Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar inte varför terrordåd i Europa anses så jäkla mycket "värre" än terrordåd på andra platser? Folk som vanligtvis skiter i vad som händer är nu jätteupprörda och "visar stöd" genom Frankrikes flagga på facebook. Det är tydligen skillnad på vem det drabbar, hur hemskt det är *kräks*.
Jag kan förstå det, till den grad att det trots allt blir mer påtagligt när det händer såpass nära, i ett land där det inte är "standard" (hur hemskt det än låter). Det gör det hela mer verkligt, jag tror annars det är lätt att man känner att "det händer där med inte här". Jag kan erkänna att jag också kan tänka så, för att allt som händer längre bort, i länder med ständigt pågående krig blir på något vis inte helt verkligt för mig som inte upplevt det, även om jag vet om att det sker.

Här är vi relativt skyddade och känner oss trygga, när det händer i länder i närheten som är i samma läge blir det helt plötsligt verkligt och någon slags insikt om att vi också kan bli drabbade, på ett personligt plan. Så jag kan förstå skillnaden, även om det är trist att det ska behöva vara så.

Sen tycker jag väl inte att det känns riktigt okej att tycka att folk som engagerar sig i en sak måste engagera sig i allt, det blir lite "du får inte skänka pengar till flyktingar om du inte skänker pengar till alla hemlösa" av det hela. Men jag förstår din poäng.

Vi orkar inte ta in mer än en katastrof åt gången. Man blir blasé när det hela tiden radas upp katastrof efter katastrof. Snart kommer det här också att hamna i bakvattnet när nya illdåd kommer därbortifrån.

Jag kan förstå det, till den grad att det trots allt blir mer påtagligt när det händer såpass nära, i ett land där det inte är "standard" (hur hemskt det än låter). Det gör det hela mer verkligt, jag tror annars det är lätt att man känner att "det händer där med inte här". Jag kan erkänna att jag också kan tänka så, för att allt som händer längre bort, i länder med ständigt pågående krig blir på något vis inte helt verkligt för mig som inte upplevt det, även om jag vet om att det sker.

Här är vi relativt skyddade och känner oss trygga, när det händer i länder i närheten som är i samma läge blir det helt plötsligt verkligt och någon slags insikt om att vi också kan bli drabbade, på ett personligt plan. Så jag kan förstå skillnaden, även om det är trist att det ska behöva vara så.

Sen tycker jag väl inte att det känns riktigt okej att tycka att folk som engagerar sig i en sak måste engagera sig i allt, det blir lite "du får inte skänka pengar till flyktingar om du inte skänker pengar till alla hemlösa" av det hela. Men jag förstår din poäng.

Fast det här handlar inte om att engagera sig.

"ställ inte utsatta mot varandra"

Öh, va? Jag tog upp något jag tycker är väldigt skrämmande. Att människoliv värderas olika beroende på varifrån du kommer. Det handlade inte om att inte visa stöd för offren i Paris eller att behöva välja utan om att mitt fb-flöde svämmar över av franska flaggor och kommentarer om det. Terroristdåd utanför Europa kommenteras ytterst sällan.

Jag tänkte mer på att det var på andra sidan klotet

Helt ärligt tror jag att 227898 människor döda i ett svep varsomhelst på Jorden räcker åtminstone till några löpsedlar och en timme på Kunskapskanalen.
Fast bara det faktum att det refereras till som "tsunamin i Thailand" säger ju sitt. I Thailand dog väl knappt 10'000 människor, i Indonesien bra många över 100'000 i samma katastrof, det borde väl vara nog talande att det hade mycket att göra med var svenskarna befann sig?

Idag kan ingen ta in nyheten om den massgrav som öppnats i den nybefriade staden Sinjar, som innehöll runt 80 yazidiska kvinnor.
Det hade iofs inte blivit nån större nyhet någon annan dag heller.

Se'n har vi lärt oss att israeliska liv väger bra mycket tyngre än palestinska sådanna. Kan det senare vara 1/15 av det förra?

Är det så svårt att förstå?
Jag skulle tro att även du blir mer upprörd om en varg river en av dina hästar än en ponny uppe i dalarna....även om du får ut full ersättning

Känslor är känslor. Tänker man ett varv till så kan man applicera lite rationalitet.

Det är såklart skillnad om man blir drabbad personligen eller inte. Frågan var om varför ett terrordåd i Paris skulle vara värre än ett i Libanon, för en svensk boende i Sverige.

Fast det där blir ju mest tramsigt. Det handlar ju inte om att folk "engagerar sig" i olika saker. Det handlar om att folk som aldrig kommenterar andra terrordåd sitter på fb och förfasar sig över detta, för nu är det européer som drabbats. Det är ju uppenbart att människoliv värderas olika. Bara några av kommentarerna gör detta väldigt tydligt då dessa handlar om att "vi inte kan släppa in fler flyktingar nu", dvs det som drabbade folket i Paris är jättehemskt men andra människor som flyr från just sånt förtjänar ingen hjälp.

Känslor är känslor. Tänker man ett varv till så kan man applicera lite rationalitet.

Det är såklart skillnad om man blir drabbad personligen eller inte. Frågan var om varför ett terrordåd i Paris skulle vara värre än ett i Libanon, för en svensk boende i Sverige.
I en perfekt värld vore det ju inte så. Men jag tror som sagt att det är mycket som händer hela tiden, men det är alltid "där borta", där det alltid är oroligheter, alltid krig, tveksamma ledare, förtryck mm. Vi lever i vår trygga bubbla där det inte finns, även om vi vet att det händer på andra håll och vi tycker det är hemskt. Men helt plötsligt händer det även i vår bubbla och allt blir mer på riktigt.

Jag tror det handlar om rädsla. Och okunskap. Plus att det är avlägset. Det är svårt att ta in sånt som inte känns verkligt.

Fast det där blir ju mest tramsigt. Det handlar ju inte om att folk "engagerar sig" i olika saker. Det handlar om att folk som aldrig kommenterar andra terrordåd sitter på fb och förfasar sig över detta, för nu är det ju européer som drabbats. Det är ju uppenbart att människoliv värderas olika. Bara några av kommentarerna gör detta väldigt tydligt då dessa handlar om att "vi inte kan släppa in fler flyktingar nu", dvs det som drabbade folket i Paris är jättehemskt men andra människor som flyr från just sånt förtjänar ingen hjälp.
Ah, ja då missförstod jag dig. Det håller jag med om.

Fast det där blir ju mest tramsigt. Det handlar ju inte om att folk "engagerar sig" i olika saker. Det handlar om att folk som aldrig kommenterar andra terrordåd sitter på fb och förfasar sig över detta, för nu är det européer som drabbats. Det är ju uppenbart att människoliv värderas olika. Bara några av kommentarerna gör detta väldigt tydligt då dessa handlar om att "vi inte kan släppa in fler flyktingar nu", dvs det som drabbade folket i Paris är jättehemskt men andra människor som flyr från just sånt förtjänar ingen hjälp.

Tillägg: terrordådet i Paris borde ju mer förståelse för flyktingar, men nä tydligen inte.

För många år sedan fastnade 3 amerikanska astronauter i sin kapsel i rymden, sannolikheten att de skulle kunna ta sig tbx till Jorden var låg.
Hela förstasidan med krigsrubriker, 5 - 6 hela sidor inklusive mittuppslaget fångade alla aspekter, inklusive fruar barn o kanske t.o.m. älskarinnor.

På sidan 11 i en enspaltsnotis, max 5 cm hög skrevs om att 500 bybor slaktats o dumpats i floden i en vietnamesisk by som hette Song My.

Nu är jag ju iof svensk men bor inte i Sverige utan i ett grannland till Frankrike och inne på fotbollsarenan där det sprängdes bomber utanför och där ett försök till stormning misslyckades befann sig flera personer jag personligen träffat. Jag känner de ej men ser en del av dom regelmässigt. Till Libanon har jag så vitt jag vet inga sådana kopplingar och det är dessutom längre bort än Paris.

Tillägg: terrordådet i Paris borde ju mer förståelse för flyktingar, men nä tydligen inte.

Därför att folk är rädda. Det ryktas om att IS nyttjar flyktingkatastrofen till att "osynligt" göra truppförflyttningar så att säga. Kan erkänna jag ser lite skeptiskt på alla dessa mannliga ensamkommande "barn" som ser betydligt äldre ut. Är det flyktingbarn eller utbildade "sovande" självmordsbombare?

Därför att folk är rädda. Det ryktas om att IS nyttjar flyktingkatastrofen till att "osynligt" göra truppförflyttningar så att säga. Kan erkänna jag ser lite skeptiskt på alla dessa mannliga ensamkommande "barn" som ser betydligt äldre ut. Är det flyktingbarn eller utbildade "sovande" självmordsbombare?

Ja ok, det var väl en av gärningsmännen som kommit som flykting rapporterade SVT tror jag det var? Men hur rädda är inte folk som flyr från IS?

Ja ok, det var väl en av gärningsmännen som kommit som flykting rapporterade SVT tror jag det var? Men hur rädda är inte folk som flyr från IS?
Förmodligen lika rädda. Men rädsla är inte rationellt det är väl därför de vägrar kliva av bussarna för att de måste bo där det fanns skog nu senast tex. Nått som vi som är vana vid älg och björn inte kunde förstå.

På samma sätt blir svensken rädd för alla muslimer från Syrien.

För många år sedan fastnade 3 amerikanska astronauter i sin kapsel i rymden, sannolikheten att de skulle kunna ta sig tbx till Jorden var låg.
Hela förstasidan med krigsrubriker, 5 - 6 hela sidor inklusive mittuppslaget fångade alla aspekter, inklusive fruar barn o kanske t.o.m. älskarinnor.

På sidan 11 i en enspaltsnotis, max 5 cm hög skrevs om att 500 bybor slaktats o dumpats i floden i en vietnamesisk by som hette Song My.
En positiv sak med globaliseringen/internetiseringen är att så här enögt blir idag inte nyheter rapporterade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar