Jag kan förstå det, till den grad att det trots allt blir mer påtagligt när det händer såpass nära, i ett land där det inte är "standard" (hur hemskt det än låter). Det gör det hela mer verkligt, jag tror annars det är lätt att man känner att "det händer där med inte här". Jag kan erkänna att jag också kan tänka så, för att allt som händer längre bort, i länder med ständigt pågående krig blir på något vis inte helt verkligt för mig som inte upplevt det, även om jag vet om att det sker.
Här är vi relativt skyddade och känner oss trygga, när det händer i länder i närheten som är i samma läge blir det helt plötsligt verkligt och någon slags insikt om att vi också kan bli drabbade, på ett personligt plan. Så jag kan förstå skillnaden, även om det är trist att det ska behöva vara så.
Sen tycker jag väl inte att det känns riktigt okej att tycka att folk som engagerar sig i en sak måste engagera sig i allt, det blir lite "du får inte skänka pengar till flyktingar om du inte skänker pengar till alla hemlösa" av det hela. Men jag förstår din poäng.