tips på sällskapshund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saraah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 5 702
Sv: tips på sällskapshund

En kooikerhondje kanske?
Kanske lite för liten men annars passar den in bra på era "krav"

Läskigt, tänkte precis skriva "Någon som vet om kooikerhondje skulle funka?" Jag är nog helt säker på att det blir den (om det blir nån alls).
Jag tror faktiskt att den storleken passar utmärkt, vid närmare eftertanke.

Och ang det med valp versus vuxen hund. Jag vet att hundar lever för stunden, men det jag menar är att jag vill vara den som den växt upp med, den som uppfostrat den. Tar man en vuxen hund får man ju inte heller ha den lika länge... Det är mer sentimentalt från min sida, att den ska liksom vara "formad efter mig". TOLKA INTE DET DÄR FEL!! En hund är ju självklart en egen individ, men jag har ju ändå ett finger med i spelet om jag köper en valp, mer än om jag köper en vuxen hund. Och olika hundar är olika anpassningsbara, och jag vill inte riskera att ta hem en hund som inte alls är van vid vår miljö och kanske inte alls trivs.

Titta på sällskapsraserna då. :) Det man främst ska tänka på är att alla hundar från början avlades fram med ett syfte, och att de flesta därför har ett ganska stort och vissa även specifikt behov av motion och framför allt mental stimulans.

Nu har ju inte detta med TS fråga att göra, men jag har funderat länge på det...
Det finns ju inga vettiga sällskapsraser om man vill ha en sund hund "utan päls"?
Alla är mer eller mindre pälsraser eller med tveksam exteriör. Väldigt tråkigt. Vill man ha en "medelliten" hund med kort, slät päls och lättsamt temperament blir det svårt, det kan ju också vara ens stor orsak till att folk väljer raser som inte passar dem temperamentsmässigt.

Nej tyvärr förstår inte jag. Det blir ju Din hur än du vrider på det. Hundar lever här och nu, inte då. Så om du blir dess matte/husse så är du ju dess matte/husse NU.

Jag vet en hund som omplacerades och rymde hem till gamla ägaren..
Jag vill också hellre börja med valp än lite äldre hund.

TS. Det beror ju mycket på vilket aktiveringsbehov ni har tänkt er förutom långa promenader. Är ni intresserade av retriever kan nu ju kolla på flatcoated retriever. Det ä en glad, livlig, flamsig och valpig ras som kan passa som aktiv sällskapshund. Den fäller ganska mycket, men behöver inte särskilt mycket pälsvård om man inte vill ha den trimmad. Den kräver ganska mycket motion och aktivering, men är en väldigt trevlig ras.

Nej tyvärr förstår inte jag. Det blir ju Din hur än du vrider på det. Hundar lever här och nu, inte då. Så om du blir dess matte/husse så är du ju dess matte/husse NU.

Hunden kanske lever här och nu men jag (vi) gör det inte. För mig är valptiden en oerhört stor del i relationen jag bygger med min hund. Jag personligen kommer inte att skaffa en vuxen omplaceringshund igen. Min äldre tik som jag tog som tvååring lever inte heller enbart här och nu. Hon har erfarenheter som påverkat henne i olika grad som jag fått arbeta bort för att sedan arbeta in det beteende jag vill ha. En del saker har jag fortfarande fyra år senare ännu inte fått bort.

Så jag förstår.

TS, kika på kooikerhondje men också stabyhoun. :)

vi har nu mejlat en kooiker-kennel som fick valpar igår. väntar med spänning, hoppas inte alla är tingade redan! :D

Hej!

Vi i familjen har länge diskuterat att skaffa hund, men vi vet inte riktigt vad vi vill ha för ras.
De önskemål vi har är:
- den är medelstor-stor (ungefär som en golden)
- den är halvlånghårig, den fäller inte mycket
- den kräver inte lika mycket motion som t.ex. en vallhund, men vi vill inte heller ha en hund som är seg/lat
- vi skulle vilja att den ser ut ungefär som en tollare, border collie. Ja, ni förstår vad jag menar :)
Har ni några tips på en ras som passar in på denna beskrivning?

Tacksam för svar!
Sarah

Det är svårt att ge tips till någon på en "sällskapshund".!

För det första vet vi inte hur ditt vardagsliv ser ut?
Hur mycket tid du/familjen har för hunden ?
Hundvana?
Bor ni i hus eller lägenhet?
Ska det enbart vara sällskapshund eller ska hunden även användas till annat?,och då menar jag exempelvis agility , spår??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 441
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 566
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 786
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka