Jag ber om ursäkt om jag skulle råka ställa samma fråga till någon igen, svårt att komma ihåg vem som fått vilka frågor
Det är lättare att hitta en bra Schäfer i Sverige än utomlands eftersom vi har avelsdata samt att uppfödarna i regel är noga med att utvärdera hela kullarna.
Tittar man på brukstypen så röntgas över 80% och mentalbeskrivs nästan lika många. Med hjälp av avelsdata så finns det mao en ypperlig chans att studera linjer inför köp.
Jag har importerat tre ggr från Tyskland. De två första föll på lederna. Den tredje var en exporterad tik från sverige som köptes in som vuxen.
Något att tänka på vid import är att i Sverige lägger vi större vikt vid tillhänglighet än i många andra länder.
Vill man importera så finns det ett par riktigt bra kennlar i Danmark som har fint samarbete med Svenska uppfödare och säljer mycket hit.
Jag vill jag köpa från Sverige, bl.a. för att kunna söka rätt på information relativt lätt och ge oss de bästa förutsättningarna. Ovanliga raser som kan vara svåra att få tag på i Sverige går därför bort. Men med Schäfer är det ju inget problem att hitta en bra hund här.
Man slipper köra bil i stan om man kör till brukshundsklubben! Så vill du ses så löser vi det
Och både näringsdrift och föremålsintresset är stort i rasen tycker jag!
Såhär simmar en dobbis innan den lärt sig:
Efter lite simskola och tvång:
Men herregud! Sötnöt!
Jag skickar ett PM till dig
Det brukar sägas att det är mer driv och lite mer skärpa i korthåren. Jag tror att det helt enkelt är svårare att hitta en bra långhårig (för många utställningsavlade), men hittar du en bra tror jag inte den skiljer sig så mycket från korthåren. Jag är väldigt förtjust i collie.
Egentligen är jag inte intresserad av de långhåriga, för pälsvården, men om de var lika i temperamentet hade jag kunnat prata med en granne. KH collie växer inte på träd häromkring direkt
Men rasen verkar intressant, ska absolut kolla upp den.
En fråga dock, är de ”fryslortar”? Jag har inget emot att klä, det är lite roligt till och med, men är bara nyfiken
Sorry
Nja..jag tycker det är skilnader. Hanarna kan ha mer testperioder under unghundstiden. De behöver oftast tydligare ramar. Men när de mognat färdigt (vilket kan vara senare än tikarna) så är de jämnare.
Tikarna brukar i stället ha en extra växel i arbetet. Men kan vara lite ofokuserade under löpet. Jag upplever tikarna som mildare mentalt och lättare att uppfostra.
Det låter ju bra det med. Jag är ingen hanhundsmänniska. Jag vill gärna ha tik om möjligt.
Hur är det förresten att bestämma över att vilja ha hane eller tik i brukshundsvärlden? I vissa kretsar verkar det vara fy skam att ha önskemål om kön, eller färg för den delen.
Min har en period nu fått runt 45-60 min promenad(löst)/drag/cykel per dag + något mentalt. Och rastningar då. Ibland enbart rastningar, ibland lite mer.
Nu under den här perioden med lite aktivitet då. Egentligen hade hon behövt mer och brukar få det också. Men hon käkar inte på möblerna för det heller
Med styrning menar jag att man styr rätt drifterna. En del kan rikta jaktbeteenden mot tex joggare eller cyklister eller kampa i olämpliga saker/vid olämpliga tillfällen. Oftast är det dock ganska lätt att lösa ändå. Bollen är ju väldigt bra att belöna med om hunden vill hänga på något roligt och lär man hunden som plutt byteshandel och att man själv startar och stoppar lek så har man grunden till det där med. Lekregler helt enkelt som man kan lära in på ett roligt vis
Ska inte avskräcka dig nu. De är fantastiskt anpassningsbara och min tik har följt med och jobbat på hästgård i Italien och hängt i Schweiz. Alltid trevlig att ha med sig överallt
Är man bara öppen för att ta hjälp om något problem uppstår så löser sig saker!
Det låter också bra att de kan ta det lugnare i perioder. Får man fråga hur du aktiverar när det är som vanligt?
Har Schäfer generellt stort kampintresse? Jakt också kanske? Hur är det att träna en Schäfer att inte dra på vilt? Jag antar att det beror på, men menar med om de generellt vill vara nära en eller är mer självständiga till sättet (och lättare sticker)?
Och du avskräcker mig absolut inte. Det är bara bra att höra både bra och ”dåliga” sidor om rasen. Då vet jag lite vad jag ska tänka på och träna in tidigt. Finns det fler saker som kan vara bra att träna in så tidigt som möjligt? J
@Thunderjaw
Är det vanligt att de kan gå att ha lösa?
Det är nästan aldrig jag hör om en aussie från arbetslinjer som inte går att ha lös. De är ju vallhundar och gårdshundar i grunden, så de har oftast väldigt lätt för att vara lösa.
Har de något jaktintresse?
Beror på. Tinja ÄLSKAR att springa på trasa på kapplöpningsbana (Asni har inte provat än) och de älskar alla former av jaktlekar. Men ingen av dem springer på vilt. Det är sällan jag ser någon ha problem med en aussie som jagar vilt. (Räknar dock inte att jag tränat jakt med Tinja och att hon apporterat vilt )
Är det lätt/svårt att hitta bra hundar i rasen?
Är man van vid att kolla MH/MT/tävlingsresultat/veterinärresultat på avelsdata/hunddata så är det inte svårt att sålla ut de sämre. Om man samtidigt har koll på EP-hundarna på SASK's hemsida så är man rätt bra garderad. Tyvärr finns det många som inte berättar, hymlar om problem, bortförklarar eller liknande, och då gäller det att vara på sin vakt. Men herregud, jag har lyckats hitta två riktigt bra tränings- och tävlingsaussies på första och andra försöket, så kan jag så kan nog du! Och när jag skaffade Tinja kunde jag inte ens läsa av MH mer än 1 på skott = bra.
Vad är största risken med en mindre bra aussie?
Jag har sett en del arbetsaussies som avlas på trots hälften av syskonen har 5 på skott, vissa avlas på trots bristande hantering, för låg nyfikenhet etc. Det är ju riktigt tråkigt om man får en skotträdd arbetsaussie som har svårt med hantering och inte vågar i de självständiga bitarna av arbete. Men det är ju ganska lätt att undvika såna hundar så länge man har koll på släktens MH/MT.
Det låter bra att de ändå är relativt lätta att ha lösa. Jag vill gärna kunna ha hunden lös, men går det inte så går det inte. Bara att lösa den situationen på bästa sätt.
Jag har ingen aning än hur man läser av MH/MT, osv på avelsdata. Det enda jag vet är vad du visste innan du skaffade Tinja, 1 på skott = bra.
Men någonstans borde det finnas ett ”facit” i hur man ska läsa av MH. Vad är det för skillnad på MH och MT förresten?
Vad menas med EP-hundar?
Ajdå, det var ju ingen höjdare att avla på sådana hundar. Men som du säger bör det vara relativt lätt att undvika om man bara kan läsa MH/MT.
Låter lockande med en aussie också, speciellt när du sålt in dina så
Träningsapportering är en form av simulerad jakt Vanligtvis tränar man med dummies, tygpåsar, men t ex b-prov går på kallvilt (vilt som skjutits vid jakt och frusits in, för att sedan tinas och användas till träning/prov).
Jaktapportering är ganska mycket lydnadsträning. Hunden ska stanna på stoppsignal trots retningar, gå att skicka höger/vänster/ut, gå att skicka på en rak linje typ 150m i "blindo", ha ett stabilt fotgående lös och en bra stadga, vara tyst, kunna jaga tight i ett anvisat område osv. Utöver det är det även en del andra moment som hunden ska hantera, det också är träningsbart men mer medfött, t ex markeringar och sökarbete.
Linjer (dirigeringsträning) kan t ex se ut så här:
Jisses, vad avancerat!
Det låter intressant, men kan nog vara bra att titta på vid tillfälle och se hur det ser ut, samt prata mer med de som håller på med sporten J
Vad menar du med att ”markeringar” som medfött?
Synd du inte vill ha en liten ras men om du ändrar dig så tipsar jag om lancashire heeler. En brukshund i litet format. Väldig will to please och med vallhundens förighet. En intelligent hund som man kan göra allt med men som ändå klarar en dag på soffan om det skulle behövas.
Storleken är mest ett önskemål, men jag vill inte låsa mig enbart vid hundar som har en viss storlek utan alla raser som kan stämma in på vad jag vill göra kan vara av intresse. Har träffat några enstaka lancashire heeler, och de var som kometer
Vet du mer om rasen och vill berätta om den? Skulle du säga att den funkar bra till det jag vill göra främst, drag, lydnad och nosework? Vet du om rasen är jaktintresserad? Hur de är mentalt, osv?