Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi bakar glutenfria lussekatter, och jag har gjort min engelska fruktkaka, dyngdränkt i rom. Med tanke på innehållet är den ine barntillåten.

Äkta svenska tacos med goda vänner. Det bjöds dessutom på en sagolik liten kaka med hemgjord glass till kaffet.

Efter glädjebudet att söndagens extra beredskap inte faller ut med att rycka in och jobba :banana: så har jag också tänkt roa mig med att göra en chili (denna med högrev, porter och mörk choklad :d ) - och nu blev jag väldigt sugen på att toppa det med egengjorda tortillas, så jag skulle också vilja snika åt mig ett recepttips på dem! Samt gärna på själva chilin också. :)

Efter glädjebudet att söndagens extra beredskap inte faller ut med att rycka in och jobba :banana: så har jag också tänkt roa mig med att göra en chili (denna med högrev, porter och mörk choklad :d ) - och nu blev jag väldigt sugen på att toppa det med egengjorda tortillas, så jag skulle också vilja snika åt mig ett recepttips på dem! Samt gärna på själva chilin också. :)
Låter som en supergod chili! Jag gör alltid efter receptet @Hermelin delat med sig av i denna eller förra mattråden. Superbra!

@westernsuzie jag har kört efter det här receptet (men har lagt in rödlöken med annan lag)
https://www.koket.se/bean-taco-med-gron-salsa

Jag har varit på brunch. Kockar som svängde ihop Eggs Benedict på beställning, ett glas cava och mycket lax och skaldjursgrejer. Lyckades även duscha bort röklukten ur håret innan (var på jul/30-årsfest igår där vi byggde halmbockar som även eldades upp). Nu ska jag jäsa på soffan några timmar innan det blir glöggmingel hos en kompis :)

Kul! Den ska jag nog testa.

Jag gör en rätt annorlunda typ:

500 g blandad torkad frukt (i år korinter, tranbär, blåbär, papaya, mango och fikon och gula russin)

Nästan lika mycket nötter och hackad choklad:D

2 dl bra rom/cognac/amaretto/vad man gillar (maken ylar varje år att jag ska ta en liiiite billigare sort)

1/2 dl socker

Sen låter jag det stå och dra i en bunke i rumstemperatur ett dygn typ.

Rör ner 4 ägg, 3 dl mjöl, lite malen muskot, 250 g smör, kanel, kardemumma, salt, 1 dl muscovadosocker. Ställer längst ner i ugnen på 150 grader i typ 1,5 timme. När den svalnat, hutt på med en slatt bra sprit och svep in i plastfolie.
Sen tar jag fram den efter 3-4 dagar, huttar den igen och sveper in. Efter en vecka är den super, sen bara godare med tiden.

Söndagslunch hos vän som bjöd på gudomlig fisksoppa med saffran och saffransbullar.
Sen simskola, svärmorsdebakel och nu har jag för första gången på år skalat potatis. Då krisade BARNET, och valde havregrynsgröt till middag.
Nu känns det meningslöst med potatisen så tror det blir udonnudlar istället:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 697
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 142
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 197
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka