Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

Det är hennes tredje inlägg i den riktningen i den här tråden. Enda kunskaperna som är värda något är tydligen de man får från ett idogt studerande av tidelagarnas sajter. Fakta om lagar förordningar rättsfall o den statistik som finns är väl inte värt så mycket!
PL

Jag tycker det är väldigt märkligt att du tar åt dig, du som är veterinär!Du om någon är ju den sista som behöver ta åt sig.

Jag blir förbannad när du gång på gång sänker diskussionen genom att ifrågasätta "andra sidans" kunskaper rent generellt.
Det är alltså inte frågan om att just jag tar åt mig.
Dvs jag skall kunna reagera utan att du ytterligare sänker diskussionen genom att beskylla mieg för att ta åt mig o anse att jag är den enda det handlar om.
PL

Är ju inte som de flesta i tråden är imbeciller som inte har en susning om vare sig det ena eller det andra.

Vissa har dock mer livserfarenhet och förmåga att se saker mer kliniskt utan att blanda in sina egna känslor i ämnet, än andra

Men snälla nån. Ska vi bli personliga nu eller ska vi försöka diskutera på rikigt? Det är är bara dummerjönseri. Tillbakakakor ger jag inte mycket för. Folk får ta åt sig om dom vill, jag står absolut för att jag anser att man ska ha inblick på bägge sidorna av mynten. Det behöver inte betyda att man måste ha arbetat i zoofilporrbranschen eller vara polis för att få något slags godkännande. Jag tycker att det är fel att diskutera ett ämne som man inte vet något om. Om man anser sig veta, varför ens bry sig om mitt citat? För övrigt är det mest riktat till Björk, då hon redan skrivit i tråden att hon aldrig sett något som har med saken att göra.
Sen finns det ett par jag har mina misstankar mot, och dom har jag redan förklarat för att jag tror att dom diskuterar "fritt i luften".

Än en gång, ni får tycka att jag är fräckast på jorden för att jag anser att man ska ha grund för sina åsikter. Det förändrar dock inte min syn på saken. Jag diskuterar inte i avelstrådar av en anledning, eller i freestyle eller western eller något annat jag inte "fördjupat" mig i. Folk skulle blivit måttligt irreterade.

Jag blir förbannad när du gång på gång sänker diskussionen genom att ifrågasätta "andra sidans" kunskaper rent generellt.
Det är alltså inte frågan om att just jag tar åt mig.
Dvs jag skall kunna reagera utan att du ytterligare sänker diskussionen genom att beskylla mieg för att ta åt mig o anse att jag är den enda det handlar om.
PL

Då får du vara förbannad PL, jag tycker inte jag är det minsta fräck som tycker att man ska ha inblick i det man pratar om. Det handlar inte om att sätta folk på plats, utan en verklig undran över vad folk faktiskt VET.

i övrigt handlar din text om dina uppfattningar av normal och onormal behandling av djur. lider inte djuret av behandlingen, utan kanske t o m lär sig att tycka om den (jämför med schamponering), ja då kan vi inte skylla på djurens väl och ve när vi vill förbjuda behandlingen. då är det bara moral kvar.
Nu förstår jag inte vad du pratar om, har du blandat ihop min text med Björks?
snart kanske vi står där med en anmälan i handen för att vi har sovit under samma täcke som vår hund. för blir det förbjudet för en man att ha sexuell aktivitet med ett djur
Ska det överdrivas något så oerhört vet jag inte om jag har lust att diskutera. Du jämför ett förbud mot penetrering med att inte kunna sova i samma säng som sin hund. Förlåt, men det är tramsigt.

(obs att jag syftar på de fall där djuren inte lider),
När lider inte djuret?

då borde det rimligtvis också vara förbjudet för en kvinna att ha sexuell aktivitet med ett djur. ska man dessutom sänka kraven på bevisning (vilket jag hoppas aldrig någonsin sker), ja då kan du och jag och andra bli oskyldigt dömda.
För vadå om jag får fråga? Och givetvis ska det vara förbjudet även för kvinnor att penetrera djur sexuellt.

vår befintliga djurskyddslag ser till djurens bästa, med viss reservation för att det inte får bli för kostsamt. en skärpning av lagen bör i första hand inrikta sig på områden där många djur lider stort, för att få bäst effekt. det kan vara bättre slakttransporter, krav på att man måste bedöva smågrisar innan kastrering, lagar mot vissa typer av hjälptyglar. sådant som är tillåtet idag.
Absolut, det har jag redan skrivit mer ön två gånger.
penetrering av hundar är inte tillåtet idag. det anses vara djurplågeri. men på grund av bristande resurser är antalet fällande domar allt för lågt.[/QUOTE] Jag tänker bara skriva det här en gång till, och det är att det är inte förbjudet. Du vill inte förstå.
Det är förbjudet om man kan bevisa skada eller psykiska tecken.
Förklara annars varför han som förgrep sig på Jonas Åkerlunds hund (och erkände) bara fick böter för att han brukade en annan människas ägodel? Finns fall efter fall efter fall som liknar just detta.

Men vad vet du förutom det du hittat på dessa sajter? Av dina inlägg att döma inte tillräckligt mycket för att ifrågasätta andra.
Jag har tittat en del på dina sajter men anser inte att de tillför någon fakta till diskussionen. Men visst gör de folk upprörda o väcker deras äckelkänslor.
PL

På vilket sätt var det fräckt? Och vad vet du om extrema sajter?
Sajterna jag har besökt är inte ett dugg extrema, måste säga att alla har varit väldigt informativa. Stötande för mig ja, eftersom att jag anser att djuren far illa. Men knappast "porriga", eller hur man nu ska beskriva det. Det är forum och sajter för zoofiler, att det är extremt i sig håller jag med om.

fräckt eftersom du insinuerar att ingen annan än du (och eventuellt de som håller med dig i sakfrågan) har någon kunskap om zoofili. dålig argumentationsteknik eftersom man inte behöver ha kunskap om zoofili för att veta att man är emot morallagar.

jag har också varit inne på en del såna sajter i samband med den förra tråden och jag anser dem vara ganska extrema. jag tror inte heller att allt som skrivs där är sant, utan mycket är nog fantasier.

Nu förstår jag inte vad du pratar om, har du blandat ihop min text med Björks?

nej jag syftar på dina inlägg.

Ska det överdrivas något så oerhört vet jag inte om jag har lust att diskutera. Du jämför ett förbud mot penetrering med att inte kunna sova i samma säng som sin hund. Förlåt, men det är tramsigt.

nu är det nog du som läser illa ;). jag skriver att en morallag lätt kan leda till en annan, och du tolkar det enligt ovan? och för att spinna vidare på temat fräckhet, nu skriver du att jag/min text/mitt tyckande är tramsigt. det är ett dåligt sätt att diskutera på.

När lider inte djuret?

när det inte gör ont?

För vadå om jag får fråga? Och givetvis ska det vara förbjudet även för kvinnor att penetrera djur sexuellt.

falska anklagelser, missförstånd

Jag tänker bara skriva det här en gång till, och det är att det är inte förbjudet. Du vill inte förstå.
Det är förbjudet om man kan bevisa skada eller psykiska tecken.
Förklara annars varför han som förgrep sig på Jonas Åkerlunds hund (och erkände) bara fick böter för att han brukade en annan människas ägodel? Finns fall efter fall efter fall som liknar just detta.

nej det är du som inte vill förstå. läs lagen en gång till. det är inte lagligt att ha penetrerande sex med en hund! att få döms tyder, som jag skrev och som PL har skrivit, snarare på bristande resurser.

här måste jag också säga att rättssäkerheten alltid alltid måste gå före allt annat. det leder till färre fällande domar, men hela vår tillit till vårt samhälle bygger på att risken för att bli oskyldigt dömd är minimal. därför kan vi aldrig kräva sämre bevisning, och därför är vi tillbaka på ruta ett med ny lag. det krävs ett ekännande/expertvittnen för en fällande dom. erkännandet kan vi säkert glömma med en ny lag, och expertvittnen kräver mer resurser!

fräckt eftersom du insinuerar att ingen annan än du (och eventuellt de som håller med dig i sakfrågan) har någon kunskap om zoofili.
Löjligt. Det har jag inte alls skrivit. Jag har frågat och undrat och hoppats, att dom som inte redan svarat har inblick i det.

dålig argumentationsteknik eftersom man inte behöver ha kunskap om zoofili för att veta att man är emot morallagar.
Men du hoppar in där du behagar, vägrar svara på ställda frågor och bara upprepar att du är anti morallagar skulle vara bättre? Ge mig en broms.

jag har också varit inne på en del såna sajter i samband med den förra tråden och jag anser dem vara ganska extrema. jag tror inte heller att allt som skrivs där är sant, utan mycket är nog fantasier
Kan du ge exempel på vika sajter? Jag vet nämligen en del som är extrema , det finns fler som är betydligt ..tja..känns som fel ord att använda. Men "normalare".

nej jag syftar på dina inlägg.
Då förstår jag tyvärr inte inlägget.

nu är det nog du som läser illa ;). jag skriver att en morallag lätt kan leda till en annan, och du tolkar det enligt ovan?
Ja, men dina exempel är in i absurdum.
när det inte gör ont?
När gör det inte ont/känns obekvämt?

falska anklagelser, missförstånd
Ja då kan vi lika gärna sluta hålla på med djur på en gång.
Hårklyveri som någon sa.

,ekännande/expertvittnen för en fällande dom. erkännandet kan vi säkert glömma med en ny lag, och expertvittnen kräver mer resurser
Förslaget med J.Ås hund hade ju ett erkännande! Förklara hur mer okomplicerat det kan bli? Här fanns inga bristande resurser. Man behövde inte undersöka annat än ge hunden ett vet besök.

Men vad vet du förutom det du hittat på dessa sajter? Av dina inlägg att döma inte tillräckligt mycket för att ifrågasätta andra.
Veterinära uttalanden och förutom det har jag läst/sett/hört om det i all form av media. En zoofil har intervjuats i p3, dokumentär på tv (kan vara vriden men det mesta stämde överens med tidigare fakta), psykologi, etologi eller allmän beteendevetenskap mm. Jag har skrivit ett arbete om detta i psykologin (ur mänsklig synpunkt), därför gjorde jag all research.
Ibland ångrar jag det.

På vilket sätt anser du att jag inte kan ifrågasätta andra?

Jag har tittat en del på dina sajter men anser inte att de tillför någon fakta till diskussionen.
Varför inte?

Jag tror det är farligt att mena att man inte kan föreslå en lag, av rädsla för att den automatiskt ska medföra andra lagar som nån slags kedjereaktion. Det påminner mig åter igen om den Brittiska debatten i samband med räv/hjortjaktens (med hounds) vara eller icke vara. Ett ständigt återkommande argument var, att förbjuder man hetsjakt på hjort och räv med hounds, får man nästa år varesej fiska eller ha husdjur.
Så fungerar inte stiftandet av nya lagar.

Men snälla nån. Ska vi bli personliga nu eller ska vi försöka diskutera på rikigt? Det är är bara dummerjönseri. Tillbakakakor ger jag inte mycket för. Folk får ta åt sig om dom vill, jag står absolut för att jag anser att man ska ha inblick på bägge sidorna av mynten. Det behöver inte betyda att man måste ha arbetat i zoofilporrbranschen eller vara polis för att få något slags godkännande. Jag tycker att det är fel att diskutera ett ämne som man inte vet något om. Om man anser sig veta, varför ens bry sig om mitt citat? För övrigt är det mest riktat till Björk, då hon redan skrivit i tråden att hon aldrig sett något som har med saken att göra.
Sen finns det ett par jag har mina misstankar mot, och dom har jag redan förklarat för att jag tror att dom diskuterar "fritt i luften".

Än en gång, ni får tycka att jag är fräckast på jorden för att jag anser att man ska ha grund för sina åsikter. Det förändrar dock inte min syn på saken. Jag diskuterar inte i avelstrådar av en anledning, eller i freestyle eller western eller något annat jag inte "fördjupat" mig i. Folk skulle blivit måttligt irreterade.

Ärligt talat förstår jag faktiskt inte exakt varför det är relevant att ha kunskaper i zoofili för man ska ha mer att tillföra till ämnet om lagstiftning i frågan? Vi diskuterar ju inte det praktiska utförandet här utan det här är mer en teoretisk diskussion. Från min sida iaf.

Kunskaper i lagstiftning är kanske mer relevant då? Som på vilka grunder lagar stiftas eller inte stiftas, vad man tar hänsyn till etc. Tycker jag iaf.

För övrigt blev jag nyfiken och surfade in på ett av de mindre välbesökta forumen. Vilka stollar!:eek:

"Favorithundras? Ja, det är väl Golden då eftersom jag är så svag för blondiner..."

Hujedamig!:rofl:

Jag tror det är farligt att mena att man inte kan föreslå en lag, av rädsla för att den automatiskt ska medföra andra lagar som nån slags kedjereaktion. Det påminner mig åter igen om den Brittiska debatten i samband med räv/hjortjaktens (med hounds) vara eller icke vara. Ett ständigt återkommande argument var, att förbjuder man hetsjakt på hjort och räv med hounds, får man nästa år varesej fiska eller ha husdjur.

Det kan jag hålla med om. Heter inte det resonemanget "det sluttande planets teori" eller något liknande?

Vi diskuterar ju inte det praktiska utförandet här utan det här är mer en teoretisk diskussion. Från min sida iaf.
Jag har insett att det inte försigår en diskussion här, utan mer något som påminner om en skyltning jag såg i "den stora affären". Där hade man en modelljärnväg av det långa formatet med en massa räls, men någon hade lagt om växlar så att tåget bara åkte runt, runt i minsta tänkbara cirkel.

En diskussion förutsätter en "tråd" och fr a att man lyssnar på och tar åt sig motsidans argument och inte upprepar sina egna som om ingen redan påvisat deras oriktighet. I den här tråden tror jag att ett par deltagare är inne på 6-7 varvet eller så i "modelljärnvägens form av diskussion". :angel:

LIA

skillnaden är enorm i detta fall när man inte kan hänvisa till djurskyddsaspekten. en häst lider inte av att på nuppad med. det kanske inte är jättebekvämt, men det kan inte räknas som plågsamt. därför finns det inte någon egentlig anledning att förbjuda tidelag med häst (sålänge det inte utförs på ett våldsamt vis naturligtvis). varför ska det då förbjudas? när man förbjuder hetsjakt kan man hela tiden hänvisa till djurskyddet. för stress är plågsamt för djur, och stor stress under lång tid medför mer lidande. det är svårt att helt undvika stress vid dödande av djur, men stressen kan minimeras.

upprepar fråga igen. varför ska tidelag med häst förbjudas? jag har inte sett ett enda vettigt svar hittills i tråden. mrs scabtree menar att hästens lidande är för stort för att det ska vara lagligt, men veterinären i tråden, jag och några till, anser att det är inte ett rimligt antagande. OM det nu är så att vi har rätt, och det inte är plågsamt då kommer frågan igen. varför ska det förbjudas? kvar finns moralskälen. det är onaturligt, onödigt och äckligt.

men förklara det för zoofilen. "du får inte sätta på din häst, trots att den kanske har lärt sig att stå ut med, och kanske uppskatta behandlingen. däremot är det helt okej att stoppa upp hela armen i anus när du vill tjäna pengar på din skadade häst. det är också helt okej att rycka av hästens hårstrån så att den ser snygg ut, hindra den från natuligt beteende genom att trycka in den i en liten box och att kastrera smågrisar utan bedövning". det är inte ett hållbart resonemang.

vi har ytterst få morallagar i sverige, men det finns länder där de är desto vanligare. i dessa länder kan man hitta de mest absurda lagar, och rättssäkerheten är låg jämfört med i sverige.

Jag har insett att det inte försigår en diskussion här, utan mer något som påminner om en skyltning jag såg i "den stora affären". Där hade man en modelljärnväg av det långa formatet med en massa räls, men någon hade lagt om växlar så att tåget bara åkte runt, runt i minsta tänkbara cirkel.

En diskussion förutsätter en "tråd" och fr a att man lyssnar på och tar åt sig motsidans argument och inte upprepar sina egna som om ingen redan påvisat deras oriktighet. I den här tråden tror jag att ett par deltagare är inne på 6-7 varvet eller så i "modelljärnvägens form av diskussion". :angel:

LIA

Äh, jag tycker att det här är en högst normal bukediskussion.

Ärligt talat förstår jag faktiskt inte exakt varför det är relevant att ha kunskaper i zoofili för man ska ha mer att tillföra till ämnet om lagstiftning i frågan? Vi diskuterar ju inte det praktiska utförandet här utan det här är mer en teoretisk diskussion. Från min sida iaf.
DET har jag fortfarande inte sagt. Jösses, jag förstår inte hur man kan tolka "vad har ni för källor i ämnet" till att man ska vara expert själv. Ni får det nästan att låta som att jag tycker att folk ska ha praktiskt erfarenhet.

upprepar fråga igen. varför ska tidelag med häst förbjudas? jag har inte sett ett enda vettigt svar hittills i tråden. mrs scabtree menar att hästens lidande är för stort för att det ska vara lagligt, men veterinären i tråden, jag och några till, anser att det är inte ett rimligt antagande. OM det nu är så att vi har rätt, och det inte är plågsamt då kommer frågan igen. varför ska det förbjudas?
Och jag har inte heller sett ett endaste vettigt svar i frågan heller.
Jag har upprepade gånger frågat folk (däribland dig).

1. Hur man kan veta att en häst inte känner obehag av att få något instoppat i sig under icke brunstperiod. (Det står klart och tydligt i dina texter att du faktiskt inte vet, du använder hela tiden meningen "OM den inte får ont".

2. Hur man kan anse det rätt att låta en person med faktisk störd sexualitet spä vatten på sin kvarn och låta denne leva ut sin "störning" (kalla det vad du vill). Är det inte bättre att hjälpa en sådan person? Dels genom att lära denne att vad han/hon gör faktiskt är fel, och på så vis kanske få denne att söka hjälp?

kvar finns moralskälen. det är onaturligt, onödigt och äckligt
Tycker du ja. Du är moralisk avståndstagande i den här frågan.

däremot är det helt okej att stoppa upp hela armen i anus när du vill tjäna pengar på din skadade häst.
Que? Skadad häst?

det är också helt okej att rycka av hästens hårstrån så att den ser snygg ut, hindra den från natuligt beteende genom att trycka in den i en liten box och att kastrera smågrisar utan bedövning". det är inte ett hållbart resonemang.
Tja, jag vet flera hästar som uppskattar ryckning av man. Dom som inte gör det ska slippa. Men är det någon som anser att hästar ska stå si och så länge på box som dom gör idag, och ffa att det ska vara tillåtet att kastrera smågrisar så som vi gör? Nej verkligen inte. Så jag förstår inte din poäng här.

vi har ytterst få morallagar i sverige, men det finns länder där de är desto vanligare. i dessa länder kan man hitta de mest absurda lagar, och rättssäkerheten är låg jämfört med i sverige
Tja, jag tycker förvisso att Norge är ett helt okej land,det skulle vara att det är lite väl dyrt. Dom satte dock sin lag för att man ansåg att man utsatte djuren för lidande.

LIA

Vet du vad, för en gångs skull håller jag faktiskt med dig. :crazy:
Jag tror inte den här diskussionen, liksom alla andra tidelagsdiskussioner inte kommer ge nånting i slutet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 689
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 338
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 581
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V