Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Revbensspjäll och bakad potatis blev det idag. Jättegott.

Sen har jag kokat julskinkan och griljerat den och var ju bara tvungen att smaka på en liten bit trots att jag egentligen var mätt. Den blev god!

Glömde! Vi har UTFLYKTAT.
Var på Södra Kompaniet och köpte chorizo, rödbetssallad och lammkorv av utflyttad södermalmshipster med tillhörande spännande skägg. Mucho hemtamt. Sen var vi på eklaholm (i sanning en upplevelse, kändes väldigt hipstrigt). Inorgon planeras besök på HIPSTERcafet Olof-Viktor samt Skånes Stonehenge, Ale Stenar.

Jag har även fått se det mest spännande: stukor. Denna jordkällare ovan mark för betor mm. Min reaktion när jag fattade fick nästan chauffören att köra i diket. STUKOR!!!! Skrek någon med eufori i blicken.
Alla utflykter i Skåne går till Ale stenar. Alla era gäster kommer att forslas dit en sväng när rastlösheten börjar krypa i kroppen efter ett par timmar på landet. Sanna mina ord.

Den står verkligen inte still. Den går inte ens långsammare.
Mattrenderna gör det, i vart fall.

Men jag tycker att många som bor på landet verkar göra det just för det stillaståendes skull. Som tex när de visar upp sina utsikter, på bilder på tex facebook. Olika vyer, som jag tolkar just som att det är stillaståendet som är grejen. (Skogen växer för all del, men sakta.)

Åt vegetarisk plankstek för ett antal år sedan på möllan. Gratinerad grönsaker, potatismos och hollandaisesås.
Precis så gott som det kan vara när man inte har ätit på hela dagen och ska dricka öl halva kvällen. Perfekt att grunna med!

Mattrenderna gör det, i vart fall.

Men jag tycker att många som bor på landet verkar göra det just för det stillaståendes skull. Som tex när de visar upp sina utsikter, på bilder på tex facebook. Olika vyer, som jag tolkar just som att det är stillaståendet som är grejen. (Skogen växer för all del, men sakta.)

Så har jag aldrig uppfattat det. Här händer lika mycket som i stan. Andra saker, visst, men inte är det stillastående. Att man inte ligger i frontlinjen för mattrender må vara hänt.

Så har jag aldrig uppfattat det. Här händer lika mycket som i stan. Andra saker, visst, men inte är det stillastående. Att man inte ligger i frontlinjen för mattrender må vara hänt.
Nu var det ju du som tog upp det här med maten iofs. Jag äter ju hur konstiga saker som helst när jag är på landet och odlar. :D

Men. Jämställer han risotto med PLANKSTEK? Finns ens plankstek (söder om Dalälven) längre?

Jag har ett alkoholrelaterat utmattningssyndrom sedan systembolagsshopping i förrgår; prepping inför helgerna. Kvittot får UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER nå min lågavlönade partners händer! Jag har bara ett steg kvar till att gömma (dyra) flaskor bakom böckerna.

Jag var in på bolaget igår... min beställning hade kommit :o tur att min högavlönade partner skiter i vad jag betalar för drickat :laugh:

46481967_527538284318530_7163331989606150998_n.jpg

Han får köpa havskräftorna som ska ätas till den (och alla andra tillbehör) :D Vi kommer inte att nöja oss med något annat än riktigt färska havskräftor från Västkusten. De stackare man får tag på här uppe är... ja, stackare :(

Vad mycket gott ni alla äter. Det var mycket trevlig ikappläsning!

I fredags åt vi ute på fransk restaurang, för att fira PARTNERS efterlängtade examen. Vi åt oliver och friterade grodlår med vitlöks/persiljesmör till förrätt, råbiff respektive hälleflundra med ingefärsbeurre blanc till varmrätt, och en chokladgrej och citronsorbet till efterrätt. Delade en flaska bourgogne och hade oförskämt trevligt, vi båda hade skrattkramper och smajl-träningsvärk i ansiktet innan desserten ens hade kommit in.

Igår kom jag hem till mina föräldrar, PARTNER fortsatte med nattåg till släkten i Norrland.
Föräldrarna bjöd på champagne och snittar (friterat rispapper med avokado, tångrom, CF) och älggryta med potatis, lingon och rödvin till middag.

Vad mycket gott ni alla äter. Det var mycket trevlig ikappläsning!

I fredags åt vi ute på fransk restaurang, för att fira PARTNERS efterlängtade examen. Vi åt oliver och friterade grodlår med vitlöks/persiljesmör till förrätt, råbiff respektive hälleflundra med ingefärsbeurre blanc till varmrätt, och en chokladgrej och citronsorbet till efterrätt. Delade en flaska bourgogne och hade oförskämt trevligt, vi båda hade skrattkramper och smajl-träningsvärk i ansiktet innan desserten ens hade kommit in.

Igår kom jag hem till mina föräldrar, PARTNER fortsatte med nattåg till släkten i Norrland.
Föräldrarna bjöd på champagne och snittar (friterat rispapper med avokado, tångrom, CF) och älggryta med potatis, lingon och rödvin till middag.
Intressant det här med generationer. Jag kan verkligen inte se mina (kulinariskt bevandrade) föräldrar bjuda på friterat rispapper. De är ca 80 båda. Och båda har ätit hur konstiga saker som helst tex i Kina. Hur gamla är dina?

Couscous till sen lunch. Fräste quornbitar, inlagd strimlad paprika, gröna soyabönor, vitlök, rödlök, chili, russin, kardemumma, apelsin, nötter spiskummin och rätt mycket salt. Fräste allt, slog sen på vatten. Perfekt lunch.

Och sett Ale Stenar i halv snöstorm. En Äkta Upplevelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
34 35 36
Svar
701
· Visningar
30 719
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 791
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
759
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar