Tips på passande liten robust ras till barnfamilj

Sv: Tips på passande liten robust ras till barnfamilj

DSG är ju dock ingen terrier :) Men det finns ju en del som jagar med vissa så visst finns det i rasen. Inte i min dock men det blir ju en "chansning" med jaktlusten om man inte är ordentligt påläst på linjer antar jag.

Jag vet, därför skrev jag ut den från 'terriers'.

Eftersom du är trött på pälsvården på softisen så kanske inte de raser som är trimraser är så bra att välja.

Dvärgpinscher eller pinscher är mitt förslag. Båda är korthåriga.

Och det där med hur familjen är. Tänk bara på att välja rätt uppfödare = en som har hundar med bra mentalitet så ska det nog gå bra oavsett ras.

Det där med vakt och jakt har rätt mycket med fostran att göra. Jag har haft 3 dvärgpinschrar helt utan jaktbeteende. Den äldste av de 2 jag har nu står det kanin i pannan på, men honom har inte jag fostrat. Han är omplacering. Övrigt vilt bryr han sig inte om, tittar bara. Den yngste bryr sig inte så mycket om vilt överhuvudtaget. Vakt, tja det beror på vad det är. Om de sitter själv i bilen eller uppbundna då kan vem som helst gå fram o hälsa. Skulle någon däremot dyka upp snabbt bakifrån t ex i skogen kan de skälla till.

Jag tycker inte man ska förringa det jobb en dvärgschnauzerpäls kräver faktiskt. Håller med om att rasen passar in på resten, men det faller på pälsvården.
Ja, man kan lämna in den på hundtrim om man inte vill göra det själv. Ofta behövs det oftare än 4 ggr/år, speciellt att frisera och klippa till lite emellan. Och så ullkamning och hålla efter tovor nån gång per vecka.

Jag tycker det är en del jobb och då hade jag ändå inget emot pälsvård innan jag skaffade min. Jämfört med en softis, som jag uppfattat inte kräver lika mycket? Beror väl iof dock i vilket skick man håller pälsen också.

Jag är INTE road av pälsvård, det var lite roligare för 14år sen när hunden och jag var ensamma och hade lägenhet och mindre ansvar. Nu har jag gård och familj och det hinns inte med sånt pyssel, jag prioriterar att vara ute i naturen. Som det är nu klipper jag jycken ca 4ggr per år och badar kanske 6ggr per år och det är för lite och ett ständigt dåligt samvete. Han är nog alltid lite småtovig förutom just när han är nyklippt och borde borstas oftare. Klippningen tar ett par timmar varje gång och det är mycket som ska ryckas ur öronen. Är det mer pälsjobb med dvärgschnauzer går den rasen bort. Jag kommer inte att kamma hunden en gång i veckan, då väljer jag hellre annan ras och dammsuger upp päls eller borstar vid fällperioder.

tänkte direkt på Lancashire heeler när jag läste vad ni letar efter :)

KL

alltså temperamentsfulla oc hhödljudda hunden får itne bli rädd när vi grälar...

de flesta hundar reagerar när den s familjemedlemammr grälar o gapar och är i deras ögon allmänt instabila.
har man hund måste man ju träna den dagligen dels om man vill att den ska lyda, och komma på inkallning direkt. det räcker liksom itne med att släppa ut den på gården o ha den med o tycka att det är mysigt med hunden på ridturerna....
jrt o dsg går ju bort om ni itne vill ha jaktinstinkten.
man måstes som hundägare vara lugn, bestämd konsekvent ge hunden gränser och regler. och lydnad är en färskvara!!
titta på vilken hund som helst o se att den är precis som dess ägare...om det nu itne är en nyss omplacerad hund, men det är ju en annan historia.
hur hunden blir i verklightetn vet man ju först när den är vuxen, om den kommer vakta mkt, är stabil och trevlig ochinte reagerar på högljudda människor. har den så lite stormigt redan från början så kankse den inte klarar det, eller så blir den likadan, högljudd och mkt temperamentsfull............................

Och så ullkamning och hålla efter tovor nån gång per vecka.

Tovar de om man inte håller efter ullen? Var? Iom att min egen ras definitivt inte tovar så blir jag nyfiken :)

ts. Petit Brabancon kanske kan vara något? Framåt och kavat, gillar att vara med, ingen större jaktinstinkt, varnar när någon kommer (och mer därtill om man inte tränar dem...), ingen pälsvård, kan behöva ett täcke när det är kallt. Signalkänsliga, så extrem högljudhet kan vara ett problem, men i "normala doser" är det inget bekymmer. Se dock till att träffa föräldrarna, en del är mer reserverade än de ska vara.

Jag vet rasen som passar på allt du skriver - Isländsk fårhund.

Vi har 3 st och de följer gladeligen med på ridturer. De springer brevid eller bakom och försvinner inte från flocken. De är underbart lättlärda, älskar människor och andra djur. Jag har de med när jag håller på med hästarna och det fungerar perfekt. Min hane har vallinstinkt så han hjälper till att hämta hästarna ibland. Tikarna har inget intresse i att valla.
Den Isländska fårhunden är en gårdshund med vallinstinkt. Den är ingen utpräglad vallhund som t ex border collie utan hjälper mer till vid behov. Lär man dem var reviret går så håller de sig inom det. Mina är alltid lösa och de sticker inte. De är väldigt lättlärda!

De är också vaktande på så sätt att de säger till när det kommer någon men är enormt glada när de väl möter den som kommer på besök. De håller koll på fåglar och jagar bort dem från reviret. Pälsen är tjock och tät och behöver väldigt lite omvårdnad. Den tovar sig inte och är frånstötande, dvs att smuts sitter på utsidan och sugs inte upp. En helt perfekt ras om man kan leva med att de är lite skälliga :)
Jag kommer aldrig att byta ras efter att jag mött dessa underbara hundar som passar våra behov perfekt. De som träffat våra hundar blir helt sålda på dem och så var det även för oss när vi kom i kontakt med rasen. Har haft 2 olika veterinärer här som velat köpa valp när det är dags. Jättekul för de träffar ju enormt mycket hundar.

Lycka till med hundletandet :)

Min norfolkterrier stämmer in på allt utom just jaktlusten som är STARK. Främst småvilt och katter, men även intresserad av rådjur. Han är lös på gården och på vissa promenader, men jag måste ha stenkoll på honom för att kunna bryta. Jag hade inte kunnat ha honom lös på ridtur.

Dock finns det noffar som har betydligt mindre jaktlust än min filur och det är en helt underbar ras.
Precis som dvärgschnauzer så är det en trimras och behöver lämnas in för trimningen ca 4 ggr per år.

KL

alltså temperamentsfulla oc hhödljudda hunden får itne bli rädd när vi grälar...

de flesta hundar reagerar när den s familjemedlemammr grälar o gapar och är i deras ögon allmänt instabila.
har man hund måste man ju träna den dagligen dels om man vill att den ska lyda, och komma på inkallning direkt. det räcker liksom itne med att släppa ut den på gården o ha den med o tycka att det är mysigt med hunden på ridturerna....
jrt o dsg går ju bort om ni itne vill ha jaktinstinkten.
man måstes som hundägare vara lugn, bestämd konsekvent ge hunden gränser och regler. och lydnad är en färskvara!!
titta på vilken hund som helst o se att den är precis som dess ägare...om det nu itne är en nyss omplacerad hund, men det är ju en annan historia.
hur hunden blir i verklightetn vet man ju först när den är vuxen, om den kommer vakta mkt, är stabil och trevlig ochinte reagerar på högljudda människor. har den så lite stormigt redan från början så kankse den inte klarar det, eller så blir den likadan, högljudd och mkt temperamentsfull............................

Jag har haft hund hela mitt liv och behöver inte dina pekpinnar. Tänk att det alltid är nån som ska skriva nåt surt och taskigt när man ställer en fråga på Bukefalos. Jag hade egentligen inte lust att svara på detta eller lämna ut detaljer om min familj men jag kan inte låta bli. Vi grälar inte, men vår son har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som gör att han har bristande impulskontroll och ofta är ganska högljudd. Pga av dessa påfrestningar i vardagen händer det att även vi föräldrar tappar tålamodet. Sonen älskar djur och är jättegosig med våra katter och han drömmer om en liten hund och jag tror att det skulle vara bra för honom, hans utveckling och självkänsla. Tycker du fortfarande att vi är olämpliga hundägare?

Missade att den får väga max 10 kg. Mina väger runt 12-13 men det är ju inte långt ifrån. De är ca 40-48 cm i mkh.

Min dansk-svenska gårdshund är jättetrevlig att ha med ut när jag rider. Ända tills han ser ett rådjur och drar iväg :D

Sorry uppfattade det som att du räknade in den bland terrier, my bad!

Tovar de om man inte håller efter ullen? Var? Iom att min egen ras definitivt inte tovar så blir jag nyfiken :)

Njae... Min tovar ibland där man inte ullkammar, dvs skägg och ben/armhålor/ljumskar. Det förstnämnda iaf ska man väl se till att hålla strävt men han har rätt mjuk päls (vilket gör den mer svårskött).
Sen var jag har hört, så om man inte ullkammar alls så filtar ullen ihop sig och kan ge upphov till eksem osv.

Senast ändrad:

Min dansk-svenska gårdshund är jättetrevlig att ha med ut när jag rider. Ända tills han ser ett rådjur och drar iväg :D

:rofl: Kan tänka mig scenariot! Det är ju just det där man inte vill ha! Min wheaten hittade sex rådjur på vår tomt och sprang mot dem och de drog förstås iväg men ändå stannade han när jag ropade och kom på inkallning istället för att springa efter sex rådjur! Det kallar jag låg nivå av jaktinstinkt!

Ah, ok. Mina kan få nån knut i skägget om de fått något gott och kladdigt... men sen har de ju någon kortare näsa än din(a?)... Alltid kul att lära sig något nytt!

Jag har haft hund hela mitt liv och behöver inte dina pekpinnar. Tänk att det alltid är nån som ska skriva nåt surt och taskigt när man ställer en fråga på Bukefalos. Jag hade egentligen inte lust att svara på detta eller lämna ut detaljer om min familj men jag kan inte låta bli. Vi grälar inte, men vår son har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som gör att han har bristande impulskontroll och ofta är ganska högljudd. Pga av dessa påfrestningar i vardagen händer det att även vi föräldrar tappar tålamodet. Sonen älskar djur och är jättegosig med våra katter och han drömmer om en liten hund och jag tror att det skulle vara bra för honom, hans utveckling och självkänsla. Tycker du fortfarande att vi är olämpliga hundägare?

Äh, bry dig inte om sånt folk som knappt kan skriva begripliga meningar.

Säger som föregående, bry dig inte om dumma kommentarer :)

Våra hundar bryr sig aldrig om när vi i min familj (Jag :angel: ) gapar, skriker och smäller i dörrar eftersom dom på något sätt förstår att det inte är riktat till dom själva.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 340
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 287
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka