrade vem som orkar fritera rispapper. Blev nyfiken på att testa. Men inte tillräckligt för att testa. :D Var det gott?
Är det sånt rispapper som en del godis köpt i solidaritetsbutiker var inslaget i när jag/vi var barn? Ätligt papper.

Vi firar Drottningens Födelsedag i hemmet. En gammal Familjetradition. Det SKA vara revbensspjäll. Pga omständigheterna marinerade jag tempeh gjord på ärtor i öl, miso och liquid smoke över natten. Penslade med soja och pulveringefära (mycket viktigt att det är pulver!) och stekte rätt hårt. Ugnsrostad sötpotatis med grönkål, rödlök och granatäpple till, samt rödkålssallad med valnötter och en typisk SÅS på stekskyn (eller bristen därpå) från ärttempeh och imat. Lite lingon och blåbär i SÅSEN.

Nu väntar kaffe och SAFFRANSGIFFLAR.

Perfekt knaprig klyftpotatis med majosås, till en ljummen sallad på endivsallad, grönkål och frön. Gött! Riktigt najs weißburgunder/pinot blanc till, hörde om den i podden Vinpratarna i somras men har tvekat pga saftigt pris. Tills jag hittade den hos konkurrenten till min butik mycket billigare. :devil:

Restaurangbesök med föräldrarna idag. Förr en trevlig tradition men som haft uppehåll några år och som jag försöker återupprätta.
Jag åt en väldigt väldigt god ravioli med spenat, ricotta, valnötter, soltorkade körsbärstomater och ruccola.
Föräldrarna åt varsin napolitansk pizza, kanterna var supergoda och resten helt okej :D

Juldekadadens deluxe här. Började rätt bra eftersom jag har claimat min brors espressomaskin och drack en god kopp kaffe och åt några majsknäckebröd till brunch.
Ingen mat på jättejättemånga timmar för att sedan hugga in på min misslyckades saffranskladdkaka som mer blivit en kompakt sockerkaka. (Hade fel temperatur på ugnen igår).
Gjorde små mackor av mitten av kakan som åts med grädde. (Förstår varför folk kör detox efter jul, om man har samma diet som mig.)

Sedan blev det köpt pastapenne med vinsås, lax och sparris.
Glad blev jag när jag öppnade kylen hemma och upptäckte tångkaviar, horseradish på tub och citronsaft i flaska!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
34 35 36
Svar
701
· Visningar
30 724
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 791
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
760
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar