Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lätt hänt. Med en katt i hushållet degraderas en snabbt ner i graderna tills man når stadiet "kattslav" ;)

Påminner mig om när jag skulle käka lunch i Paris och denne lille rackare bara dök upp ;)

12269706_1517154148584349_1669098428_n.jpg
Hoppas ditt oväntade sällskap iaf tog sin del av notan! :D :love:

Risotto är en sådan där grej som min sambo med jämna mellanrum har vad jag kallar en "old man's rant" över. Det och restauranger som serverar mat på plankor/stenskivor/annan icke-tallrik, pommes frites i små metallhinkar, och så vidare.

Han ser verkligen inte poängen med att sälja något som "i princip bara känns som ris med sås" under ett tjusigt namn och ta bra betalt för det. Jag har försökt att få honom att se tjusningen, och inse att risotto är mycket mer än ris med sås, men förgäves. Tur att han har andra kvaliteter... :D

Oj. Ska vi sända hjälp?
Men. Jämställer han risotto med PLANKSTEK? Finns ens plankstek (söder om Dalälven) längre?

Jag har ett alkoholrelaterat utmattningssyndrom sedan systembolagsshopping i förrgår; prepping inför helgerna. Kvittot får UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER nå min lågavlönade partners händer! Jag har bara ett steg kvar till att gömma (dyra) flaskor bakom böckerna.

Vad är tjusningen med plankstek?
Blir mos (som är vardagsmat till köttbullar och falukorv) samt sås exucivare bara för att det gratineras på en planka?

Men. Jämställer han risotto med PLANKSTEK? Finns ens plankstek (söder om Dalälven) längre?

Jag har ett alkoholrelaterat utmattningssyndrom sedan systembolagsshopping i förrgår; prepping inför helgerna. Kvittot får UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER nå min lågavlönade partners händer! Jag har bara ett steg kvar till att gömma (dyra) flaskor bakom böckerna.
Nej nej, jag menade bara att han gubb-gnäller på samma sätt om risotto som han ibland gör om sådana där hipster-restauranger som försöker vara coola och unika genom att servera maten på något annat än en tallrik! Det har varit väldigt trendigt att göra så där vi bor de senaste åren... Typ när fish & chips serveras såhär:

sub-buzz-20010-1493125901-1.png

Själv tycker jag det är rätt kul, men sambon blir bara irriterad och det är jätteroligt! :D

Du har mitt medlidande i vinkrisen, för övrigt! Det påminner mig om när min pappa försvinner "på promenad" sisådär en gång om halvåret eller nått, och på något mirakulöst sätt kommer hem med en påse från den snordyra köttbutiken några kvarter bort där han har köpt Pata Negra och annat orimligt dyrt. Han vågar inte säga till mamma när han ska gå dit längre, och tyvärr glömmer han alltid att ta kvitto på sina inköp...

Nej nej, jag menade bara att han gubb-gnäller på samma sätt om risotto som han ibland gör om sådana där hipster-restauranger som försöker vara coola och unika genom att servera maten på något annat än en tallrik! Det har varit väldigt trendigt att göra så där vi bor de senaste åren... Typ när fish & chips serveras såhär:

Själv tycker jag det är rätt kul, men sambon blir bara irriterad och det är jätteroligt! :D

Du har mitt medlidande i vinkrisen, för övrigt! Det påminner mig om när min pappa försvinner "på promenad" sisådär en gång om halvåret eller nått, och på något mirakulöst sätt kommer hem med en påse från den snordyra köttbutiken några kvarter bort där han har köpt Pata Negra och annat orimligt dyrt. Han vågar inte säga till mamma när han ska gå dit längre, och tyvärr glömmer han alltid att ta kvitto på sina inköp...
Då förstår jag! Jag gillar både risotto och den där typen av dukning!

Jag håller med sambon här :D

Jag kommer ihåg i min barndom på 80-talet så fanns det fortfarande! Pappa gjorde rödvinssås och bearnaise och mos av jordärtskocka som han snitsigt spritsade ut och gratinerade. Och sen oxfilé som var blooooody till det! :D

Tror faktiskt att det fortfarande finns "plankstek" men då snackar vi nog pulvermos och skosulekött på ngn vägkrog. Eller kanske nån turistfälla på Drottninggatan, du vet de som har folk med skyltar med "plankstek 99 kr", jag tror de finns kvar!

Nu blev jag nostalgisk! Kommer ihåg på tidigt 80-tal då moussakan gjorde entré. Iallafall i vår familj så började vi äta moussaka då efter ngn greklandsresa. Och feta!

Jag kommer ihåg i min barndom på 80-talet så fanns det fortfarande! Pappa gjorde rödvinssås och bearnaise och mos av jordärtskocka som han snitsigt spritsade ut och gratinerade. Och sen oxfilé som var blooooody till det! :D

Tror faktiskt att det fortfarande finns "plankstek" men då snackar vi nog pulvermos och skosulekött på ngn vägkrog. Eller kanske nån turistfälla på Drottninggatan, du vet de som har folk med skyltar med "plankstek 99 kr", jag tror de finns kvar!
Ja, jag har relativt nyligen sett sådana skyltar. Just plankstek, och så ett pris som får vem som helst att fly av förskräckelse.

Missförstå mig rätt. En middag för 99 pix kan vara ett kap. Men då ska hela inramningen vara helt annorlunda.

Jag jobbade som kokerska på ett fritis vid mitten av 80-talet, och då fick barnen önska vad de ville ha till middag på sin födelsedag. Då hände det att de önskade sådant som plankstek och kyckling flygande jakob. Jag letade i kokböcker och lagade snällt allt vad de vill ha. Till efterrätt ville de ha sådant som marängsviss eller glace au four. Sen skröt ungarna inför sina kompisar om den FANTASTISKA maten på just vårt fritis! :D

På något mystiskt sätt var jag den enda kokerskan i hela området, som kunde klämma in sådana rätter i budgeten.

Kyckling som var tillagad hel i ugnen, var också ofattbart populärt, slår det mig just. Med hollandaisesås. Jag var för övrigt den enda kokerskan i området som hade ett par enkla vinflaskor stående för att kunna ge barnen de såser de önskade sig.

Ja, jag har relativt nyligen sett sådana skyltar. Just plankstek, och så ett pris som får vem som helst att fly av förskräckelse.

Missförstå mig rätt. En middag för 99 pix kan vara ett kap. Men då ska hela inramningen vara helt annorlunda.

Finns ganska gott om plankstekshak och "kina-krogar" ala tre små rätter och buffé just runt Drottninggatan. Troligen går turister dit annars hade de ju dött ut kan man tänka! Tycker lite synd om de som vandrar runt och "upplever" stan runt Drottninggatan/Centralen på alla sätt och vis, men inte minst matmässigt.

Finns ganska gott om plankstekshak och "kina-krogar" ala tre små rätter och buffé just runt Drottninggatan. Troligen går turister dit annars hade de ju dött ut kan man tänka! Tycker lite synd om de som vandrar runt och "upplever" stan runt Drottninggatan/Centralen på alla sätt och vis, men inte minst matmässigt.
Jo, jag har nog sett sådant där. Jag har en vag känsla av att det även finns en skylt på samma tema på Avenyn. Men jag tänker i första hand på småstäder, när jag tänker på den typen av restauranger.

Tre små rätter blir jag ibland sugen på när jag jobbar fast jag är lite för förkyld och småfebrig för att jobba egentligen. Det är något trösterikt med en måltid som består av fett, stärkelse och glutamat ibland! Typ en gång var tredje år. Och lokalerna brukar också vara murriga på ett sätt som passar perfekt med det snuvigt febriga humöret.

Jag sitter och mumsar på två sorters ost (Kaltbach och Gruyère reserve), päron, levain, dricker cava och läser en bok. Jag vet att ostbricka serveras efter maten, men då är man ju mätt, så jag brukar mumsa ost ett par timmar före istället.

Till middag blir det jordärtskockssoppa med cava och mer levain. Uppskattningsvis har jag mellan 25-30 kg jordärtskockor att bli av med, så vi måste ligga i på jordärtskocksfronten.

Det hjälpte tydligen att maken fick göra sin risotto igår för han fick kock-feeling.
Nu gör han köttfärslimpa, mos och gräddsås. Ärtor och lingonsylt som tillbehör.
Jag försöker att inte lägga mig i (ligger på soffan och svälter)

Efter diskussionen om retromat och förr i tiden osv var jag tvungen att svänga ihop min favoriträtt jag hade som liten :D
Skivade fläskfile och fräste på lite snabbt, kryddade med rikligt med rosépeppar och flingsalt. Sen ner i en ungsform. Därefter skivade jag champinjoner och stekte på samma sätt och ner i formen. Sen i stekspadet gjorde jag en lätt redning, tillsatte sherry, grädde och soja och göttade ihop. Hällde över anrättningen i ugnsformen. Avslutade med ett göttigt täckte av spröd smördeg.
Beach 2039 here I come så att eeeehmmm. Men jävligt göttigt blev det ju. Sköljde såklart ner anrättningen med rödvin.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
34 35 36
Svar
701
· Visningar
30 615
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 790
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
744
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?