Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
I ugnen? Eller vitlök som snacks till mitt vin här och nu?
I ugnen. (Om du inte vill snacksa vitlök, då är inte jag den som säger nej ;) ).

Men ja, lax toppat med fänkål (och/eller tomater. Jag brukar oftast ha romater för att sambon är en grinsork som inte gillar fänkål) och vitlök. Sen vitt vin och några klickar smör i formen och så in i ugnen. Det är fenomenalt!

I ugnen. (Om du inte vill snacksa vitlök, då är inte jag den som säger nej ;) ).

Men ja, lax toppat med fänkål (och/eller tomater. Jag brukar oftast ha romater för att sambon är en grinsork som inte gillar fänkål) och vitlök. Sen vitt vin och några klickar smör i formen och så in i ugnen. Det är fenomenalt!
Låter finfint! Jag brukar ha citron, vitlök och parmesan på fänkålen, men jag tror att jag kör din variant, för jag har ingen parmesan och variation ska visst vara...bra?

Efter en dag om sammanlagt 10 timmars möten och ett par något mer uppfriskande timmar i stallet, äter jag nu fröknäcke med S:t Agur och dricker rödtjut. Och äter persimoner! Jag älskar när det finns spanska persimoner, eftersom det bär mig emot att köpa de israeliska under namnet sharon.

Andra julbordet denna vecka. Polkagrismoussen var absolut godast.
På andra plats kom omeletten med svampstuvning och de inlagda sillarna.
Resten var lagom ointressant, skinkan var oärlig.
Nu äter jag popcorn.

skinkan var oärlig.

Du har fått en ljugskinka i stället för en julskinka. :( ;)
Har också varit på säsongens andra julbord, har inte rum för att stoppa i mig ens ett litet popcorn nu utan att känna mig som Ms Creosote. Avstod skinkan utan att kolla upp dess tillförlitlighet, men kompenserade med desto mer sillsorter och ägg och lax och gott bröd. Och godis. :o

Oärlig skinka? :laugh:

Du har fått en ljugskinka i stället för en julskinka. :( ;)
Har också varit på säsongens andra julbord, har inte rum för att stoppa i mig ens ett litet popcorn nu utan att känna mig som Ms Creosote. Avstod skinkan utan att kolla upp dess tillförlitlighet, men kompenserade med desto mer sillsorter och ägg och lax och gott bröd. Och godis. :o

Vi åt redan kl 13 ;)

Den var nog både ljugskinka och oärlig men framförallt oätlig :D. Den såg ut att vara gjord av plast och skivorna gav ordet "välputsad" en helt ny innebörd. Min bordsgranne funderade om skivan skulle gå att använda som spegel istället :angel:
(Jag har nog aldrig sett en julskinka så blank och rosa någon gång :cautious:)

Exakt så hos oss också. Jag har gjort den en gång som nyårsdessert men den blev inte lika bra som pappas. Men här är receptet! Skippa rosenbladen, men björnbären passar jättebra till.
http://alltommat.se/recept/lingonparfait-med-bjornbar-och-torkade-rosenblad/

Hmmm, min dyre far ska leta imorgon, han har ägnat sig åt kroppsarbete och är mör.
Jag får väl pm:a hugade spekulanter för att bevara det hemligt:D
Men inga rosenblad eller björnbär i vår. Men sagolikt god!

Nödmat kl 22 igår kväll i form av omelett fylld med de första grejerna jag fick syn på i kyl och skafferi, nämligen lök, blomkål, tonfisk på burk, kapris och sriracha. Jag var beredd på misär, men det blev faktiskt oväntat gott. Eller så var det bara jag som var hungrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 694
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 140
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 197
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka