Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inget fan av risotto de få gånger jag ätit det. Sist var när maken lagade det och han blev väl lite töntigt kränkt över att det inte föll mig på läppen. Så nu ska jag ge geggan en ny chans i kväll om han gör efter ett nytt recept och lite andra tillbehör. Såg att det låg en Rostas och parmesan i kylen samt att han har tagit upp kantareller.
Själv fick jag sug på pilgrimsmusslor idag. Men hittade inga på affären så jag råkade köpa med en liten hummer istället :o
Den blir nog gratinerad.
Får se vad köket här Floydar ihop i kväll :)

c630688c-9348-4cf2-a959-82439e7e9a47-jpeg.22891

Fredagsmiddag hos oss :D

Allså världens godaste gratäng med sötpotatis, grönkål, palsternacka, morot, potatis, cheddar, timjan, grädde och dijonsenap! Ugnsstekt kalkon, ruccola och vinbärsgelé till.

Bifogade filer

• C630688C-9348-4CF2-A959-82439E7E9A47.webp
    C630688C-9348-4CF2-A959-82439E7E9A47.webp
    65,2 KB · Visningar: 173
I mitt ivriga testande av vegana köttalternativ köpte jag färs gjord av ärtprotein. Det blev biffar med bla mycket spiskummin och panerade med svarta sesamfrön. Till det en stor bönsallad på kidney- och vita bönor, rödlök, tistelolja, hallonvinäger, ssffran och chiliflagor. Vatten till pga ingen var sugen på vin.

I mitt ivriga testande av vegana köttalternativ köpte jag färs gjord av ärtprotein. Det blev biffar med bla mycket spiskummin och panerade med svarta sesamfrön. Till det en stor bönsallad på kidney- och vita bönor, rödlök, tistelolja, hallonvinäger, ssffran och chiliflagor. Vatten till pga ingen var sugen på vin.
Hur var ärtproteinfärsen?

Jag har misslyckats med tre sorters chokladtryffel.

Partner har lyckats med pepparkakor, chokladdoppade apelsinkokostoppar, vaniljhorn, chokladbröd (med vahlronakakao i), stollen och kanelkameler. Nu bakar hen saffransgifflar med mandelmassa i, fast mandelmassan är av pistage och jag bar hem den från Sicilien.

Jag bar även hem torkade kastanjer. Vad gör man med såna?

Jag skulle gärna vilja ha lite stöd i att göra en god sallad på rödkål. Blir den tillräckligt god tunt strimlad? Eller måste den fixas med för att bli ätlig?

Idag fick jag äntligen prova dumplings. Jag provade två olika sorters såser till, en med plommon och ingefära och en med koriander och chili. Till det strimlad savoykål och broccoli från kolonilotten, som frästes i olja och en skvätt vit balsamvinäger. Veteöl till - det var gott. Till efterrätt blev det napoleonbakelse - ena hunden fyller ju år.

Då har jag gett risotton ännu en chans. Blev lite för stabbigt för min smak men annars gott. Risert mm fick fin konsitens och smak. Rostasen som jag helstekte blev medium och jag ville haft den medium raw.

Hummern gröpte jag ur och grovhackade ihop med vitlök, vitt vin och cayennepeppar. Blandade i parmesan, la tillbaka i skalen och gratinerade. Blev kanon.

Efterätt blev yatzy, plockepinn och Irish Coffe.
IMG_20181221_212630_433.webp

Jag är inget fan av risotto de få gånger jag ätit det. Sist var när maken lagade det och han blev väl lite töntigt kränkt över att det inte föll mig på läppen. Så nu ska jag ge geggan en ny chans i kväll om han gör efter ett nytt recept och lite andra tillbehör. Såg att det låg en Rostas och parmesan i kylen samt att han har tagit upp kantareller.
Själv fick jag sug på pilgrimsmusslor idag. Men hittade inga på affären så jag råkade köpa med en liten hummer istället :o
Den blir nog gratinerad.
Får se vad köket här Floydar ihop i kväll :)
Risotto är en sådan där grej som min sambo med jämna mellanrum har vad jag kallar en "old man's rant" över. Det och restauranger som serverar mat på plankor/stenskivor/annan icke-tallrik, pommes frites i små metallhinkar, och så vidare.

Han ser verkligen inte poängen med att sälja något som "i princip bara känns som ris med sås" under ett tjusigt namn och ta bra betalt för det. Jag har försökt att få honom att se tjusningen, och inse att risotto är mycket mer än ris med sås, men förgäves. Tur att han har andra kvaliteter... :D
Oj. Ska vi sända hjälp?

Jag har, emellan risbullar och dadelkakor, blivit utfodrad med en pasta som tillagades med brysselkål, pancetta, granatäpple, valnötter och honung. Väldigt gott! Drack rödvin på plastflaska (!) till, som var förvånansvärt gott och riktigt prisvärt. Se vintråden för vidare information.

Insåg att brysselkål är en sådan där sak som nog är julmat för alla familjer utom min. Vi har aldrig haft det på julbordet. Men det var ju fint att vi lyckades inkorporera det på något annat sätt istället, såhär i juletid!

Risotto är en sådan där grej som min sambo med jämna mellanrum har vad jag kallar en "old man's rant" över. Det och restauranger som serverar mat på plankor/stenskivor/annan icke-tallrik, pommes frites i små metallhinkar, och så vidare.

Han ser verkligen inte poängen med att sälja något som "i princip bara känns som ris med sås" under ett tjusigt namn och ta bra betalt för det. Jag har försökt att få honom att se tjusningen, och inse att risotto är mycket mer än ris med sås, men förgäves. Tur att han har andra kvaliteter... :D

Oj. Ska vi sända hjälp?

Jag är inget fan av grötiga konsistenser därav min tvekan mot risotto.

Men jag får hålla med din make om plankstek osv. Sicket jäkla kladdverk det oftast är :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
34 35 36
Svar
701
· Visningar
30 615
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 790
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
744
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?