Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar inte varför terrordåd i Europa anses så jäkla mycket "värre" än terrordåd på andra platser? Folk som vanligtvis skiter i vad som händer är nu jätteupprörda och "visar stöd" genom Frankrikes flagga på facebook. Det är tydligen skillnad på vem det drabbar, hur hemskt det är *kräks*.

Men det ar val klart som fan det ar varre nar det handlar om en sjalv? Vi ar en del av Europa och svenskar har dott. Klart som fan det ar varre for deras familjer an vad det ar for mig som inte ar drabbad ocksa.
Sjalvklart ar det varre for oss nar det sker terrordad mot vart eget land ocksa. Precis som det ar varre for nagon i Cambodia nar det sker hemskheter dar an vad det ar for oss.
Att saga nagot annat ar bara hypokritiskt och korkat.

Med det sagt skall sjalvklart alla illdad runtom i varlden motarbetas.

Jag fattar inte varför terrordåd i Europa anses så jäkla mycket "värre" än terrordåd på andra platser? Folk som vanligtvis skiter i vad som händer är nu jätteupprörda och "visar stöd" genom Frankrikes flagga på facebook. Det är tydligen skillnad på vem det drabbar, hur hemskt det är *kräks*.
Lite så känner jag också, varför är det inte lika illa varenda gång?

Men det ar val klart som fan det ar varre nar det handlar om en sjalv? Vi ar en del av Europa och svenskar har dott. Klart som fan det ar varre for deras familjer an vad det ar for mig som inte ar drabbad ocksa.
Sjalvklart ar det varre for oss nar det sker terrordad mot vart eget land ocksa. Precis som det ar varre for nagon i Cambodia nar det sker hemskheter dar an vad det ar for oss.
Att saga nagot annat ar bara hypokritiskt och korkat.

Med det sagt skall sjalvklart alla illdad runtom i varlden motarbetas.

Nej, jag tycker inte det är klart som fan. Det handlar väl inte om "en själv" om en inte är personligen drabbad genom sig själv, vänner eller anhöriga? Det är inte ens i Sverige det hänt.

Jag känner lika mycket när det händer i Nigeria som när det händer i Frankrike. Poängen var inte vad som är "värst" utan att det är helt uppenbart att hur hemskt det anses vara beror på vem som drabbas.

Det är lika hemskt var det än händer men för mig blir det ju värre när det sker i ett grannland än om det sker på andra sidan jorden.

Hur hemskt det är handlar nog i princip enbart om hur vårt nyhetsflöde ser ut.

Här kom en väldigt bra poäng.

Terrordåd i Libanon. IS bakom och 40-talet döda. Knappt notiser hos oss.

Terrordåd i Paris. IS bakom och 100-talet döda. Blockerar hela programtablåer med analyser, skitsnack och rapporter.

Självklart känns värderingsskillnaden.

Var är världssamfundet när terroristerna har ihjäl tusentals muslimer i Mellanöstern? Var är de stora orden och kondoleanserna?

Därför att då kommer det närmare. Vi har redan här haft terrorvarning med fullt utrustade specialpoliser som typ stängde stan en helg. Det är så klart värre för mig personligen än om samma sak sker i en för mig helt okänd stad i tex Nigeria. Dit lär jag aldrig åka, jag kommer inte personligen bli drabbad. Men lika hemskt tycker jag att det är på båda ställerna.

Jag tycker nog att vi reagerade när tsunamin i Thailand var på tapeten.
För att en massa svenskar dog och blev skadade ja. Det skrevs inte alls lika mycket om att samma tsunami som typ raderade bort ett annat fattigt land där borta (har tyvärr glömt vilket) för där dog "bara" den inhemska befolkningen. Fast fler dog där än i Thailand.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar