Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lingon, vit choklad och saffran! Så sjukt gott!
Exakt så gjorde jag tårtorna jag bjöd jobbet på när jag fyllde år förra året :D fast jag gjorde saffransvaniljkräm, hade inte saffranet i bottnarna. Okej nöjd men pga kvantiteten till jobbet blev det färdigbottnar, tror @Killaloe s tårta kommer bli mycket godare :up:

Apropå sprit och lingon så är den magiska kombinationen calvados och lingon :love: Pappa har gjort en parfait på den kombinationen många jular, receptet är från en äldre Allt om Mat-tidning.

Exakt så gjorde jag tårtorna jag bjöd jobbet på när jag fyllde år förra året :D fast jag gjorde saffransvaniljkräm, hade inte saffranet i bottnarna. Okej nöjd men pga kvantiteten till jobbet blev det färdigbottnar, tror @Killaloe s tårta kommer bli mycket godare :up:

Apropå sprit och lingon så är den magiska kombinationen calvados och lingon :love: Pappa har gjort en parfait på den kombinationen många jular, receptet är från en äldre Allt om Mat-tidning.

Den parfaiten äter vi till påsk, helt fabulöst god!

Men berätta mer! :D
Hur gjorde du med lingonen?! Och hade du recept till krämen?

Idag har jag käkat miserabel lunch på Burger King. Riktigt dåligt.

Sedan lamm, kyckling, potatis, morötter och sötpotatis som lagats under jord i Maoriby (fejkby, men grym upplevelse ändå) i Rotorua, Nya Zeeland. Ingen kulinarisk upplevelse det heller, men väldigt trevligt :)

Jag har vart på samma ställe, tyckte allt smakade likadant men efterrätterna var desto bättre :D

Lingon, vit choklad och saffran är ju galet gott! Jag ska göra nån sorts tryfflar på det temat.

Jag tror att även apelsinzest väl fyller sin plats i den smakkombinationen, men det kan möjligen leda till negativa omdömen från BARNENS sida? Om degobttnarna - vanliga bottnar liksom - innehåller apelsinzest kan det kanske passera. Och så vit chokladmousse/-smet med saffran i. Och så pudra lingonpulver över hela skapelsen så att den blir juligt röd!? Kan ju kompletteras med små grisar och änglar i mandelmassa/marsipan, som den allergiska gästen kan peta bort (och sedan BARNEN äta upp).

Matlagning on the edge:

Stressig helg, stressig början på veckan. Inbokat kvällsmatsbesök i tisdags mer eller mindre direkt efter jobbet, bestämde mig för att förbereda rostbiff sent i måndags kväll. Hel rostbiff i ugn + mer pådrag på elelement + lite andra elgrunkor = pajad huvudsäkring.

Ny huvudsäkring plockas fram ur hemmansägarinnans lilla överlevnadslåda. Lite mindre pådrag på elelement. Lite andra elgrunkor tas bort. Ändå: en till pajad huvudsäkring. Klockan passerar 22. Rostbiffen är ännu rå. (oavsiktlig poesi)

Sista tillgängliga huvudsäkringen plockas fram och monteras i. Andan hålls. Rostbiff steks i ugn. Långsamt. Långsamt.

Sista huvudsäkringen går. Rostbiff innertemp 59 grader. Oklart om middagssällskap uppskattar rött kött. Hejar på att ugnens eftervärme ska räcka. Rostbiff ökar till 60 grader. 61. Och till sist, 62. Som lyckligtvis visar sig vara perfekt. En upplevelse helt i klass med att rulla in på bensinmacken på bensinångorna och tom tank.

Det är vad jag kallar matlagning med utmaning och press :up: :bow: Släng er i väggen Året Kock! :D

Lingon, vit choklad och saffran är ju galet gott! Jag ska göra nån sorts tryfflar på det temat.

Jag tror att även apelsinzest väl fyller sin plats i den smakkombinationen, men det kan möjligen leda till negativa omdömen från BARNENS sida? Om degobttnarna - vanliga bottnar liksom - innehåller apelsinzest kan det kanske passera. Och så vit chokladmousse/-smet med saffran i. Och så pudra lingonpulver över hela skapelsen så att den blir juligt röd!? Kan ju kompletteras med små grisar och änglar i mandelmassa/marsipan, som den allergiska gästen kan peta bort (och sedan BARNEN äta upp).
Typ taget! Tack! (@VLMF och @Hyacinth med!)

Det är så värdefullt att få bolla tankar med er!

Haha, jag tyckte inte efterrätten var så god heller :p Fick ni också Pavlova?

Det var omkring 6 år sedan jag var där så minns inte exakt (jag vet inte vad pavlova är? :o) men jag minns berg med olika exotiska frukter, glass, friterade bananer och annat gotti gott :d

Det var omkring 6 år sedan jag var där så minns inte exakt (jag vet inte vad pavlova är? :o) men jag minns berg med olika exotiska frukter, glass, friterade bananer och annat gotti gott :d

Ah. Pavlova är maräng med lite frukt och grejer typ. Helt okej, men inte bästa jag smakat. Er efterrätt lät godare :p

Jag har ätit lite enahanda och miserabelt på sistone, mycket smörgåsar, gröt, keso och lussekatter, eftersom tiden inte riktigt räckt till.

Just nu sitter jag vid fönstret mot havet i stugan med ett glas vitt och försöker planera helgens mat utifrån vad vi lyckades få med oss från stan. Vi har lite färsk lax, som jag tror får gå i ugnen med fänkål och kanske nåt mer ikväll, sen har vi linser och tomater som nog får bli linsgryta och sen blir det nog en soppa också, antingen på gröna ärtor eller på rotselleri, potatis och lök. I soppan blir det lammkorvsslantar och resten av korven tänker jag mig med ett potatis- och rotselleristomp och grönkål i någon form. Stadig mat att äta efter kalla promenader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 694
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 140
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 197
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka