Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@
Går de trots man inte kan visa skador?
Djurplågeri alt brott mot djurskyddslagen.
PL
Går de trots man inte kan visa skador?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Djurplågeri alt brott mot djurskyddslagen.
PL
Ja det är lidande som är kriteriet inte skador. Men självklart är det lättare att bevisa både händelsen o lidandet om det finns skador.
PL
Det finns många vanvårdsfall utan synliga skador som gett fällande dom. Å andra sidan finns det fall där domen blivit friande när en vet i rätten beskrivit skador som h*n tyckt självklart att de orsakat lidande. Ordet lidande måste nämnas!
PL
Det är förargelseväckande beteende, eftersom du och din dotter tagit skada (mått dåligt) av att se honom onanera.Jo, det går, antar jag, under lagen om Förargelseväckande Beteende. Vad jag menade med det exemplet var, att vi HAR moral-lagar (eller vad de nu ska kallas) redan, och vi accepterar dem. Jag själv är tämligen svårchockad och (tycker jag!) väldigt liberal, men jag skulle aldrig acceptera t.ex. att en karl satt i bussen med byxorna öppna och onanerade inför mig och min lilla dotter, FASTÄN han inte tänkte skada oss OCH har en sådan sexuell läggning OCH jag försöker uppfostra min dotter som vidsynt, öppen och tolerant. Och som jag förstår är det inte lagligt heller, kanske även det faller under lagen om förargelseväckande beteende.
Jag har läst och vissa tuggar bara..
En morallag är vad dessa vissa vill ha. Det inser alla som är läskunniga och kan se förbi det onaturliga och äckliga i att ha sex med djur.
Precis! Jag tror därför att det hade underlättat avsevärt att inkludera ett förbud mot penetration i sexuellt syfte på djur i lagen där man inte får orsaka djur onödigt lidande. Då kan man fälla någon att han har penetrerat djuret "punkt".Att det sedan blir en närmast omöjlig lag att efterfölja är en annan sak. Sådant här försiggår givetvis i det fördolda och märks knappast förrän det handlar om fysiska skador.
Det är förargelseväckande beteende, eftersom du och din dotter tagit skada (mått dåligt) av att se honom onanera.
Det är precis som med mannen som onanerade på cyklar, han dömdes eftersom cykelägarna tyckt det var otrevligt.
I fallet med en hund som tex tillfredställer en kvinna oralt så lider inte hunden någon skada eftersom hunden inte förstår vad den gör/mår dåligt av det. Det är mycket möjligt att om hunden ägdes av någon annan person så skulle det kunna falla under ofredade eftersom hundägaren farit illa av händelsen.
Jag förstår inte automatiken i detta, vilket jag redan anfört flera gånger. För om du med flera menar att själva penetreringen är misshandel, så avgörs väl detta på storlek hos såväl mannen som tiken? Vad gäller det psykiska så ser jag heller inte att det automatiskt skulle röra sig om övergrepp eller misshandel. Man kan utföra en massa handlingar som är konstiga och onaturliga för en hund utan att det anses för övergrepp eller misshandel. Så om man tänker bort människans sexual-moral, vad är skillnaden?Det jag framförallt är motståndare till är mannen som penetrerar en tik. Där anser jag att det handlar om övergrepp och djurmisshandel. Både fysisk och psykisk.
Mådde du dåligt p g av sexual-moraliska skäl eller för att han rent allmänt äcklade dig eller uppträdde på ett aggresivt/hotande (inte fysiskt) provocerande sätt? Skulle det varit annorlunda för dig om han utfört andra, ej sexuella, men i övrigt jämförbara handlingar?Att jag mått dåligt av att se karln onanera - och av att min dotter sett det - är väl en slags moralisk reaktion? Förutom att jag skulle uppfattat det som en slags dominans/hot från mannens sida.
Tyvärr, beteckningen "våldtäkt" har mist sitt "värde" för mig sedan man införde att sexuellt umgänge med barn under 15 år är våldtäkt.Men jag håller fast vid min, personliga!, åsikt att det är våldtäkt mot en tik, som inte är intresserad av att paras, när en man penetrerar henne. Hanhundar parar sig dessutom inte på samma sätt som en människa så det är helt onaturligt för tiken. Hon ska passivt acceptera/tolerera ett (som jag ser det) övergrepp som inte ger henne någonting. Visst förekommer det ständigt övergrepp/misshandel mot djur på alla tänkbara andra plan, men det rättfärdigar ju inte sexuella övergrepp.
Men du menar alltså att det, bara för att det är en sexuell handling, är våld? Även om tiken inte uppfattar det så eller på minsta sätt plågas?
Är det de facto värre för tiken om hon "utsätts" för en sexuell handling som inte ger henne något, än om hon "utsätts" för annan handling som inte ger henne något?
Är ett penetrerande lika med övergrepp bara för att det är sexuellt?
Ditt ordval är inte objektivt, om man säger så.
LIA