Tips på passande liten robust ras till barnfamilj

Sv: Tips på passande liten robust ras till barnfamilj

Min terrier skulle nog ta illa vid sig om hon hamnade i en familj där man grälade på varandra, men så är hon ju som hon är och uppvuxen med 'bara' mig. Jag varken gormar eller smäller i dörrar när jag är ensam i lägenheten.. (vore inte DET lite knäppt?) så hon reagerar osäkert på sådant.

Menar bara att alla hundar naturligtvis inte är oberörda.

Men annars, till TS! Heelern har ju kommit upp ett par gånger och den känns rätt suverän... Men kanske också en amstaff? Tåliga, robusta och lyckliga hundar. Hur det ligger till med jakten har jag ingen erfarenhet av, men jag tror inte att det är omöjligt att ta med jycken på en ridtur.
Sedan väger de visserligen mer än tio kilo kan jag tänka.

Ja, jag förstår hur du menar :) Jag tror i mångt och mycket att det beror på hur dom växer upp. TS hund kommer ju troligtvis "härdas" från början, och eftersom hon redan är inne på att skaffa en tuffare hund bedömer jag risken som liten för att hunden ska fara illa av skrik och gap inbland. (Och nämnas bör att två av våra hundar "kissar på sig" med små medel om det är riktat till dom själva)

Jag har funderat på amstaff och har hört att de är urmysiga familjehundar men jag gillar inte tanken på att ha en hundras som folk är rädda för. Hur mycket jag än uppfostrar hunden och försäkrar för alla att den är snäll så kommer en sån hund innebära större risk att folk man möter är rädda för hunden och det är inte kul. . Jag har dessutom för mig att jag läst någonstans att de är lättriggade att hamna i bråk med andra hundar. Lite i största laget dessutom. Schipperke, Heeler och Cairnterrier ligger i topp än så länge och ska spanas in på nån hundutställning under året.

Nu är ju jag i allra högsta grad boxerfanatiker, men skulle jag nån gång helt byta ras så skulle jag välja min nyfunna favorit Welsh Corgi Cardigan! :love:

http://www.youtube.com/watch?v=PKa0Qe89hdc

Supertuffa, robusta små saker som verkar passa utmärkt som aktiva familjehundar. De jag har träffat har varit trevliga, alerta och funkat utmärkt i stallet. Verkar betydligt mer lyhörda/förigare än terriers och DSG. Dessutom har de lagom mycket lättskött päls, verkar vara en frisk ras och finns i massa roliga färger.

Lycka till!

Senast ändrad:

Säger också Lancarshire heeler.

Min mamma har den rasen och har alltid den äldsta lös med sig ute när hon rider. Aktiva och kul hundar som verkar passa klockrent in på dina önskemål.

Vi är tre personer i famijen, sonen är 6år och väldigt aktiv. Vi bor på gård och har snart hästar igen. Vi vill ha en liten robust tuff och kavat hund eftersom vi är ganska temperamentsfulla själva. Hunden ska ha vaktinstinkt, vara liten nog att ta med i väska på flyget (max 10kg), ska gilla barn, liv och rörelse, gilla och orka att följa med på joggingturer och ridturer i skog och mark, ingen svårskött päls och så lite jaktinstinkt som möjligt eftersom jag vill ha med hunden lös när jag rider i skogen. Vi har en gammal Irish softcoated wheaten terrier som kanske hänger kvar något år till.

Kom med tips om ras tack!

Västgötaspets tycker jag passar mycket bra in på era önskemål. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 340
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 287
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka