Tips på passande liten robust ras till barnfamilj

prinsus_

Trådstartare
Vi är tre personer i famijen, sonen är 6år och väldigt aktiv. Vi bor på gård och har snart hästar igen. Vi vill ha en liten robust tuff och kavat hund eftersom vi är ganska temperamentsfulla själva. Hunden ska ha vaktinstinkt, vara liten nog att ta med i väska på flyget (max 10kg), ska gilla barn, liv och rörelse, gilla och orka att följa med på joggingturer och ridturer i skog och mark, ingen svårskött päls och så lite jaktinstinkt som möjligt eftersom jag vill ha med hunden lös när jag rider i skogen. Vi har en gammal Irish softcoated wheaten terrier som kanske hänger kvar något år till.

Kom med tips om ras tack!

Sv: Tips på passande liten robust ras till barnfamilj

Om det inte vore för jaktlusten så hade både JRT och PRT passat bra. Men det är ju grythundar som ska ha jaktlust. Annars kanske norfolkterrier skulle passa, den har också jaktlust men inte lika stark. Eller kanske en till wheaten?

Senast ändrad:

Vi är tre personer i famijen, sonen är 6år och väldigt aktiv. Vi bor på gård och har snart hästar igen. Vi vill ha en liten robust tuff och kavat hund eftersom vi är ganska temperamentsfulla själva. Hunden ska ha vaktinstinkt, vara liten nog att ta med i väska på flyget (max 10kg), ska gilla barn, liv och rörelse, gilla och orka att följa med på joggingturer och ridturer i skog och mark, ingen svårskött päls och så lite jaktinstinkt som möjligt eftersom jag vill ha med hunden lös när jag rider i skogen. Vi har en gammal Irish softcoated wheaten terrier som kanske hänger kvar något år till.

Kom med tips om ras tack!

Vad menas egentligen med 'vaktinstinkt' ?
Jag tänkte genast på Lancashire heeler genom resten av beskrivningen... Men sedan vet jag inte heller vad du menar med att ni är temperamentsfulla? Blir ni lätt arga eller stressade.. eller vad? ^^

Cairnterrier
Dvärgschnauzer
Schipperke
Norwichterrier
Norfolkterrier
Australisk terrier

Någon av dessa kanske?

Vad menas egentligen med 'vaktinstinkt' ?
Jag tänkte genast på Lancashire heeler genom resten av beskrivningen... Men sedan vet jag inte heller vad du menar med att ni är temperamentsfulla? Blir ni lätt arga eller stressade.. eller vad? ^^

Vaktinstinkt= säger till när det kommer någon så man kan sova lugnt på natten eller känna sig trygg i skogen som ensam promenerande kvinna, att hunden har en ansvarskänsla för flocken s.a.s. Min wheaten har varit underbar med det men hör tyvärr inte längre. Jag gillar wheaten men är trött på pälsvård och vill ha en mindre hund som går att ta med på flygresor. Temperamentsfull, ja med det menar jag att både min son och jag kan vara högljudda med lite kort stubin, vi är inga tysta stillsamma människor utan det är full fart.

Jag har funderat lite på dansksvensk gårdshund och Jack Russell terrier

Jag har funderat lite på dansksvensk gårdshund och Jack Russell terrier

Jag har både jack russell terrier och dansk/svensk gårdshund, och båda dessa raser har en hel del jakt. Framförallt jack russell terrier som faktiskt är en utpräglad grythund.

Cairnterrier
Dvärgschnauzer
Schipperke
Norwichterrier
Norfolkterrier
Australisk terrier

Någon av dessa kanske?

Vilka bra tips! Jag har inte tänktpå eller stött på någon av dessa raser förut men nästan alla känns klockrena, framförallt Cairnterrier, Shipperke och Norwichterrier.

Jag har både jack russell terrier och dansk/svensk gårdshund, och båda dessa raser har en hel del jakt. Framförallt jack russell terrier som faktiskt är en utpräglad grythund.

Ja det är ju inte kul när man är ute och rider att hela tiden undra om hunden ska sticka efter nåt djur. Jag hade en känsla att det är mycket hästfolk som har Jack russel som gårdshund men kanske inte på skogsturer då.

Min tanke var DSG, men den kan falla lite på jaktinstinkten. Min DSG har rätt mkt jaktinstinkt. Han sticker aldrig ifrån mig, men kan springa efter saker (tex. katt/fågel). Han går bra att ha lös på gården, den lämnar han aldrig. Men samtidigt anser jag att jaktinstinkten är förhållande vis liten och det är inte speciellt svårt att lära en DSG att vara lös, jag la ner för lite tid på det på min hund under valptiden.

Nästan alla andra DSG hundar som jag träffat har haft mindre jakt i sig än vad min kille har. Vi brukar fara på gårdshundsträff varje år. ca 20-30st små fläckiga hundar och deras ägare samlas, går en promenad med hundarna lösa i skogen och fikar. Och aldrig har jag sett en gårdshund som inte klarar av att vara lös då .Alla håller sig i närheten av varandra och har stenkoll på vart matte/husse är.

I mitt hem kommer det iallafall alltid finnas en liten gårdshund. :)

Ja det är ju inte kul när man är ute och rider att hela tiden undra om hunden ska sticka efter nåt djur. Jag hade en känsla att det är mycket hästfolk som har Jack russel som gårdshund men kanske inte på skogsturer då.

Nästan alla terriers har rätt utpräglad jaktinstinkt, likaså DSG. Jag vet att många hästmänniskor har just russeln som stallhundar ( jag är en av dem ; ) ) men det finns också en anledning till att den härliga rasen har dåligt rykte. Jag skulle inte rekommendera rasen till någon som vill ha en lös kamrat i skogen.

Säger till med skall om främlingar kommer gör nog de flesta hundar.

Har ni tittat på heelern? Jag känner fortfarande att den vore bra hos er!
Sedan hoppas jag att ni inte är högljudda och temperamentsfulla emot jycken bara för att ni är det mot/med varandra. :angel:

Nästan alla terriers har rätt utpräglad jaktinstinkt, likaså DSG. Jag vet att många hästmänniskor har just russeln som stallhundar ( jag är en av dem ; ) ) men det finns också en anledning till att den härliga rasen har dåligt rykte. Jag skulle inte rekommendera rasen till någon som vill ha en lös kamrat i skogen.

Säger till med skall om främlingar kommer gör nog de flesta hundar.

Har ni tittat på heelern? Jag känner fortfarande att den vore bra hos er!
Sedan hoppas jag att ni inte är högljudda och temperamentsfulla emot jycken bara för att ni är det mot/med varandra. :angel:

Vi är nog ganska normala och vettiga människor och vi skriker inte åt varandra eller åt djuren, vad jag menade var att det inte får vara en nervös hund som inte tål liv och rörelse i en barnfamilj. Jag har tittat på Lancashire Heeler och den känns också som en stark kandidat!

Wheaten terrriern har i princip ingen jaktinstinkt så det kanske är undantaget som bekräftar regeln om terrier

Dvärg Schnauzern passar väldigt bra in på det du beskriver.

Men visst, jag är partisk :D

Jag tror det är väldigt olika på DSG hur stor jaktlust dom har. Min skulle aldrig drömma om att dra på vilt. Men sen finns det ju många som gör det också.

Dvärg Schnauzern passar väldigt bra in på det du beskriver.

Men visst, jag är partisk :D

Ja, dvärgschnauzern känns klockren om det inte vore för följande:

"Pälsvård
Dvärgschnauzer är en trimras som kräver sin tid. Den sträva pälsen ska trimmas för att kunna stöta ifrån sig smuts och väta. Detta bör ske minst 4 gånger per år, och dessemellan ska den ullkammas (gärna varje vecka)
"

Lancashire heeler skulle jag kolla mer på. De verkar himla käcka! Eller kanske australisk terrier om du orkar trimma lite?

Ceskyterrier!

De är från början grythundar men nu är de mer avlade för att vara sällskapshundar. Min jagar kaniner när han ser de springa men hade jag lagt ner mer träning på de hade de inte varit några problem att få honom att sluta med de. Han letar inte efter djur att jaga. Vaksam mot nya människor = skäller när det kommer någon de inte känner. Jag har tränat bort de på min men hade jag förstärkt hans beteende när han var liten hade jag haft en perfekt liten vakthund. Han har försökt skydda mig i situationer han känt av att jag varit rädd.

Fäller inte så man får trimma var tredje månad, tar ca 45 min så går snabbt. Enligt rasklippningen ska de ha skägg och lång päls på benen och under magen. Men kag rakar benen och magen också.

Maxvikt 10 kg

Lancashire heeler:)
Då har ni även en råttfångare i stallet, förutom en oerhört pigg och käck kompis som hänger med i vått och torrt.

Ja, dvärgschnauzern känns klockren om det inte vore för följande:

"Pälsvård
Dvärgschnauzer är en trimras som kräver sin tid. Den sträva pälsen ska trimmas för att kunna stöta ifrån sig smuts och väta. Detta bör ske minst 4 gånger per år, och dessemellan ska den ullkammas (gärna varje vecka)
"

Men 4 grr per år är ju ingenting, det är ju bara att lämna in den på ett hundtrim om ni inte vill göra det själv? :) Och den där kammningen är nog inte så avancerad, sååå mkt päls har de ju faktiskt inte.

Nästan alla terriers har rätt utpräglad jaktinstinkt, likaså DSG.

DSG är ju dock ingen terrier :) Men det finns ju en del som jagar med vissa så visst finns det i rasen. Inte i min dock men det blir ju en "chansning" med jaktlusten om man inte är ordentligt påläst på linjer antar jag.

Men 4 grr per år är ju ingenting, det är ju bara att lämna in den på ett hundtrim om ni inte vill göra det själv? :) Och den där kammningen är nog inte så avancerad, sååå mkt päls har de ju faktiskt inte.

Jag tycker inte man ska förringa det jobb en dvärgschnauzerpäls kräver faktiskt. Håller med om att rasen passar in på resten, men det faller på pälsvården.
Ja, man kan lämna in den på hundtrim om man inte vill göra det själv. Ofta behövs det oftare än 4 ggr/år, speciellt att frisera och klippa till lite emellan. Och så ullkamning och hålla efter tovor nån gång per vecka.

Jag tycker det är en del jobb och då hade jag ändå inget emot pälsvård innan jag skaffade min. Jämfört med en softis, som jag uppfattat inte kräver lika mycket? Beror väl iof dock i vilket skick man håller pälsen också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 340
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 287
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka