Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@
KL!
Jag skulle vilja ta upp EN sak till i den här stormiga debatten. Det argumenteras mycket om hur man kan "tillåta" en form av makt och "utnyttjande" mot djuren (t.ex. ridning, hundträning, etc etc) och samtidigt tala emot t.ex. tidelag.
Här menar jag, att vi ALLA sätter gränser, både som individer och som samhällen. Gränser som vi själva väljer och som sällan är helt logiska och konsekventa. En vanlig, köttätande människa väljer att döda och äta djur MEN vill, får vi hoppas, att djuren inte ska få utsättas för ångest, skräck eller smärta och få leva ett så bra liv som möjligt. Där sätter hon/han sin gräns.
En militant vegan sätter gränsen vid allt utnyttjande av djuren, men väljer att acceptera att tusentals varelser massakreras i samband med att skördetröskan eller plogen går över sädesfältet, och både sorkar, maskar och andra varelser dödas. Där har hon/han satt sin valda gräns för att livet inte ska bli orimligt.
Fruktarianen väljer att bara äta bär, nötter och frukt, för att inte döda plantan. Han/hon accepterar ändå att gå över gräsmattan och krossa oskyldiga insekter, där går hans/hennes valda gräns.
Detsamma gäller våra samhällen/nationer. Där finns extrema skillnader i vad som accepteras/är lagligt. I Europa har nyligen införts nya lagar om djurhållning, där vi flyttat bak gränserna för vad som accepteras, rätt rejält. Samtidigt som vi accepterar att djur ägs, används och även dödas. I andra samhällen är gränserna långt från våra, det vet alla som t.ex. sett de fasansfulla filmerna från Kina för inte längesedan.
Vi väljer alltså, som individer och samhällen VAR vi VILL sätta gränserna. Det är ofta inkonsekvent och ologiskt, men nödvändigt, om vi inte ska ha en total anarki och ingen bryr sig om någon eller något. Det är inte lätt och det blir inte alltid rätt, beroende på vem man frågar.
Vad jag menar är, att vi redan idag, som människor och som samhällen, VÄLJER var gränserna ska gå, utefter "moral" (???), samvete och etiska regler. I Norge och Finland bl.a. har man valt att sätta gränsen vid tidelag. Det har inte vi gjort. Vi har gjort olika val, det må vara inkonsekvent och ologiskt när man börjar bena i sakfrågan, men helt nödvändigt för annars kan inga val göras någonstans i livet.
Jag menar alltså att diskussionen om hurvida det är inkonsekvent att vara emot tidelag, men acceptera styrd avel och insemination (för att välja ett exempel som dyker upp) är ett helt okej val. Det är så världen fungerar. Vad sen samhället vi bor i väljer att sätta gränsen, varierar enormt, men gränserna flyttas definitivt bakåt när det gäller djurhållningen.