Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul! Den ska jag nog testa.

Jag gör en rätt annorlunda typ:

500 g blandad torkad frukt (i år korinter, tranbär, blåbär, papaya, mango och fikon och gula russin)

Nästan lika mycket nötter och hackad choklad:D

2 dl bra rom/cognac/amaretto/vad man gillar (maken ylar varje år att jag ska ta en liiiite billigare sort)

1/2 dl socker

Sen låter jag det stå och dra i en bunke i rumstemperatur ett dygn typ.

Rör ner 4 ägg, 3 dl mjöl, lite malen muskot, 250 g smör, kanel, kardemumma, salt, 1 dl muscovadosocker. Ställer längst ner i ugnen på 150 grader i typ 1,5 timme. När den svalnat, hutt på med en slatt bra sprit och svep in i plastfolie.
Sen tar jag fram den efter 3-4 dagar, huttar den igen och sveper in. Efter en vecka är den super, sen bara godare med tiden.
Den låter helt klart värd att testa!

HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Ok det här med julbak.. jag gav mig på recept igår på pepparkaksfudge, Smaken blev bra men fudge kan man INTE kalla det. :o Första satsen blev som typ kolasås till glass (vilket vi sparade och faktiskt åt till vaniljglass med mycket gott resultat igår :d ) andra satsen blev mer kola-aktig än fudge.

Har ni tips/recept på ordentlig fudge? Ett grundrecept?

HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Ok det här med julbak.. jag gav mig på recept igår på pepparkaksfudge, Smaken blev bra men fudge kan man INTE kalla det. :o Första satsen blev som typ kolasås till glass (vilket vi sparade och faktiskt åt till vaniljglass med mycket gott resultat igår :d ) andra satsen blev mer kola-aktig än fudge.

Har ni tips/recept på ordentlig fudge? Ett grundrecept?

Denna gör jag, otroligt populär!

http://www.jennysmatblogg.nu/2015/11/13/pepparkaksfudge-2/

Utan choklad är det väl inte fudge?
Övriga ingredienser blir ju i stort sett en kolasås eller möjligtvis knäck beroende på vilken temperatur man kokar det till.

Aha... DET förklarar ju en del :rofl: Fast de flesta recept jag hittat innehåller ingen choklad. Inte värre än att man får testa :D

När ni ändå är inne på fudge...

Jag testade att göra någon slags chokladfudge häromdagen och den såg jättefin ut - tills den plötsligt inte gjorde det längre. När jag hade brutit i typ halva mängden choklad så skar det sig och blev jättegrynigt (jag har inte sett det färdiga, stelnade resultatet men jag kan ju tänka mig; speciellt som min ömma moder efter att ha provsmakat den och sagt att den förvisso var god, försiktigt la till att jag kanske kan slå in den i papper :meh:).

Vad kan jag tänkas ha gjort för fel för att den ska ha blivit så? Jag tog av kastrullen från plattan precis innan jag bröt ner smör och choklad - kan det vara felet? Att det svalnade för fort eller så?

Picadelisallad, kaffe och lussebulle ute på Måkläppen till lunch.
Skåprensning till middag. Stekte upp lite trattkantareller med smör, salt, vitpeppar och persilja. Efter dem en fjärdedels zucchini med lite paprikapulver. Sist stekte jag på lite risrester, knäckte i ett ägg och vispade runt ihop med massa srirachamajonnäs. Allt på varsin del av tallriken ihop med coleslawrester, såg ut som ett fint pussel och gott blev det med :D

Dagens middag blev nudlar med wokade strimlor av lövbiff som sen vändes ner i hemkokt teriyakisås, toppades med vårlök och sesamfrön.

Till det så blev det pak choi och blekselleri som ugnsbakats med sambal oelek, lime och lite olja. Egentligen skulle det nara marinerats men jag har lite svårt för kall selleri så ugnen verkade vara ett rimligare alternativ :)

Alltså sådana där skrämmande selleristjälkar, eller vad de heter? Inte den något mindre skrämmande rotsellerin?

Varför har de samma namn, förresten?
Ja precis, skrämmande blekselleri (eller bladselleri? Eller stjälkselleri? Vad heter det egentligen?!)
Rotselleri är ju alltid gott och bra, den gröna sorten är definitivt mer suspekt!

Jag har äntligen lyckats göra sötpommes som är FRASIGA utan att ha friterat dem. *stolt* Lösningen är majzena! (ja och lite olja) Till det en massa andra rotfrukter, champinjoner, någon potatis och rödlök i ugnen. Hade en slatt tzatziki kvar sen i förrgår. Drygade ut den med lite mosad fetaost i. Blev riktigt gott. Dessutom har jag kört 1,5 timmar på skidor idag så jag känner mig ovanligt slimmad. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 697
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 142
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 197
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka