Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min pappa deklarerade att han göra någon vegansk svampgrej till jul. Vi har inga veganer i familjen :D

Vi har absolut inga veganer heller men jag gjorde ett tappert försök med ett par veganrätter förra året. En couscoussallad med saffran och grejer, och en rödkålssallad med en massa gott i. Alla tre smakade, endast jag fortsatte... typ fram till nyår ;)

Vi har haft en jul med för många fäder. Den omnämns som Norén-julen, min Ömma Moder VÄSTE tindra för helvet, det är jul:D bevingade ord sedan dess. Jag gillar jul. Det är kul att ses, vi firar smått och gott, kan man säga.
Oavsett så är det fäderna som ställer till det. Och sen dör de, och inte hjälper det.

Uppfriskande ändå. Det brukar ju vara moderns fel.

Såg gravade morötter på fb igår. Och de såg vansinnigt goda ut.
Det tycks faktiskt inte ens vara moderns fel att fäderna har försvunnit här!

Man ska saltbaka stora morötter länge på svag värme och sedan skiva dem tunt och smaksätta dem som man skulle ha smaksatt laxen. Jag funderar på om man kan göra rökt laxmorot genom att använda röksalt. Jag har även köpt extra hård tofu på Saigon Food för att göra inlagd sill.

Det tycks faktiskt inte ens vara moderns fel att fäderna har försvunnit här!

Man ska saltbaka stora morötter länge på svag värme och sedan skiva dem tunt och smaksätta dem som man skulle ha smaksatt laxen. Jag funderar på om man kan göra rökt laxmorot genom att använda röksalt. Jag har även köpt extra hård tofu på Saigon Food för att göra inlagd sill.

https://kit.se/2017/12/13/98039/sa-gor-du-vegansk-gravlax/

Detta hittade jag:)

Köpte även fryst sjögräs, sådant där som ibland följer med när en köper sushi. Det smakar ju lite hav. Jag funderar på om det bäst tjänstgör som en del av den vegana fiskdelen, eller om det möjligen kan användas i Janson? Annars är planen med Janson att lägga in tofu med ansjovissmak (jag har köpt malt cederträ).

Matlagning on the edge:

Stressig helg, stressig början på veckan. Inbokat kvällsmatsbesök i tisdags mer eller mindre direkt efter jobbet, bestämde mig för att förbereda rostbiff sent i måndags kväll. Hel rostbiff i ugn + mer pådrag på elelement + lite andra elgrunkor = pajad huvudsäkring.

Ny huvudsäkring plockas fram ur hemmansägarinnans lilla överlevnadslåda. Lite mindre pådrag på elelement. Lite andra elgrunkor tas bort. Ändå: en till pajad huvudsäkring. Klockan passerar 22. Rostbiffen är ännu rå. (oavsiktlig poesi)

Sista tillgängliga huvudsäkringen plockas fram och monteras i. Andan hålls. Rostbiff steks i ugn. Långsamt. Långsamt.

Sista huvudsäkringen går. Rostbiff innertemp 59 grader. Oklart om middagssällskap uppskattar rött kött. Hejar på att ugnens eftervärme ska räcka. Rostbiff ökar till 60 grader. 61. Och till sist, 62. Som lyckligtvis visar sig vara perfekt. En upplevelse helt i klass med att rulla in på bensinmacken på bensinångorna och tom tank.

Varmrökt lax, fransk potatissallad med mycket purjo och kapris samt knäckebröd och bubbelvatten. Börjar se ljuset i tunneln, och förkylningen lättar. Nu ska jag trappa ner kortisonet, håll tummarna!

Nu har jag beslutsångest beståtts igen - så frågar som vanligt er kloka personer.
Ska baka tårta till jul och vill gärna göra den julig. Begränsningar finns dock i form av barn (som inte alls uppskattar alla smaker konstigt nog :confused: :D ) och en person som inte tål mandel jättebra. Dvs, det ska och kommer vara marsipan på tårtan som hen kan peta bort så hen är inte dödligt allergisk - men det går ju inte att ha mandelfyllning.

Jag funderar på kanske clementincurd som fyllning till vanliga bottnar? Eller vit choklad och färskost-mousse till pepparkaksbottnar? Eller saffransbottnar? Saffranskola som fyllning?

Hilfe.

Nu har jag beslutsångest beståtts igen - så frågar som vanligt er kloka personer.
Ska baka tårta till jul och vill gärna göra den julig. Begränsningar finns dock i form av barn (som inte alls uppskattar alla smaker konstigt nog :confused: :D ) och en person som inte tål mandel jättebra. Dvs, det ska och kommer vara marsipan på tårtan som hen kan peta bort så hen är inte dödligt allergisk - men det går ju inte att ha mandelfyllning.

Jag funderar på kanske clementincurd som fyllning till vanliga bottnar? Eller vit choklad och färskost-mousse till pepparkaksbottnar? Eller saffransbottnar? Saffranskola som fyllning?

Hilfe.

Jag vill ju på pin kiv säga mandelkräm, frangipane är Guds gåva till mänskligheten.
Men lingon då? En fräsch lingonmousse?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 688
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 140
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 196
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat