Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag rädd för att 35% av Frankrikes muslimer tycker att bombdåd mot civila människor i försvar av Islam kan vara rättfärdigat. Jag är rädd för att det skapar en miljö där sånt här händer. Så hur kan vi prata om det problemet utan att fastna i diskussioner om högerextremism och rasism?
Hur du än definierar muslimer här, är jag övertygad om att din siffra på 35% är fullständigt greppad ur luften.

Dock är bägge två kategoriserade som Lone Wolves, eftersom de har regiserat sina insatser på egen hand.
Vilket är en rätt noterbar skillnad mot t.ex dåden i Paris.

Sillanden för de som dog är minimal. Anledningen att vara rädd för trollhättebor och syrier är lika stor.

Jag rädd för att 35% av Frankrikes muslimer tycker att bombdåd mot civila människor i försvar av Islam kan vara rättfärdigat. Jag är rädd för att det skapar en miljö där sånt här händer. Så hur kan vi prata om det problemet utan att fastna i diskussioner om högerextremism och rasism?

Vad bra då kan du sluta vara rädd.

Din första rädsla är falsk.

Din andra rädsla jobbar du på just nu.

Genom att sprida din första rädsla.

Här har jag listat terrordåd i världen se'n oktober, där dödssiffran varit minst tvåsiffrig:

datum - döda/skadade - land/stad, vad som hände. (terroristerna räknas ej med bland döda/sakade)
02 okt - 18/41 - Nigeria/Ajuba, 2 självmordsbombningar vid busshållplats och polisstation.
05 okt - 57/xx - Irak/Bagdad, 2 bilbomber vid marknader.
10 okt - 102/508 - Turkiet/Ankara, 2 självmordsbombare vid centralstationen i fredsdemonstration.
10 okt - 38/51 - N'Djamena, Tchad, 2 grupper av självmordsbombare vid flyktingcenter.
14 okt - 42/? - Nigeria/Maiduguri, självmordsbombare utanför moské.
19 okt - 11/22 - Pakistan/Quetta, bussbombning.
23 okt - 11/10 - Nigeria/Maiduguri, bomb under bön.
23 okt - 27/96 - Nigeria/Yola, bomb på parkeringsplats.
23 okt - 22/>40 - Pakistan/Jacobabad, självmordsbombare under religiös procession.
31 okt - 224/0 - Egypten/Sinai, Ryskt charterplan tros ha sprängts av bomb ombord. (ej konfirmerad)

01 nov - 12/xx - Somalia/Mogadishu, bilbomb vid hotell.
07 nov - 12/15 - Irak/Bagdad, många samordnade bomber.
12 nov - 43/240 - Libanon/Beirut, dubbel självmordsbombning.
13 nov - 19/33 - Irak/Bagdad, självmordsbombare i moské.
13 nov - 129/352 - Frankrike/Paris, samordande attacker på flera platser.

Hur många av dessa känner ni igen från ert nyhetsflöde?

Här har jag listat terrordåd i världen se'n oktober, där dödssiffran varit minst tvåsiffrig:

datum - döda/skadade - land/stad, vad som hände. (terroristerna räknas ej med bland döda/sakade)
02 okt - 18/41 - Nigeria/Ajuba, 2 självmordsbombningar vid busshållplats och polisstation.
05 okt - 57/xx - Irak/Bagdad, 2 bilbomber vid marknader.
10 okt - 102/508 - Turkiet/Ankara, 2 självmordsbombare vid centralstationen i fredsdemonstration.
10 okt - 38/51 - N'Djamena, Tchad, 2 grupper av självmordsbombare vid flyktingcenter.
14 okt - 42/? - Nigeria/Maiduguri, självmordsbombare utanför moské.
19 okt - 11/22 - Pakistan/Quetta, bussbombning.
23 okt - 11/10 - Nigeria/Maiduguri, bomb under bön.
23 okt - 27/96 - Nigeria/Yola, bomb på parkeringsplats.
23 okt - 22/>40 - Pakistan/Jacobabad, självmordsbombare under religiös procession.
31 okt - 224/0 - Egypten/Sinai, Ryskt charterplan tros ha sprängts av bomb ombord. (ej konfirmerad)

01 nov - 12/xx - Somalia/Mogadishu, bilbomb vid hotell.
07 nov - 12/15 - Irak/Bagdad, många samordnade bomber.
12 nov - 43/240 - Libanon/Beirut, dubbel självmordsbombning.
13 nov - 19/33 - Irak/Bagdad, självmordsbombare i moské.
13 nov - 129/352 - Frankrike/Paris, samordande attacker på flera platser.

Hur många av dessa känner ni igen från ert nyhetsflöde?

Inte nån, för att svara på frågan.

Men haltar den inte? Är väl väldigt många mer hörn i världen där det borde förekommit än mer elände?

Att dådet i Trollhättan inte kategoriserats som terror snarare än hatbrott är en rätt komplicerad historia. Forskning/utredning av olika slag pågår i detta nu för att man i svensk lagstiftning och dess tillämpning ska bli bättre på att göra skillnad mellan brottstyperna. I nuläget är det orimligt lätt hänt att brottslingens etnicitet tycks vara avgörande faktor i den frågan, enligt kritiker.

Inte nån, för att svara på frågan.

Men haltar den inte? Är väl väldigt många mer hörn i världen där det borde förekommit än mer elände?
Du får helt enkelt överbevisa mig.

Annars tror jag att mer eller mindre alla har hört talas om dådet innan valet i Ankara, samt det ryska flygplanet som störtade. Plus Paris.
Och se'n är det däremot ytterst sporadiskt.

Det räcker alltså inte med mellan 50-100 döda för att ett terrordåd i mellanöstern ska tränga igenom vårt nyhetsflöde.

http://www.pewresearch.org/files/old-assets/pdf/muslim-americans.pdf#page=97
http://www.pewglobal.org/files/pdf/253.pdf

Metoden bygger på "random digit dial"-intervjuer som jag förstår det där respondenterna själva identifierar sin religiösa tillhörighet. Margin of error för muslimska respondenterna i Frankrike var 5%.
Jag tror att det enkelt går att göra en liknande undersökning - men på ett annat sätt - och då få ett helt annat utfall.
Beroende på hur man lägger upp utfrågningen kan man hamna i ett spann mellan nära 100% och nära 0%.

Mark Twain hade en sund syn på statistik.

Du får helt enkelt överbevisa mig.

Annars tror jag att mer eller mindre alla har hört talas om dådet innan valet i Ankara, samt det ryska flygplanet som störtade. Plus Paris.
Och se'n är det däremot ytterst sporadiskt.

Det räcker alltså inte med mellan 50-100 döda för att ett terrordåd i mellanöstern ska tränga igenom vårt nyhetsflöde.

Handlade inte om att överbevisa, utan mer om att det på alla håll där det ändå är våldsamt så rapporteras det inte, som i mellanöstern, men kommer det närmare oss blir det mycket väsen.

Så det jag ville var att hålla med!

Jag är mer rädd för rasister i riksdagen än vad jag är rädd för flyktingar och invandrare, eftersom det finns en lång och dålig historia av vad som händer med rasister i riksdagen.
I Sverige har vi ju också sett hur antalet bränder vid asylboenden stigit i höjden sedan det där partiet kungjorde att de nu skulle lägga mer energi på aktivt arbete än riksdagsarbete (eller hur de nu formulerade det). Även om det kanske inte är riksdagsledamöterna som faktiskt startat bränderna, så ger ju sådana uttalanden både stöd och uppmuntran till personer som står och väger mellan att utföra mordbrand eller inte.

Notera att Breivik och vår egen Trollhättan man har en organisation bakom sig med flera tiotusentals anhängare. Det är det som kallas SDs svans och flera andra än värre högerextrema rörelser.

Bäst att undvika folk från Trollhättan framöver. Ringer nog Säpo så fort jag ser någon sådan på stan.
? har du en källa på det? För både den svenska och den norska säkerhetstjänsten skulle vara intresserad av de organisationer som styrde, utbildade och vägledde dessa 2. För det är ju vad det innebär att en organisation står bakom. Samtidigt brukar ju de bakomvarande organisationerna vara snabba med att ta på sig "äran" för attentaten, men......

Ja du pekar på problemet med "getton" runt storstäderna där besvikelse o utanförskap gör att hatet gror.
Och det är just i dessa grupper du hittar dina 35%. De franska muslimer jag träffat är etablerade och hysar samma avsky och förakt gentemot attentatsmännen som de flesta av oss.

Jag tror att det enkelt går att göra en liknande undersökning - men på ett annat sätt - och då få ett helt annat utfall.
Beroende på hur man lägger upp utfrågningen kan man hamna i ett spann mellan nära 100% och nära 0%.

Mark Twain hade en sund syn på statistik.

Ja med grova metodfel så kan man få fram vilket utfall man vill. Det är ingen seriös anledning att förkasta all statistik. Har du några invändningar mot hur urvalet eller utfrågningen har gått till? Annars gör du det lite väl lätt för dig själv...

Handlade inte om att överbevisa, utan mer om att det på alla håll där det ändå är våldsamt så rapporteras det inte, som i mellanöstern, men kommer det närmare oss blir det mycket väsen.

Så det jag ville var att hålla med!
Ok, jag använde nog fel ord i hastigheten där.
Jag menade att om du finner ännu ett terrordåd någon annanstans, så har du verifierat din fundering.
Visst finns det fler ställen i världen som det har utförs terrorhandlingar, men under given period har jag inte funnit nån med de verktyg jag har som varit tvåsiffrig i death toll.

Tittar du i januari så har du både Filippinerna och Ukraina representerade,
24 jan - 30/108 - Ukraina/Mariupol, Granatattack på marknad.
25 jan - 67+(44+18+5)/xx Filippinerna/Mamasapano, rätt rörig situation med Polis, Reguljär- och Privatarmé inblandade.

och går du ned till ensiffrigt under oktober får du in både Australien, Italien och Israel i eländeslistan.

Ja med grova metodfel så kan man få fram vilket utfall man vill. Det är ingen seriös anledning att förkasta all statistik. Har du några invändningar mot hur urvalet eller utfrågningen har gått till? Annars gör du det lite väl lätt för dig själv...
Jag gör det lätt för mig själv, genom att säga att jag inte tror dina siffror är verkliga.
Och det du säger får mig inte att ändra min inställning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar