Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En sak som jag funderar på är att det finns så mycket uppmärksamhet kring hur islamistiska terrorister rekryteras i förorterna, men typ INGENTING kring vilka som finansierar denna enorma terrorapparat. De är väl det riktigt stora problemet?
Just att skadorna i människoliv är så låg får mig att fundera på om det verkligen är IS som ligger bakom, kanske någon självutnämnd terroristcell?Sorry, men EN person kan ställa till med betydligt större skada än så här.
Ja. Och jämfört med många andra terrororganisationer verkar IS vara väldigt väl utrustade vad gäller vapen, teknik osv. Och det är ju rejält dyr utrustning.Det är faktiskt något jag också funderat på. IS slåss ju på så många håll de måste ju vara en enorm apparat att få det att funka.
Även om det är separata celler så är det ju oftast någon form av samordning.
Det är inte direkt okänt hur Islamiska Staten finansierar sig självt.En sak som jag funderar på är att det finns så mycket uppmärksamhet kring hur islamistiska terrorister rekryteras i förorterna, men typ INGENTING kring vilka som finansierar denna enorma terrorapparat. De är väl det riktigt stora problemet?
Det måste väl var tex rika oljeschejker i bakgrunden, föreställer jag mig utan att ha kunskap i frågan, men varför lägger man inte från tex FN:s och USA:s sida en massa kraft på att komma åt dem?
Så klart. Men inget tryck mot Saudi i frågan internationellt.For att det ar Saudi Arabien som finansierar dem.
Fel.For att det ar Saudi Arabien som finansierar dem.
Och hur vet du det?For att det ar Saudi Arabien som finansierar dem.
Saudi i sammanhanget kan väl troligen betyda både staten och enskilda asrika personer/familjer, tänker jag.Och hur vet du det?
Ja, ska man vara krass så var bara terroristerna på hårdrockskonserten någorlunda successfulla.Just att skadorna i människoliv är så låg får mig att fundera på om det verkligen är IS som ligger bakom, kanske någon självutnämnd terroristcell?
Eller har IS skickat begåvningsreserven som kanonmat?
Kan det vara så att du helt enkelt tittar på fel ställen?Saudi i sammanhanget kan väl troligen betyda både staten och enskilda asrika personer/familjer, tänker jag.
Men min fråga handlar mer om varför vi ser så lite om att strypa det ekenomiska flödet till IS medan vi ser så mycket om bråkstakar i förorterna.
Plus annat som kan kategoriseras som ruffel och båg - som brottssyndikat brukar försörja sig.
Nej. Det är så att den där högre nivån är vad jag funderar på. Särskilt den ringa uppmärksamhet som tycks ägnas den.Kan det vara så att du helt enkelt tittar på fel ställen?
Bråkstakar i förorten är på lokal nivå, medan flödet till IS ligger något ovanför svenska händer?
Tack! Det är de frågorna jag också ställer!En sak som jag funderar på är att det finns så mycket uppmärksamhet kring hur islamistiska terrorister rekryteras i förorterna, men typ INGENTING kring vilka som finansierar denna enorma terrorapparat. De är väl det riktigt stora problemet?
Jag bor i en stad som räknas som islamisternas högborg och här finns det 360 stycken kända IS anhängare (stan har drygt 600 000 invånare) som man har koll på. Just dom 360 skrämmer mig inte så värst men jag undrar ju hur många det finns man inte har koll på. De är ju betydligt farligare.Jag läste i AF att några hade varit och stridit för IS. De som frivilligt åker dit för att gå med i en terroristorganisation borde inte få komma tillbaka. Deras uppehållstillstånd borde ses som förbrukat då asylskälet inte föreligger. Jag undrar hur många som finns i Sverige?
Jag tycker också det är otäckt vilken skada 8(?) personer ställt till med. Vad händer den dagen då de är 20? 50? Eller kanske 100?
Ja, jag läste så sent som i torsdags (eller möjligtvis onsdags) om hur ISIS distrubition av olja fungerade, och varför den var så svår att stoppa.Nej. Det är så att den där högre nivån är vad jag funderar på. Särskilt den ringa uppmärksamhet som tycks ägnas den.
Men min fråga handlar mer om varför vi ser så lite om att strypa det ekenomiska flödet till IS medan vi ser så mycket om bråkstakar i förorterna.