Termer för släktskap

Cattis_E

Trådstartare
Vad får en person för titel för ett morbrorsbarn?
Alltså om min mans systerdotter fått barn, vad kallar de barnen min man då?
Vad är nästa led efter morbror liksom?
Och ännu krångligare, vad blir jag för barnet? Om det nu ens finns en titel för det 😇.

Jag skulle använt människans namn. Eller sagt morbror Nisse, alltså använt det som är benämningen ur mammans perspektiv även när man pratar med barnen. Alt. vid behov av extra tydlighet eller om det exakta släktskapet ska förklaras sagt mammas morbror Nisse.

Tant Cattis som morbror Nisse är gift med. :)

Gammelmorbror/gammelmoster?
Ja.. Men jag hade fått för mig att det fanns någon "gammalt ord" för det.
Finns så många ord för släktskap jag har noll koll på.
Men riktig koll har jag liksom fram till kusin ungefär. Allt därefter som nästkusiner, sysslingar, bryllingar tremänningar, fyrmänningar osv har jag liksom aldrig lärt mig.
Därav undringen kring om det fanns ett ord för just detta släktskapet med varandra..
Men vilket, ingen aning. Så kanske finns det inget 😇.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 502
Senast: sardellen
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 254
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka