Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak som jag funderar på är att det finns så mycket uppmärksamhet kring hur islamistiska terrorister rekryteras i förorterna, men typ INGENTING kring vilka som finansierar denna enorma terrorapparat. De är väl det riktigt stora problemet?

En sak som jag funderar på är att det finns så mycket uppmärksamhet kring hur islamistiska terrorister rekryteras i förorterna, men typ INGENTING kring vilka som finansierar denna enorma terrorapparat. De är väl det riktigt stora problemet?

Det är faktiskt något jag också funderat på. IS slåss ju på så många håll de måste ju vara en enorm apparat att få det att funka.

Även om det är separata celler så är det ju oftast någon form av samordning.

Sorry, men EN person kan ställa till med betydligt större skada än så här.
Just att skadorna i människoliv är så låg får mig att fundera på om det verkligen är IS som ligger bakom, kanske någon självutnämnd terroristcell?

Eller har IS skickat begåvningsreserven som kanonmat?

Det är faktiskt något jag också funderat på. IS slåss ju på så många håll de måste ju vara en enorm apparat att få det att funka.

Även om det är separata celler så är det ju oftast någon form av samordning.
Ja. Och jämfört med många andra terrororganisationer verkar IS vara väldigt väl utrustade vad gäller vapen, teknik osv. Och det är ju rejält dyr utrustning.

Det måste väl var tex rika oljeschejker i bakgrunden, föreställer jag mig utan att ha kunskap i frågan, men varför lägger man inte från tex FN:s och USA:s sida en massa kraft på att komma åt dem?

Det är inte direkt okänt hur Islamiska Staten finansierar sig självt.
Den stadigaste inkomstkällan över tiden har varit olja, även om allmosor från sympatiserande arabiska kungligheter (som inte vill skylta med detta) är rätt nära i nivå.
De historiska monument som de förstört är de som de inte kunna sälja på den svarta marknaden i väst.
Kidnappningar med lösensummeutbetalingar är inte obetydliga.
Och så kryddar vi anrättningen med drogförsäljning.
Plus annat som kan kategoriseras som ruffel och båg - som brottssyndikat brukar försörja sig.

Och hur vet du det?
Saudi i sammanhanget kan väl troligen betyda både staten och enskilda asrika personer/familjer, tänker jag.

Men min fråga handlar mer om varför vi ser så lite om att strypa det ekenomiska flödet till IS medan vi ser så mycket om bråkstakar i förorterna.

Just att skadorna i människoliv är så låg får mig att fundera på om det verkligen är IS som ligger bakom, kanske någon självutnämnd terroristcell?

Eller har IS skickat begåvningsreserven som kanonmat?
Ja, ska man vara krass så var bara terroristerna på hårdrockskonserten någorlunda successfulla.
Men det är ju som vår egen självmordsbomare i julhandeln - det är svårt att själv öva skarpt på vad man tänker utföra.

Saudi i sammanhanget kan väl troligen betyda både staten och enskilda asrika personer/familjer, tänker jag.

Men min fråga handlar mer om varför vi ser så lite om att strypa det ekenomiska flödet till IS medan vi ser så mycket om bråkstakar i förorterna.
Kan det vara så att du helt enkelt tittar på fel ställen?
Bråkstakar i förorten är på lokal nivå, medan flödet till IS ligger något ovanför svenska händer?

Kan det vara så att du helt enkelt tittar på fel ställen?
Bråkstakar i förorten är på lokal nivå, medan flödet till IS ligger något ovanför svenska händer?
Nej. Det är så att den där högre nivån är vad jag funderar på. Särskilt den ringa uppmärksamhet som tycks ägnas den.

Jag läste i AF att några hade varit och stridit för IS. De som frivilligt åker dit för att gå med i en terroristorganisation borde inte få komma tillbaka. Deras uppehållstillstånd borde ses som förbrukat då asylskälet inte föreligger. Jag undrar hur många som finns i Sverige?

Jag tycker också det är otäckt vilken skada 8(?) personer ställt till med. Vad händer den dagen då de är 20? 50? Eller kanske 100?
Jag bor i en stad som räknas som islamisternas högborg och här finns det 360 stycken kända IS anhängare (stan har drygt 600 000 invånare) som man har koll på. Just dom 360 skrämmer mig inte så värst men jag undrar ju hur många det finns man inte har koll på. De är ju betydligt farligare.

Nej. Det är så att den där högre nivån är vad jag funderar på. Särskilt den ringa uppmärksamhet som tycks ägnas den.
Ja, jag läste så sent som i torsdags (eller möjligtvis onsdags) om hur ISIS distrubition av olja fungerade, och varför den var så svår att stoppa.
Det är betydligt enklare att ta bort ISIS från källorna, än att stoppa massvis med fristående tankbilsförare som levererar rabatterad olja till höger och vänster i regionen.

Nu kan man ju tycka vad man vill om krigshandlingar, men det krig som sker i Irak mot ISIS handlar rätt mycket om att återta oljekällor. Det är här Frankrike kom in i bilden. Och nu i november går det mindre bra för ISIS.
Så läs på där, föreslår jag.

Och vad man än tycker om USA, så kan man tycka om dem lite just här.

Jag fattar inte varför terrordåd i Europa anses så jäkla mycket "värre" än terrordåd på andra platser? Folk som vanligtvis skiter i vad som händer är nu jätteupprörda och "visar stöd" genom Frankrikes flagga på facebook. Det är tydligen skillnad på vem det drabbar, hur hemskt det är *kräks*.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar