Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lagat och ätit revbensspjäll och rödkål. Revbensspjällen penslade jag med en blandning av riven ingefära, honung, äppelcidervinäger och olja och lade på ett galler. Det fick stå på 125 grader i 5 timmar. Sista timmen lade jag rödkål och skivat i frid Marie på en plåt under så att det blandades med marinaden från köttet. Supergott!

Tyvärr är det slut på VLIN för min del, slutade helt med alkohol för 2 månader sedan. Den för med sig för mycket negativt tyvärr, förhoppningsvis är det för resten av livet.

Men. Jämställer han risotto med PLANKSTEK? Finns ens plankstek (söder om Dalälven) längre?

Jag har ett alkoholrelaterat utmattningssyndrom sedan systembolagsshopping i förrgår; prepping inför helgerna. Kvittot får UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER nå min lågavlönade partners händer! Jag har bara ett steg kvar till att gömma (dyra) flaskor bakom böckerna.

Plankstek. Detta får mig att komma ihåg ett något märkligt matminne. Vi lånade en bil för att åka på BILSEMESTER, något mycket unikt under studietiden. Vårt enda mål med resan var att hitta ett stadshotell som serverade plankstek. Varför har jag inget minne av, tror inte att det fanns något vettigt skäl. Nåväl, vi hittade ett stadshotell med plankstek i Söderköping, om jag minns rätt.:D

Eftersom resbudgeten inte omfattade penar till övernattning skulle vi sova i bilen. Döm om vår förvåning när vi hittade en 5-liters dunk med mammas hemmagjorda punsch i bakluckan. Sen minns jag inte mer av resan. Och jag har aldrig druckit punsch efter det. :crazy:

p.s Maken är magsjuk. :crazy: Förväntar mig magsjuka på julafton, det kommer att bli toppen.:turd:
Levt på te och rostat bröd idag i någon sorts förebyggande syfte.

Plankstek. Detta får mig att komma ihåg ett något märkligt matminne. Vi lånade en bil för att åka på BILSEMESTER, något mycket unikt under studietiden. Vårt enda mål med resan var att hitta ett stadshotell som serverade plankstek. Varför har jag inget minne av, tror inte att det fanns något vettigt skäl. Nåväl, vi hittade ett stadshotell med plankstek i Söderköping, om jag minns rätt.:D

Eftersom resbudgeten inte omfattade penar till övernattning skulle vi sova i bilen. Döm om vår förvåning när vi hittade en 5-liters dunk med mammas hemmagjorda punsch i bakluckan. Sen minns jag inte mer av resan. Och jag har aldrig druckit punsch efter det. :crazy:

Haha oväntad vändning på denna story ändå :D

Jag har ätit plankstek en gång.
Moset var kallt, och när jag försiktigt påtalade detta kom kocken ut med en gasolbrännare, öste på, blängde på mig och gick. Minne för livet.

Nu har våra julfirare aka ikeasängsmonterare anlänt.
Vi åt en sen lunch i form av lax med limegräs, röd curry, kokosmjölk, en påse wokgrönsaker (kokade ihop detta) och serverade med ris och nötter.

Middag blev ost och kex en masse, samt massa ohemult dyra italienska viner. Tog tre timmar att äta ost. Perfekt!

Vi ska nu leva storfamilj till på juldagen. SPÄNNANDE.

Laddat på bolaget, att gömma kvittot hjälper inte.

Bulgogi-ish blev nog med -ish än bulgogi. Vegana fejkköttbitar (ärtprotein, klart bättre än gårdagens färs) med santamariabulgogikryddpåse. Sesamstekta böngroddar med sobanudlar. Jag la konstfärdigt fejkköttet i rosésalladsblad och lite nudlar o groddar ovanpå. Och strödde över hackad rödlök. Partner hade lyckats göra sesamsåsen, ssamjang eller vad den heter. Mycket god.

Jag har fortfarande inte varit på BILSEMESTER sedan jag slutade följa med mina föräldrar.

Hade det varit min bil hade jag inte vågat lämna en dunk. Ni kunde ju ha dött! :D

Tror att mamma hade spätt ut punschen något, inte ens min modert skurar golv med 96 %-ig punsch. Men ändå. Största risken för dödsfall hade nog varit om vi hade försökt fortsätta BIL-semestern innan vi återhämtat oss.

På tal om plankstekar så var det det lyxigaste alternativet om man skulle äta ute i Flen "på min tid". På järnvägshotellet. Vad jag minns var den seg men god. :D Jag är ingen finsmakare, är jag hungrig så är jag.

Bulgogi-ish blev nog med -ish än bulgogi. Vegana fejkköttbitar (ärtprotein, klart bättre än gårdagens färs) med santamariabulgogikryddpåse. Sesamstekta böngroddar med sobanudlar. Jag la konstfärdigt fejkköttet i rosésalladsblad och lite nudlar o groddar ovanpå. Och strödde över hackad rödlök. Partner hade lyckats göra sesamsåsen, ssamjang eller vad den heter. Mycket god.

Det jobbiga med många av dina och @Hyacinth s inlägg är att det blir så himla mycket googlande för oss lantisar för att fatta vad ni skriver om.

Jag har fortfarande inte varit på BILSEMESTER sedan jag slutade följa med mina föräldrar.

Jag var på bilsemester till Jokkmokk tillsammans med tre arkeologer from Voullerim. Vi sov i bilen. Förvånades över att alla bar kniv även på campingen. Vi åt på nån extremt oklar pizzeria med burkchampinoner och burkskinka en masse. Alla blev efter det risiga i kistan. En klart minnesvärd semester, dock kommer jag inte att upprepa den :p

Visst är santamariabulgogikryddpåsen oväntat bra? Den har bättre ös än de svindyra såserna.

Glömde! Vi har UTFLYKTAT.
Var på Södra Kompaniet och köpte chorizo, rödbetssallad och lammkorv av utflyttad södermalmshipster med tillhörande spännande skägg. Mucho hemtamt. Sen var vi på eklaholm (i sanning en upplevelse, kändes väldigt hipstrigt). Inorgon planeras besök på HIPSTERcafet Olof-Viktor samt Skånes Stonehenge, Ale Stenar.

Jag har även fått se det mest spännande: stukor. Denna jordkällare ovan mark för betor mm. Min reaktion när jag fattade fick nästan chauffören att köra i diket. STUKOR!!!! Skrek någon med eufori i blicken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
34 35 36
Svar
701
· Visningar
30 719
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 791
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
759
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar