Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag åt en gudomlig basilikaglass i Bologna. Vilket var ytterst oväntat för mig. Att den skulle vara gudomlig, alltså. Vem vet, kanske är dillglass en delikatess, rätt okänd för den stora massan?
Dillglass KANSKE är det, dillsorbet var mer en krydda till någon mousse eller vad det. De var goda ihop i alla fall. Givetvis ett recept från Rune Kalf-Hansen.

Men stackare! :( Usch. Har just återhämtat mig efter förra veckans 48-timmars migrän attack, värsta bantningskuren på ett halvår, drygt. Hoppas att du repar dig snabbt.

Sen verkar det här bli en rätt märklig jul. Jag har redan firat den, så i min hjärna är julen redan över. Vilket får julstressen och den hysteriska reklamen omkring mig att framstå som än mer befängd.

Alla julfirare var här redan i helgen (lång, 5-dagarshelg). Så nu är jag utmattat men nöjd. Har redan varit GOD mor, så nu kan jag ägna mig åt att förlusta mig själv efter bästa förmåga. Jag undrar om jag verkligen ska göra det genom att äta julmat eller om jag ska äta något helt annat, som jag verkligen tycker är gott. Löjrom t.ex.
Att repricera pjäsen GOD MOR firar jul, fast utan BARN, framstår som overkill för mig.

Jag googlade lite dillrecept bara för det @fraggelzebra och några förslag som verkade festliga
* sotade lökar med örtsmör
* bakade gulbetor med belugalinser och dill
* paprika- och kikärtsburgare med dillslungad gurksallad
* halloumi och kikärtor i dillsås
* rotsellericarpaccio med tångkaviar
* wrap med vegetarisk skagenröra
* paj med spenat och dill
* karamelliserad sparrispotatis med kokta päron
* ångade morötter med kålmjölk
* sojabönsspread
* kantarellpasta med dill
* veganska fiskpinnar
* vegansk gravad lax av morot
* vegansk gubbröra
* bondbönsrisotto med dill
* grekiskt spenatris
* chilikryddad gurksoppa
* gurka med granité och dillglass
* polenta med svampfräs och dillsmör

Jag röstar för glassen!
"Sotade lökar" :laugh:
Kantarellpasta med dill är bra, den tar jag! Dillglass iofs. Faller tyvärr på avsaknad av plats i frysen. :cry:

Fast de förväntas väl inte fira jul både före julen och under julen hos dig, hur GOD MOR du än är?

NU fattar jag hur du menade i förra inlägget. Skyller på för många skumtomtar. Självklart räcker det med att vara god mor en gång, dock har jag inte riktigt funnit formerna för mitt eget julfirande än. Känner mig rätt skeptisk till hela konceptet. Men vissa godbitar kan man kanske behålla, men jag är osäker på vilka. NÅGOT mer än ostkaka borde jag kanske vara sugen på att äta.

NU fattar jag hur du menade i förra inlägget. Skyller på för många skumtomtar. Självklart räcker det med att vara god mor en gång, dock har jag inte riktigt funnit formerna för mitt eget julfirande än. Känner mig rätt skeptisk till hela konceptet. Men vissa godbitar kan man kanske behålla, men jag är osäker på vilka. NÅGOT mer än ostkaka borde jag kanske vara sugen på att äta.
Verkar ju rimligt att äta i alla fall lika bra som en vanlig ledig dag/helg. I mitt hem roar vi oss med att göra vegan julmat, men det är mer som ett nöje än för att det ska bli gott.

Löjrom var ju en utomordentlig idé, tycker jag:d Lite annat festligt smått och gott och så lite fina praliner och en bra bok efteråt. Låter tillräckligt juligt i min mening om du redan firat jul i fem dagar!

Ledig onsdag: matlådelasagne. Idag med hittespenat samt en enorm fodermorot som jag norpade i stallet. (Försöker med alla medel få råd med en tatuering till i januari hos "min" tatuerare här, då blir det till att snåla in/dela systerligt med hästen :D)

Gjorde även vegansk skagen enligt Jävligt gotts recept, hade som tur var en sista importerad burk tångcaviar i kylen! Den ska få stå till sig till imorgon, främst för att jag inte orkar organisera bröd att äta den med. Nu VLIN.

Dillglassen skjuter jag på till sommaren, inte så sugen på fräsch, kall mat just nu. JA GLASS ÄR MAT.

Igår blev det de fabulösa pannkakorna till lunch, sedan stekt torsk med ugnsrostade grönsaker (från frysen) och avokado (ej från frysen) till middag.

Dagens lunch var köpt matlåda med dillkött och potatis (gott men för dyrt). Till middag har jag wokat pease-strips i kinesisk soja och sesamolja med lök, vitlök, chili, ingefära, sojabönor, rivna morötter och sesamfrön. Blomkålsris till då detta var på extrapris med kort datum, man måste ju minska matsvinnet. Nu har jag dock kolhydratbrist.

@fraggelzebra dillstuvad potatis är jättegott.:d
Vår matbespisning hade förra sommaren tryckt fel på en nolla när de beställt, är jag helt övertygad om. Har ätit det till alla möjliga maträtter och det är inget jag rekommendera. :yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
688
· Visningar
30 265
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
735
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar