Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår gjorde jag kålrullar med ris, linser, överbliven ugnsstekt lammbog och en tomatsås med något mycket chili. Allt hamnade i en form, toppades med fetaost och sen in i ugnen. Sist gjorde jag det här med färsk vitkål, den här gången på savoykål (dock inte de allra mest träiga bladen). Och det fungerade absolut med savoykål, men vitkål var nog att föredra alltså.

Idag har jag ätit belugabologbese till middag följt av på tok för mycket godis till efterrätt :o :D

Laddar inför vegan JUL. Vad tror ni om de vegana räkor som finns både i butiker inriktade mot veganer, och sedan betydligt längre tillbaka i asiatiska livsmedelsbutiker?

DN rekommenderar gravad MOROT.

Jag tror det blir toppen!

Gravad morot. Låter misärish faktiskt.

Laddar inför vegan JUL. Vad tror ni om de vegana räkor som finns både i butiker inriktade mot veganer, och sedan betydligt längre tillbaka i asiatiska livsmedelsbutiker?

DN rekommenderar gravad MOROT.

Dubbelt på nåt konstigt sätt.:(

Senast ändrad:
Gravad morot. Låter misärish faktiskt.
Lite, ja. Men vi kämpar på. Just lax gillar jag för all del, annars tycker jag att just julmaten särskilt väl lämpar sig för vegana experiment eftersom ett bord som dignar av fläskkött på längden och tvären ändå är så hopplöst.

Morot mår bäst i morotslåda är min bestämda uppfattning!

Annars är friljerad rotselleri alltid ett trevligt tillskott till julbordet :up: om en inte bara vill ha gravade morötter då :D
Vegan Jansons och vegana köttbullar ligger i pipeline. Rotselleriskinka är inte aktuellt, då vi i detta hem ändå inte hade haft någon grisskinka att ersätta.

Avskyvärt! Dessutom den enda grönsak som FAMILJENS vegan inte äter. Jag lutar åt sill på tofu, samt sillsallad på tångkaviar.

Men jag undrar varför efterlikna traditionell julmat? Om man nu inte gillar den? Det finns ju mycket annat man kan äta?

Julfirar med barn och deras partners och det är allt från veganer till extrema köttätare, vissa äter inte fisk och skaldjur, andra äter bara det, någon tänker bara på proteinrik föda för muskeltillväxt, andra har slutat äta socker ... Jag lutar åt surdegspizza med valfria fyllningar och så får det vara bra med det. Plus hembryggt öl. Och choklad till mig.

Ack Du Ömma Moder och Släkting. Laxen liksom. Och Jansson.

Vi har ett gäng vegetarianer-ish. Kalf-Hansen har ett recept på veganskt frikadeller som är helt magiskt goda. Ska jag leta upp receptet åt dig? Eller posta ett gäng?
Jag har en massa bra recept, vissa av dem redan beprövade. Men jag tar gärna emot Kalf-Hansens frikadeller! Tack!

Men jag undrar varför efterlikna traditionell julmat? Om man nu inte gillar den? Det finns ju mycket annat man kan äta?

Julfirar med barn och deras partners och det är allt från veganer till extrema köttätare, vissa äter inte fisk och skaldjur, andra äter bara det, någon tänker bara på proteinrik föda för muskeltillväxt, andra har slutat äta socker ... Jag lutar åt surdegspizza med valfria fyllningar och så får det vara bra med det. Plus hembryggt öl. Och choklad till mig.
Vi leker att vi firar jul, tror jag. Därför. En psykologiskt mycket komplex historia, julen, i den här FAMILJEN där alla utom jag är faderlösa.

De närmaste 29 timmarna kommer kosten bestå av öl (alltså, jag har druckit öl varje dag sen den 16e november, semester är INTE nyttigt. Ska bli skönt att komma hem och sluta med det :p), flygplansmat och Pringles. Fy fan vad gött det ska bli att anlända med tåget till Göteborg någon gång runt lunch på fredag...

Vi leker att vi firar jul, tror jag. Därför. En psykologiskt mycket komplex historia, julen, i den här FAMILJEN där alla utom jag är faderlösa.

Just bristen på fäder har jag aldrig haft problem med juletid. Men det kan ju finnas andra psyklogiska trauman och lura. Alltså, jag gillar julstämning, faktiskt gör jag det. Men det här med alla konstiga umgåsmåsten har jag svårt för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 688
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 140
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 196
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat