Sadelfråga

morgaine

Trådstartare
Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg?
Jag tycker att kurvan på ryggen följer sadeln väldigt bra vad jag kan se men det ser så konstigt ut vid bogbladen, brukar knästöden på sadeln hamna på bogbladen? Ser ju jättekonstigt ut om jag drar bak den. Eller ska den bak mer..?
Är den för lång för ryggen för övrigt? Hästen har en väldigt kort rygg.

Bifogade filer

• IMG_3701.webp
    IMG_3701.webp
    162,9 KB · Visningar: 67
Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg?
Jag tycker att kurvan på ryggen följer sadeln väldigt bra vad jag kan se men det ser så konstigt ut vid bogbladen, brukar knästöden på sadeln hamna på bogbladen? Ser ju jättekonstigt ut om jag drar bak den. Eller ska den bak mer..?
Är den för lång för ryggen för övrigt? Hästen har en väldigt kort rygg.

Bifogade filer

• IMG_3702.webp
    IMG_3702.webp
    302,1 KB · Visningar: 65
Hm, hopps ni kan se något på denna mixade bild, jag kan bara bifoga en bild per inlägg.

Bifogade filer

• IMG_3704.webp
    IMG_3704.webp
    589,5 KB · Visningar: 61
Jag förstår verkligen inte hur denna ska sitta. Jag tycker den följer denna rygg fint också, ännu bättre tom, fast knä stödet är ju precis p bogbladet här med.

Bifogade filer

• image.webp
    image.webp
    180,1 KB · Visningar: 47
Jag är ingen sadelutprovare eller expert och jag utgår endast utifrån fotografier såklart, men jag skulle säga att den är för smal för den ljusa hästen, och sadeln ligger för långt fram. Men även om sadeln skulle dras bakåt så är den för smal, den hamnar i bakvikt.

Jag är ingen sadelutprovare eller expert och jag utgår endast utifrån fotografier såklart, men jag skulle säga att den är för smal för den ljusa hästen, och sadeln ligger för långt fram. Men även om sadeln skulle dras bakåt så är den för smal, den hamnar i bakvikt.
Ok tack! Ligger den för långt fram på den mörka också? Jag har lagt den så att märkes-knappen på sadeln ligger tre fingrar bakom bogbladsspetsen. Jag trodde det fungerar på alla sadlar?

Är bara hobbyhästägare.
=hobbyåsikter.

Ser ut att vara för smal för den ljusa och att den ligger "uppepå" hästen.

Vissa hästar störs inte av att knästöden ligger över bogbladen, bara inte bombenen gör det.

Här har du bombenen du behöver ta hänsyn till Visa bifogad fil 157863
Aha ok. Brukar tänka att de går från den blå knappen rakt ned. Men om de svänger bakåt ligger de inte framåt iaf så då ligger den kanske ca där den ska eller? Kan prova igen ikväll och se hur det ser ut om jag drar den lite bakåt. Den är ju ny så den kanske blir mjukare när lädret är smort och mjukar upp sig.
Jaha så om hästen inte rör sig konstigt så kan det vara ok att knästöden är över bogbladen alltså? Vad konstigt för just under knästöden klämmer man ju med knäna när man står i fältsits vilket man ju gör i en hoppsadel.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Barret
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 039
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka