Hur firar ni jul?

Midsommarblomster

Trådstartare
Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det gnissla?

Vi är en stor familj. Både min och makens föräldrar är separerade och alla utom en har ny partner. Jag har fyra syskon, maken har två. Som tur är så är i princip alla ganska flexibla, man gör lite som man vill det gör inget om man inte firar ihop. Nu när det börjar bli barn och nya kusiner här och var så börjar det bli lite svårare. Folk börjar i högre grad ha lite önskemål, inga konstiga sådana men många vill såklart träffa barnen på jul eller har idéer om vilken jul de vill ge sina egna barn. För mig är julen årets bästa högtid (hela december, inte bara julafton) och jag vill såklart inte hamna i stress-fällan med att försöka tillgodose allas behov. I år har vi sagt att vi firar hemma, alla som vill är välkomna. Det är ett skönt sätt att ducka all planering och bara bestämma nåt tidigt, och sen får det bli knytis på julbordet. Jag tror det fungerar bra i år eftersom makens familj ska fira hos svärmor, men kommande år kanske det blir för många.

Hur gör ni?

Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det gnissla?

Vi är en stor familj. Både min och makens föräldrar är separerade och alla utom en har ny partner. Jag har fyra syskon, maken har två. Som tur är så är i princip alla ganska flexibla, man gör lite som man vill det gör inget om man inte firar ihop. Nu när det börjar bli barn och nya kusiner här och var så börjar det bli lite svårare. Folk börjar i högre grad ha lite önskemål, inga konstiga sådana men många vill såklart träffa barnen på jul eller har idéer om vilken jul de vill ge sina egna barn. För mig är julen årets bästa högtid (hela december, inte bara julafton) och jag vill såklart inte hamna i stress-fällan med att försöka tillgodose allas behov. I år har vi sagt att vi firar hemma, alla som vill är välkomna. Det är ett skönt sätt att ducka all planering och bara bestämma nåt tidigt, och sen får det bli knytis på julbordet. Jag tror det fungerar bra i år eftersom makens familj ska fira hos svärmor, men kommande år kanske det blir för många.

Hur gör ni?

Jag gillar jul men hatar flängandet. Min pappa är död så på min sida är det bara mamma + syskon + syskonbarn. De bor alla nära varandra. Jag bor långt bort.

På min mans sida är det båda föräldrar + syskon + familj. Hans föräldrar vägrar träffa varandra (och det finns fullt legitima skäl för det) så det blir väldigt uppdelat att vi är en stund hos min mans pappa och sen hos hans mamma. Sen får vi klämma in min familj nånstans.

Förra året var vi sjuka så firade hemma hos oss de som bor nära. Vi var typ 10 pers. Det var den bästa julen ever. Alla var småkrassliga så därför ville vi inte resa utan firade vi sjuka ihop istället.

Jag har heller aldrig direkt semester över jul (den är slut alltså så måste jobba mellandagarna) så får ingen vila heller. Jag måste använda all min semester på sommaren så det är lite segt på julen också.

Firar hos morföräldrarna med mamma. Ibland dyker någon morbror upp med någon kusin, men allt som oftast är det bara vi fyra nu för tiden. Förr kunde vi vara upp till tio-tolv pers, men nu prioriterar släkten annorlunda.

Egentligen hade jag velat ha med pojkvännen, men han har också äldre släktingar som han vill besöka så varannan jul-upplägg fungerar inte. Jag är dessutom ensambarn, så firar jag inte med mor min är hon ensam. Jag är dock inbjuden till hans firande och hans till mitt, men det går bara inte ihop sig.

I år blir det förmodligen hemma hos oss själva, eftersom vi har småbarn. Alla andra alternativ innebär litet för lång resväg för att vara riktigt lockande med två 2-åringar, och övernattning är på flera plan litet av ett projekt - som jag gärna slipper på julafton.
Släkt och familj kommer till oss, och vi lägger ambitionsribban litet lagom.

Sen tycker jag egentligen väldigt mycket om stor och bred familjejul, med särkulleföräldrar och alla samlade... men vi har inte riktigt utrymmet för det just nu. I mitt förra hus fanns nästan obegränsat utrymme för gäster med eller utan övernattning.

Brukar alltid börja julafton i stallet 🥰. Några timmar där och sen beroende på hur mamma, hennes sambo/särbo (de har två hem) och min brorsa med familj jobbar eller firar. Förra året efter stallet for jag och sambon till boendet och hälsade på morfar 🥰 och sen firade vi resten av dagen själva och med min familj på juldagen 🥰.

Jag gillar jul men hatar flängandet.

Ja, lite så. Vi har ju haft en hel del ”lilla julafton” innan och efter julafton genom åren och jag kan bli lite stressad över normen att man ”ska” fira med alla på något sätt. Nu börjar vi nästan bli för många även för det så det är väl ett bra tillfälle att säga att nu lägger vi ner detta. Vi bor ju dessutom i samma stad, alla förutom svärmor och hennes släkt. Det finns gott om tillfällen att träffas som inte kläms in de sista två veckorna i december.

När jag var liten firade vi alltid jul hemma så kom släkten till oss, formad av detta vill jag gärna ha jular som är förutsägbara även i vuxen ålder.

Min familj bor nära mig medan makens familj är utspridd på olika orter mellan Norrland och Kalmar, det är därför inte ett alternativ att åka runt mellan olika hushåll under en dag (lyckligtvis).

Sedan vi flyttade in i huset för fem år sedan har vi firat jul hemma vartannat år, då har olika konstellationer av släkt från bådas sida kommit. De andra jularna har vi firat hos någon av makens syskon och då stannat flera dagar. Tycker det har varit mysigt och betydligt trevligare än det där flängandet som verkar vanligt med separerade föräldrar och släktingar på nära håll 😬

Nu när vi har en liten hemma känner jag att jag gärna skulle vilja fira hemma medan hon är liten, just för att det är så mysigt att bygga upp julstämning hemma och sedan uppleva julen med det fina vi gjort snarare än att lämna allt och fira på ett mycket mindre juligt ställe men maken verkar inte så pigg på det upplägget tyvärr. Hoppas på att få lite inspiration från denna tråden 😄

De senaste åren har vi av olika anledningar inte haft något "fast" firande, som vi hade när dottern var liten. Nu har vi flyttat till en gård och har två ponnyer, och kommer till jul att ha fyra hundar varav en liten valp, så vi har sagt att vi kommer att fira hemma.

Det viktigaste för oss är en lugn och stressfri jul, fylld av sådant som vi mår bra av. Vi har sagt till nära och kära att de är varmt välkomna om de vill fira hos oss, men också informerat om att hundarna kommer att vara med hela tiden och vi kommer behöva ta hand om hästarna (och oss själva) även under julen. Vi älskar jul och firar gärna, men ambitioner om någon slags "perfekt jul" är bannlysta hemma hos oss. Sådant ger bara stress och ångest.

Jag hoppas (och tror) att i alla fall min syster och hennes barn vill komma. Övriga får vi se.

Inte alls, dom få släktingar jag har har jag aldrig umgåtts med och några nära släktingar finns inte kvar i livet så jag skippade julen för många år sen och kommer väl att göra som vanligt, hålla till i verkstan och kanske titta på tv om det finns nåt som roar mig. Många har tyckt att det är förfärligt att jag ska sitta ensam på julen men jag har fått dom att äntligen inse att jag tycker det är förfärligt trist att fira jul.

Firar jul hemma sedan många år. Avskyr flängandet och stora samlingar där det finns pakethets. Julen för mig ska vara lugn så numera delas även barnens paketer ut med jämna mellanrum under dagen och en liten buffe. Vilket gör att även jag hinner leka med barnen och deras presenter eftersom det finns tid att hinna med allt.

Jag firar så lite som möjligt, även om andra vill ha med mig på julfirande. Vägrar helt enkelt flänga runt. Att jag sedan avskyr "traditionell julmusik" och stor del av vanlig julmat gör det såklart lättare att undvika hela alltihopat :p

Med det sagt så älskar(!) min mor att fira jul, sambons mor också. Sambon är lagom obrydd, så han och jag firar inte jul. Däremot åker vi till hans mor någon gång under julhelgen för att fira, och jag ser till att på något vis träffa min mor också, om inte annat för att äta saffransbullar och dricka glögg :D Men, både jag och sambon uppmuntrar våra julälskande föräldrar att fira på det sätt de gillar, och så hakar vi på om vi vill och kan.

Hur gör ni?
Vi åker runt till alla släktingar som vill ha oss :) (har provat hemma o bjuda in men barnet tycker inte det är lika "juligt") Jag har praktiskt taget vuxit upp med att resa till släktingar på jul själv och tycker det är nice. (om man en vacker dag blir äldsta generationen så får man julen då :) )

Förr firade jag alltid hemma hos mina föräldrar med syskon och syskonbarn. Men nu är båda mina föräldrar borta och jag och mina syskon är inte särskilt tighta så vet inte hur det blir i år. Förra året var pappa dålig så var hemma ett slag hos honom och sen hos min ena bror.

I år blir det nog en repris på förra julafton när jag och sambon drack hot shots och kollade på Black Jack 😂 Det är min ultimata julfilm så sambon fick en introduktion till den traditionen. Fira jul känns inte längre viktigt för mig så jag nöjer mig med ledigt och lite god mat.

Hur gör ni?
Vartannat år firar vi med min sida och vartannat år med makens sida. I år är det min sida och det är mina föräldrar samt syskon med familj. Lugnt och skönt.

Hur gör ni?

Vi har inte kunnat flänga de senaste 21 åren eftersom det är en period där hästarna behöver extra mycket skötsel.
Vilket gör att vi firar hemma med närmaste kretsen varje år.

Gillar lugnet i att inte behöva resa under hela julperioden.

Har många syskon och kusiner både på min och mannens sida. Efter vi fått barn har vi stannat i Norge också får dom som vill och kan från Sverige komma hit. Jag älskar julen, har nästan alltid firat med stora middagar på julafton hos en moster där alla samlats och har nu liknande hemma hos svärföräldrarna på julafton. Men vi har mkt aktiviteter och socialt hela december och gärna i november också ✨😁🎄❤️

I år ska vi fira hos svärföräldrarna på julafton och mina föräldrar reser hit. Tror vi blir runt 20 st på kvällen. Kanske nån kommer på lunch med hos svärföräldrarna men vi kommer till middagen.
På Julafton har vi liten jul på morgonen hemma bara oss (och kanske nån från Sverige) med jul frukost också går vi för att äta middag hos svärföräldrarna, där jultomten kommer och vi öppnar klapparna

Längre fram, i takt med att barnen blir större och det är lättare att bo hos andra, åker vi nog till Sverige över julen också. Brukar försöka spara ledighet så det blir lite kvar till julen ☺️

Efter förändringar i familjen - dödsfall, någon har flyttat, etc - blir vi i år en handfull personer ur tre generationer (alla är vuxna) som tar in på hotell 23-25/12 och flyter runt, läser böcker, badar i spa medan hotellpersonalen fixar med våra måltider. Det känns perfekt! Julklappar har vi slutat med, kanske kör vi ett julklappsspel. Hoppas att det blir lika bra som jag tänker mig.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 521
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 383
Senast: Svartkatt
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 529
Senast: Acto
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 317
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama