Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Breivik var väl aldrig pådriven av något annat än sin grava islamoparanoia innan sitt 22/7?
Att anhängare kommit till efteråt kan man ju ändå inte ta som skäl till att bli rädd för honom innan.

Om du pratar om indirekt pådrivan, t.ex läsning av forum på Internet, då kan vi applicera det på precis ungefär allting - beroende på vad vi för stunden vill belysa.
Jag tycker inte att man ska spela ner det politiska sammanhanget som Breivik befann sig i. S. k. "ensamma galningar" kan för all del hämta inspiration av allt möjligt (finns alltid någon knäppgök som har en pod, youtubekanal eller ett förlag och som kan bekräfta dina åsikter hur skruvade de än är) men aktiv interaktion och utbyte av information är vad det är. Mitt intryck av den elektroniska idégemenskap som Breivik tillhörde är att det var mer än att han satt och läste. Snarare kan det väl beskrivas som att han var aktiv i idénätverk.

? har du en källa på det? För både den svenska och den norska säkerhetstjänsten skulle vara intresserad av de organisationer som styrde, utbildade och vägledde dessa 2. För det är ju vad det innebär att en organisation står bakom. Samtidigt brukar ju de bakomvarande organisationerna vara snabba med att ta på sig "äran" för attentaten, men......

Som vanligt väljer du att inte läsa ordentligt. Att ha anhängare, pådrivare och sympatisörer är inte samma sak som organisation som planerar och utför.

Men de är bara Lone wolfs i utförandet. Det är tiotusentals personer som står bakom och hejar på. Givetvis anonymt i de allra flesta fall. Intressant många anonyma hatare visar sig vid avslöjande ha varit aktiva eller är aktiva i SD.

Du hävdar att en organisation på flera tusen stod bakom Breivik, är det då inte rimligt att efterfråga fakta på det? Sedan kryper du till korset med att att det gäller sympatisörer som inte aktivt med agerar med Breivik

Bra!
Det var just dit jag ville komma. Att ingen organisation stod bakom dem.
Att det finns sympatisörer har jag aldrig förnekat

Som alltid, fakta istället för fiktion ;)

Jag gör det lätt för mig själv, genom att säga att jag inte tror dina siffror är verkliga.
Och det du säger får mig inte att ändra min inställning.

Okej. Du väljer att att inte tro på saker som inte passar in i din världsbild. Dock fel att påstå att siffran är fullständigt greppad ur luften.

Du hävdar att en organisation på flera tusen stod bakom Breivik, är det då inte rimligt att efterfråga fakta på det? Sedan kryper du till korset med att att det gäller sympatisörer som inte aktivt med agerar med Breivik

Bra!
Det var just dit jag ville komma. Att ingen organisation stod bakom dem.
Att det finns sympatisörer har jag aldrig förnekat

Som alltid, fakta istället för fiktion ;)

Eftersom jag aldrig påstått det så är det bra att du äntligen fattat. Annars tipsar jag om att läsa först, innan du skriver ett inlägg emot något som ingen hävdat.

Okej. Du väljer att att inte tro på saker som inte passar in i din världsbild. Dock fel att påstå att siffran är fullständigt greppad ur luften.

Det finns siffror på att det i flyktinglägren nära Syrien är 2-3 % som sympatiserar med IS och deras dåd.

Notera att Breivik och vår egen Trollhättan man har en organisation bakom sig med flera tiotusentals anhängare. Det är det som kallas SDs svans och flera andra än värre högerextrema rörelser.

Bäst att undvika folk från Trollhättan framöver. Ringer nog Säpo så fort jag ser någon sådan på stan.
Om du inte ser skillnaden kan jag inte förklara eller diskutera det med dig. De båda hade möjligen den ideologin men handlade på egen hand. Det fanns ingen plan bakom uppgjord av SD:s överhuvud som gick ut på att man ska utplåna invandrare. Och så vitt jag vet (har dock inte satt mig superdjupt in i SD:s partiprogram) så vill man inte utplåna invandrare eller ta över deras land och tvinga dom ha en viss tro.

O du sysslar med vad?

Jag tycker det finns en viktigare fråga, vad gör jag inte? Jag kräks inte över dom som känner med och engagerar sig i utsatta människors situationen, som visa solidaritet och sänker till utsatta människor - oavsett vad dom grundar sin omtanke, engagemang, solidaritet och givmildhet på. Jag säger inte åt någon som ger vinterskor till en EU-migrant, att det faktiskt finns svenska uteliggare också som fryser om fötterna. Jag fnyser inte över gåvorna som ges till flyktingar som lyckats ta sig till Sverige, med att dom som faktiskt behöver gåvorna mest är dom som ännu inte tagit sig hit.

Tycker du själv att ditt arroganta raljerande passar i denna tråd?
Så en efterfrågan om fakta är raljerande?
I Breiviks fall förespeglades det ju en bakomvarande organisation på flera tusen, som sedan smälte bort till en bunt sympatisörer vid granskning. Därför är det väl rimligt, när samma källa talar om sympatisörer, att efterfråga fakta igen...

Om du inte ser skillnaden kan jag inte förklara eller diskutera det med dig. De båda hade möjligen den ideologin men handlade på egen hand. Det fanns ingen plan bakom uppgjord av SD:s överhuvud som gick ut på att man ska utplåna invandrare. Och så vitt jag vet (har dock inte satt mig superdjupt in i SD:s partiprogram) så vill man inte utplåna invandrare eller ta över deras land och tvinga dom ha en viss tro.

Nej. SD har bara planer på att ta makten och skicka ut alla invandrare som inte bekänner sig till svenska seder o traditioner.

Det låter himla likt IS om än lite mindre barbariskt.

Ganska intressant att du utgår från att det handlar om unga män (?) som har kommit till Sverige som asylsökande o sedan fått uppehållstillstånd.

Hur har du, o de som gillat ditt inlägg, tänkt dig att göra med de personer som är Svenska medborgare o som fötts i Sverige av svenska föräldrar?
Och ganska intressant att du utgår ifrån att jag tror att alla som reser till IS är personer som fått uppehållstillstånd, och är unga män.

Jag är väldigt medveten om att det finns en liten del kvinnor/flickor som reser också. Jag är också väldigt medveten om att det finns svenskar som reser dit också. De personerna bör behandlas som andra personer som deltar i terroristverksamhet, dvs ställas inför rätta och ställas till svars för vad de gjort.

Nej?

Jo, jag har faktiskt lite koll på vad mina vänner vilar sina val av engagemang på. Sen tycker jag inte att det är så jäkla mycket engagemang att skaffa flaggbild och skriva några rader. Det "intressanta" är att det aldrig gjorts vid terrordåd utanför Europa.

Men EU-migranterna får ju mat och kläder utifrån att dom är EU-migranter. Dessa har ju valt att engagera sig i just EU-migranter och valt att inte engagera sig i alla som lever utan en fast svensk adress i Sverige, för att just EU-migranternas situation av en eller flera anledningar antagligen träffar dessa personer extra i hjärtat. Vill man förfula deras engagemang kan man säga att dom... "värderar människors liv olika beroende på varifrån människan kommer".

Så en efterfrågan om fakta är raljerande?
I Breiviks fall förespeglades det ju en bakomvarande organisation på flera tusen, som sedan smälte bort till en bunt sympatisörer vid granskning. Därför är det väl rimligt, när samma källa talar om sympatisörer, att efterfråga fakta igen...

I dina fantasier. I trådens verklighet förekom inte det första påståendet. Men jag har vant mig vid att debattera mot dina vridna och vilda fantasier och anklagelser. Det är mest irriterande för det går så extra långsamt att komma någonstans.

Nej. SD har bara planer på att ta makten och skicka ut alla invandrare som inte bekänner sig till svenska seder o traditioner.

Så varför ska då gemene man vara rädd för dem?

Och som invandrare själv tycker jag ju att bekänna sig till ett lands seder och traditioner faktiskt hör till (utan att jag för det är SD anhängare) om man har för avsikt att stanna. Så har jag själv gjort frivilligt. Och så länge det inte sker med hjälp av självmordsbombare, halshuggning och hot om terror ser jag inga problem med det.

Och som invandrare själv tycker jag ju att bekänna sig till ett lands seder och traditioner faktiskt hör till (utan att jag för det är SD anhängare) om man har för avsikt att stanna. Så har jag själv gjort frivilligt. Och så länge det inte sker med hjälp av självmordsbombare, halshuggning och hot om terror ser jag inga problem med det.
För att de förespråkar en inhuman politik. Det är skrämmande också för personer som inte omedelbart befinner sig i de grupper som ägnss särskild inhuman energi. Ett inhumant samhälle är ju otäckt.

Inte bara invandrare, man kunde visst vara född och uppvuxen svensk med svenska föräldrar och ändå inte få lov att vara med i deras gäng, eftersom man även som svensk kan ha fel seder och traditioner, tydligen. Då räknas man ju givetvis inte som svensk längre.

Så det handlar inte ens om att värna om det svenska folket, det handlar om att värna om sin egen skeva bild av vad som är vad.

Jag ser ett enormt problem att kräva det av människor oavsett om de är födda här genom generationer eller invandrat hit eller flytt hit.

Jag skulle göra revolution om det ställdes såna krav på mig.

Gemene man ska vara skiträdd för SD, som på riktigt påverkar vårt samhälle i rasistisk och intolerant riktning.

För IS behöver man inte vara rädd alls om man bor i Europa. Risken att råka ut för deras härjningar är än så länge infinitesimal.

I dina fantasier. I trådens verklighet förekom inte det första påståendet. Men jag har vant mig vid att debattera mot dina vridna och vilda fantasier och anklagelser. Det är mest irriterande för det går så extra långsamt att komma någonstans.
Jag undrar vem som har vridna och vilda fantasier.
Jag var rasist, Betald av SD och Gud vet vad när jag påpekade problemen med den gränslösa asylinvandringen. Sedan kom verkligheten ikapp alla drömmare och det blev märkbart tyst....
När jag nu efterfrågar fakta så är jag arroganta raljerande , tja det köper jag för med fakta så sitter man ju lite säkrare när verkligheten ånyo kommer ikapp.

Och jag förstår att det är irriterande att någon synar dina bluffar, gång på gång.
:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar