Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kräks du på folk som förser eu-migranter med kläder och mat också?

Det är du som har bestämt vad derad värderingar är, du har ingen aning om vad dom vilar sina val av engageman på.

Nej?

Jo, jag har faktiskt lite koll på vad mina vänner vilar sina val av engagemang på. Sen tycker jag inte att det är så jäkla mycket engagemang att skaffa flaggbild och skriva några rader. Det "intressanta" är att det aldrig gjorts vid terrordåd utanför Europa.

Nej?

Jo, jag har faktiskt lite koll på vad mina vänner vilar sina val av engagemang på. Sen tycker jag inte att det är så jäkla mycket engagemang att skaffa flaggbild och skriva några rader. Det "intressanta" är att det aldrig gjorts vid terrordåd utanför Europa.

Hört talas om närhetsprincipen?

Känslor är känslor. Tänker man ett varv till så kan man applicera lite rationalitet.

Det är såklart skillnad om man blir drabbad personligen eller inte. Frågan var om varför ett terrordåd i Paris skulle vara värre än ett i Libanon, för en svensk boende i Sverige.
Du svarade ju själv på din fråga, pga känslor.

Ja, och det är fullt rimligt. Vi blev ju även rädda för alla norrmän efter Breiviks framfart.
Jag ser i alla fall en skillnad på en ensam galning och en organisation med flera tusen anhängare. Sen skrev jag också att rädsla oftast är irrationell. Personligen är jag inte rädd för alla syrier men kan se varför många är det.

Däremot skulle man, när lagstiftningen ändras, kunna fängsla dessa för terrorbrott.
Det diskuteras väl i en del länder att klassa det hela som landsförräderi dvs man ansluter sig till sitt lands fiender.
Ett av de grövsta brott man kan bestraffas för i de flesta länders lagstiftning.
Vi i Sverige hade ex. kvar dödsstraff för landsförräderi i krigssituation fram till 1973.
Ansluter Sverige svensk trupp till aktioner mot isis så är det väl att betrakta som krig/krigsliknande situation...
Det skulle i förlängningen betyda att den som reser eller den som uppmanar till och organiserar resor till Is begår landsförräderi.

Jag ser i alla fall en skillnad på en ensam galning och en organisation med flera tusen anhängare. Sen skrev jag också att rädsla oftast är irrationell. Personligen är jag inte rädd för alla syrier men kan se varför många är det.
Is agerande har ju flera syften
1 att slå mot länder som bekämpar dem
2 att visa att man har möjlighet till det
3 att förstöra det demokratiska öppna samhället vi vill ha och tvinga oss medelst skräck att sluta samhället.

Då borde man vara mer rädd för alla amerikaner med tanke på de våldsdåd som begås av amerikaner runt om i världen.

Om man går och är rädd för alla syrier så behöver man snarast vård för sin fobi.

Det här med att gruppera ihop är en av vår tids största problem. För allra oftast har vi noll koll på vad som är relevant eller inte och skapar istället ytterligare konflikt, hat och stigmatisering utifrån noll, komma noll relevans.

Jag kan förstå att man är rädd för IS -krigare med vapen i hand. Så långt ungefär sträcker sig relevansen.

Jag kan förstå att man är rädd för IS -krigare med vapen i hand. Så långt ungefär sträcker sig relevansen.
Jag kan förstå att man är rädd för IS-krigare utan vapen i hand.

Det finns exempel på tusentals döda i ett och samma terrorbrott där terroristerna varken hade vapen i hand, eller bombbälte kring midjan.

Då borde man vara mer rädd för alla amerikaner med tanke på de våldsdåd som begås av amerikaner runt om i världen.

Om man går och är rädd för alla syrier så behöver man snarast vård för sin fobi.

Det här med att gruppera ihop är en av vår tids största problem. För allra oftast har vi noll koll på vad som är relevant eller inte och skapar istället ytterligare konflikt, hat och stigmatisering utifrån noll, komma noll relevans.

Naturligtvis skulle jag vara räddare för amerikaner om jag vore Afghan eller från något av länderna i Mellanöstern. Men nu är jag europé¨och pga min erfarenhet av just USA;s agerande i Europa så hyser jag ingen rädsla, snarare respekt för USA. För tack vare USA;s agerande kan vi diskutera här idag, jag kan resa vart jag vill (i stort sett) och jag kan hysa vilka åsikter jag vill samt framföra dem (i stort sett).

Notera att Breivik och vår egen Trollhättan man har en organisation bakom sig med flera tiotusentals anhängare. Det är det som kallas SDs svans och flera andra än värre högerextrema rörelser.

Bäst att undvika folk från Trollhättan framöver. Ringer nog Säpo så fort jag ser någon sådan på stan.

Notera att Breivik och vår egen Trollhättan man har en organisation bakom sig med flera tiotusentals anhängare. Det är det som kallas SDs svans och flera andra än värre högerextrema rörelser.
Dock är bägge två kategoriserade som Lone Wolves, eftersom de har regiserat sina insatser på egen hand.
Vilket är en rätt noterbar skillnad mot t.ex dåden i Paris.

Det är skillnad. Men de saknar inte anhängare och pådrivare.
Trollhättan är inte klassat som terror- utan snarare som hatbrott, och här finns det väl ännu ingen slutrapport vad som hände i hans värld innan dådet?

Breivik var väl aldrig pådriven av något annat än sin grava islamoparanoia innan sitt 22/7?
Att anhängare kommit till efteråt kan man ju ändå inte ta som skäl till att bli rädd för honom innan.

Om du pratar om indirekt pådrivan, t.ex läsning av forum på Internet, då kan vi applicera det på precis ungefär allting - beroende på vad vi för stunden vill belysa.

Jag rädd för att 35% av Frankrikes muslimer tycker att bombdåd mot civila människor i försvar av Islam kan vara rättfärdigat. Jag är rädd för att det skapar en miljö där sånt här händer. Så hur kan vi prata om det problemet utan att fastna i diskussioner om högerextremism och rasism?

Trollhättan är inte klassat som terror- utan snarare som hatbrott, och här finns det väl ännu ingen slutrapport vad som hände i hans värld innan dådet?

Breivik var väl aldrig pådriven av något annat än sin grava islamoparanoia innan sitt 22/7?
Att anhängare kommit till efteråt kan man ju ändå inte ta som skäl till att bli rädd för honom innan.

Om du pratar om indirekt pådrivan, t.ex läsning av forum på Internet, då kan vi applicera det på precis ungefär allting - beroende på vad vi för stunden vill belysa.

Det finns till exempel ett helt riksdagsparti i Sverige som har 15% av väljarna som har grav islamoparanoia som kärnvärde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar