Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
För ett par timmar sedan ringde jag min gamle Europachef i Paris, han blev också en personlig vän så jag ville gärna höra hur han och hans familj hade det. Han berättade att han har mist ett barnbarn (17 år) och att hans två vänner (17 och 19 år) är svårt skadade. Dom var på fotbollsarenan och såg matchen.

Jag blev helt förlamad, plötsligt kom hela terroristattacken rätt in i huset, in i hjärtat på ett ont personligt sätt. Jag vet inte vad jag skall göra, går bara runt mig själv.

Jag lyser fred över Paul Michel:heart och ber för hans två vänner:heart

Jag läste i AF att några hade varit och stridit för IS. De som frivilligt åker dit för att gå med i en terroristorganisation borde inte få komma tillbaka. Deras uppehållstillstånd borde ses som förbrukat då asylskälet inte föreligger. Jag undrar hur många som finns i Sverige?

Jag tycker också det är otäckt vilken skada 8(?) personer ställt till med. Vad händer den dagen då de är 20? 50? Eller kanske 100?

Problemet är att många av de som åker och slåss för IS är svenska medborgare och vi kan inte ta ifrån dem deras medborgarskap. Aldrig, det gör man bara inte.

Känslor är känslor. Tänker man ett varv till så kan man applicera lite rationalitet.

Det är såklart skillnad om man blir drabbad personligen eller inte. Frågan var om varför ett terrordåd i Paris skulle vara värre än ett i Libanon, för en svensk boende i Sverige.

Jag tror att det är mycket vanligare att man har bekanta som bor i eller är på besök i Paris än i Beirut. Jag har en nära vän som är fransman och bor i Paris, det visade sig även att en mer avlägsen, svensk bekant befann sig på fotbollsmatchen på Stade de France. Det var en rejäl lättnad när båda checkade in sig som safe på facebook ett par timmar efter att nyheterna kommit om terrorattacken.

För ett par timmar sedan ringde jag min gamle Europachef i Paris, han blev också en personlig vän så jag ville gärna höra hur han och hans familj hade det. Han berättade att han har mist ett barnbarn (17 år) och att hans två vänner (17 och 19 år) är svårt skadade. Dom var på fotbollsarenan och såg matchen.

Jag blev helt förlamad, plötsligt kom hela terroristattacken rätt in i huset, in i hjärtat på ett ont personligt sätt. Jag vet inte vad jag skall göra, går bara runt mig själv.

Jag lyser fred över Paul Michel:heart och ber för hans två vänner:heart

:heart

Fy :cry:

Jag är så enormt lättad över att jag så vitt jag vet ännu inte har någon jag känner i Paris. Löjligt och själviskt absolut men jag vill inte gå igenom skräcken igen att försöka få tag på bekanta som efter dåden i Oslo där jag faktiskt kände folk som jobbade i city.

Jag tror att det är mycket vanligare att man har bekanta som bor i eller är på besök i Paris än i Beirut. Jag har en nära vän som är fransman och bor i Paris, det visade sig även att en mer avlägsen, svensk bekant befann sig på fotbollsmatchen på Stade de France. Det var en rejäl lättnad när båda checkade in sig som safe på facebook ett par timmar efter att nyheterna kommit om terrorattacken.

Fast då är man ju personligt drabbad, om man har bekanta där.Och då är det ju inte så konstigt att det berör mer.

Öh, va? Jag tog upp något jag tycker är väldigt skrämmande. Att människoliv värderas olika beroende på varifrån du kommer. Det handlade inte om att inte visa stöd för offren i Paris eller att behöva välja utan om att mitt fb-flöde svämmar över av franska flaggor och kommentarer om det. Terroristdåd utanför Europa kommenteras ytterst sällan.

Men vem är du att säga hur eller om vem folk ska bry sig om?

Folk bryr sig om tiggare, det är fel för hemlösa behöver också solidaritet.

Folk skänker pengar till katastrofdrabbade länder, men det är fel för på afrikas horn svälter människor ihjäl.

Att skänka pengar till afrikas horn är fel för folk svälter faktiskt i större delar av afrika.

Gå du och engagera dig i världens alla terrordrabbade länder, men ge för helvete fan i att förkasta andra människors omtanke. Vidrigt!!

Gå du och engagera dig i världens alla terrordrabbade länder, men ge för helvete fan i att förkasta andra människors omtanke. Vidrigt!!
Men jösses. Ta det lugnt. Det måste väl vara möjligt att resonera om känslor och känslomässiga reaktioner, och även att förhålla sig kritiskt till dem. Det är ju väldigt ofta klokt att tänka lite innan man kör på sina känslor rakt ut (och tex skriver inlägg som det jag citerar).

Fast då är man ju personligt drabbad, om man har bekanta där.Och då är det ju inte så konstigt att det berör mer.

Ja, och jag tror som sagt att det är mycket vanligare att man man har någon form av anknytning till Frankrike och Paris än vad man har till exempelvis Libanon och Beirut. Även om jag inte haft vänner på plats så har jag varit i Frankrike, jag har släkt och vänner som studerat i Paris och som besökt staden många gånger. Vad gäller Libanon så har jag en avlägsen bekant som kommer därifrån men som räknar sig som svensk. Det är inte jättemärkligt att geografisk närhet också ger en större känslomässig reaktion.

Men jösses. Ta det lugnt. Det måste väl vara möjligt att resonera om känslor och känslomässiga reaktioner, och även att förhålla sig kritiskt till dem. Det är ju väldigt ofta klokt att tänka lite innan man kör på sina känslor rakt ut (och tex skriver inlägg som det jag citerar).

Nej. Inte när man kräks (hennes ordval) över folks engagemang, omtanke och solidaritet.

Jag läste i AF att några hade varit och stridit för IS. De som frivilligt åker dit för att gå med i en terroristorganisation borde inte få komma tillbaka. Deras uppehållstillstånd borde ses som förbrukat då asylskälet inte föreligger. Jag undrar hur många som finns i Sverige?

Jag tycker också det är otäckt vilken skada 8(?) personer ställt till med. Vad händer den dagen då de är 20? 50? Eller kanske 100?
Ganska intressant att du utgår från att det handlar om unga män (?) som har kommit till Sverige som asylsökande o sedan fått uppehållstillstånd.

Hur har du, o de som gillat ditt inlägg, tänkt dig att göra med de personer som är Svenska medborgare o som fötts i Sverige av svenska föräldrar?

Nej. Inte när man kräks (hennes ordval) över folks engagemang, omtanke och solidaritet.
Tja, dina utbrott är det väl fortfarande du som har ansvar för.

Det är ju både begripligt och problematiskt, skulle jag säga, den där tendensen vi har att bry oss utifrån (föreställningar om) närhet, även när det inte gäller sådan självklar närhet som ens egna nära och kära. Jag tycker att det är helt uppenbart att det är ett problem med politiska dimensioner, och då tycker jag att det är en rätt dålig strategi att hetsigt försvara den där känslomässiga tendensen. Den är ju inte oproblematiskt, utan vi reagerar faktiskt som om fransmän vore viktigare än araber. Det är rätt gräsligt.

:heart

Fy :cry:

Jag är så enormt lättad över att jag så vitt jag vet ännu inte har någon jag känner i Paris. Löjligt och själviskt absolut men jag vill inte gå igenom skräcken igen att försöka få tag på bekanta som efter dåden i Oslo där jag faktiskt kände folk som jobbade i city.

Ja det är hemskt att världen har blivit så liten att nästan alla har någon som befinner i utsatta lägen när det händer.

Jag ryser när jag tänker tillbaka hur jag ringde, smsade och höll på efter 22 juli. Jag känner ganska många i justitiedpartementer men dom flesta var på semester som tur var och min exkollega som skulle ha jobbat den dagen låg på Ullevål sjukhus efter en blindtarmsop som blev infekterad, tur i oturen faktiskt.

Tack för :heart! Kram

Men vem är du att säga hur eller om vem folk ska bry sig om?

Folk bryr sig om tiggare, det är fel för hemlösa behöver också solidaritet.

Folk skänker pengar till katastrofdrabbade länder, men det är fel för på afrikas horn svälter människor ihjäl.

Att skänka pengar till afrikas horn är fel för folk svälter faktiskt i större delar av afrika.

Det är möjligt att jag varit otydlig, du har uppenbarligen missat totalt vad jag reagerade över.

Nej, jag "kräks" på folk som värderar människors liv olika beroende på varifrån människan kommer. Att ingen av de som nu är så superengagerade (av mina fb-vänner alltså) har kommenterat ett enda ord om terrordåd utanför Europa.

Kräks du på folk som förser eu-migranter med kläder och mat också?

Det är du som har bestämt vad derad värderingar är, du har ingen aning om vad dom vilar sina val av engageman på.

Ganska intressant att du utgår från att det handlar om unga män (?) som har kommit till Sverige som asylsökande o sedan fått uppehållstillstånd.

Hur har du, o de som gillat ditt inlägg, tänkt dig att göra med de personer som är Svenska medborgare o som fötts i Sverige av svenska föräldrar?

Personligen har jag inte tänkt göra något med svenskar som varit och krigat för IS och sedan återkommer. Men jag hoppas att rättsväsendet ställer dem inför rätta.

Ja, och jag tror som sagt att det är mycket vanligare att man man har någon form av anknytning till Frankrike och Paris än vad man har till exempelvis Libanon och Beirut. Även om jag inte haft vänner på plats så har jag varit i Frankrike, jag har släkt och vänner som studerat i Paris och som besökt staden många gånger. Vad gäller Libanon så har jag en avlägsen bekant som kommer därifrån men som räknar sig som svensk. Det är inte jättemärkligt att geografisk närhet också ger en större känslomässig reaktion.

Jag är ganska övertygad om att det som syns på fb med alla flaggbilder inte beror på att alla dessa har vänner/bekanta/anhöriga i Paris.

Jag har en vän som bor i Frankrike (dock ej Paris), jag har varit där och min "extrafamilj" har boende där. För mig är det ändå obegripligt att det tycks beröra mer än t.ex. Beirut. Jag har aldrig riktigt fattat det där med att geografisk närhet ger större känslomässig reaktion. Hade någon av mina närstående befunnits sig i Paris då det skedde hade det varit en annan sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar