Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Vill bara poängtera att det inte direkt är så att Brink ger sig ut över stock och sten med sina hästar, det handlar om anlagda, väl harvade slingor med förmodligen super underlag. Där skulle jag oxå kunna tänka mig att galoppera min häst;)

Vart kom underlaget in i bilden? Självklart rider man bara så fort som eller där underlaget tillåter.

Frågan handlade ju om hästarna går att rida ut. Och i "känslighets"termer tror jag inte att Brinks långa banor är snällare än skogen.

Sen min erfarenhet av "dressyrtanter" (ta det på rätt sätt, sagt med glimten i ögat), är att det oftast är ryttaren som är lite rädd.. ;)

Du har säkert rätt, dressyrnissar är generellt mer fega än andra.

Men huvudanledningen till att många inte rider ut sina dressyrhästar är att det blir en del x lösgörande arbete dagarna efteråt.Många tycker inte det är värt att lägga tid på det x-arbetet.

Du har säkert rätt, dressyrnissar är generellt mer fega än andra.

Men huvudanledningen till att många inte rider ut sina dressyrhästar är att det blir en del x lösgörande arbete dagarna efteråt.Många tycker inte det är värt att lägga tid på det x-arbetet.

Det förstår jag inte varför det måste bli :confused: Det är ju ingen automatik i det. I så fall hade väl Ulla Håkansson aldrig haft en lösgjord häst.

Det beror väl på hur man rider ute.

Men om man aldrig rider ut så ryttaren är spänd och hästen är spänd hela vägen de få gånger man sticker ut näsan, då blir det förstås lite problem......

Det förstår jag inte varför det måste bli :confused: Det är ju ingen automatik i det. I så fall hade väl Ulla Håkansson aldrig haft en lösgjord häst.

Det beror väl på hur man rider ute.

Självklart beror det på hur man rider ut, men de flesta menar nog rakt fram i skog o mark.

Den du pratar om rider visst ute, men på OK underlag på åker i mångt och mycket, där går det precis lika bra om inte bättre att göra lösgörande övningar. Därför blir hennes hästar lösgjorda.Och det är det hon kallar för "att alltid rida ute". Många fattar det då som att hästarna utbildas så bra enbart genom att gå på uteritter, och riktigt så är det inte.Fast visst rider hon säkert "uteturer", om inte annat ska hon ta sig till och från åkern.

Men att göra lösgörande övningar, ute, på rakt spår, fungerar inte så bra som på bana, dels för att det är rakt spår och självklart också för att det, som du säger, är svårare att få en häst både så avspänd och lyhörd ute i skogen som på banan.

Och visst kan det säkert bli som så att ju mer sällan, destu mer spänd,och därför mer att fila till på banan.

Självklart beror det på hur man rider ut, men de flesta menar nog rakt fram i skog o mark.

Den du pratar om rider visst ute, men på OK underlag på åker i mångt och mycket, där går det precis lika bra om inte bättre att göra lösgörande övningar. Därför blir hennes hästar lösgjorda.Och det är det hon kallar för "att alltid rida ute". Många fattar det då som att hästarna utbildas så bra enbart genom att gå på uteritter, och riktigt så är det inte.Fast visst rider hon säkert "uteturer", om inte annat ska hon ta sig till och från åkern.

Men att göra lösgörande övningar, ute, på rakt spår, fungerar inte så bra som på bana, dels för att det är rakt spår och självklart också för att det, som du säger, är svårare att få en häst både så avspänd och lyhörd ute i skogen som på banan.

Och visst kan det säkert bli som så att ju mer sällan, destu mer spänd,och därför mer att fila till på banan.

Ja men som vi har diskuterat tidigare i tråden så är inte rida ut för mej i alla fall att bara gå rakt fram i skogen, utan det är väldigt varierande där man kan jobba hästen på samma sätt som på banan under en del av passet på en äng, man kan även på en skogsväg med bra jämnt underlag jobba med sidvärtsrörelser, tempoväxlingar, igångsättningar och halter mm. mm.

Att jobba hästen i galopp är lösgörande i sej om man inte bara låter den springa hej vilt som den tycker, och det gör jag aldrig, däremot jobbar jag i väldigt olika tempon, med steglängd, och även byten osv osv. Det är något hästar brukar gilla dessutom och är en bra grund för lösgjordhet.

Sen är det svårare att få hästen lösgjord om det är mycket som gör den okoncentrerad där man rider, och hästen är lite på tårna, men det är inte varje gång, långt ifrån. (På åkern är det inte helt lätt med avspändheten alla dagar ska erkännnas, men jag börjar komma åt det också:banana:)

Efter galoppjobben med intervallträning i sanden är hästen väldigt avspänd och nöjd och frustar och bra grundlösgjord kan jag tipsa dressyrryttarna om :D

Om du läser alla min inlägg i tråden så fattar du!

Åjo! Men det är ju bekvämare för ryttaren att rida inne / på ridbana. En häst som är van att gå i skogen behöver inte ha något problem att vara avspänd i skogen - min är mer spänd i ridhuset..;)

Efter galoppjobben med intervallträning i sanden är hästen väldigt avspänd och nöjd och frustar och bra grundlösgjord kan jag tipsa dressyrryttarna om :D

Jag säger inte emot dig, jag tycker också det är bra att rida ut man får lite gratismotor osv.
Men det blir lite x med lösgörningen efteråt, långt ifrån alla vill offra det.

Åjo! Men det är ju bekvämare för ryttaren att rida inne / på ridbana. En häst som är van att gå i skogen behöver inte ha något problem att vara avspänd i skogen - min är mer spänd i ridhuset..;)

Många är bekväma, har man ett ridhus vid knuten, går många hellre in där.
Men många dressyrnissar rider på banan nästan alla dagar i veckan, och vill inte göra avkall på den tiden, jag vet att en del inte vill överge lösgörande arbetet för mycket och de är rädda för att utbildningen ska bli lidande.

självklart kan man får en häst lösgjord på rakt spår i naturen...!!
annars är det nog riktigt dåliga ryttare som sitter på ärligt talat.

Jag säger inte emot dig, jag tycker också det är bra att rida ut man får lite gratismotor osv.
Men det blir lite x med lösgörningen efteråt, långt ifrån alla vill offra det.

Nä, jag förstår inte:o:

Jag får inte "gratismotor" av att rida ut alls så det är inget skäl för mej.. Vet inte riktigt hur du tänker där :confused: Även om en häst skulle kännas som om den har mer bjudning ute så tar den nog inte med det in på ridbanan och det handlar inte om den "motor" jag vill ha i arbetet i alla fall.
Och jag förstår inte varför det skulle bli extra lösgörande för att man ridit ut dagen innan:confused:.
Om hästarna får så mycket mat som en del dressyryttare säger att de får, och är så himla starka och i så extremt bra kondition så man inte kan rida ut dem så borde det bli rätt laddat av att bara gå i ett ridhus kan jag tycka.:confused: Och med laddningen lättare spänningar.....Så hur man än vänder sig....

Men vad vet jag:confused:

rakt spår...utmärkt tillfälle att träna öppnor och slutor! vilket kan lösgöra en hel del. mycket halvhalter, halter, igångsättningar, lydnad och invänta hjälper. Funkar super! Bra bjudning får man dessutom och vakna hästar. Extra bra tillfälle om man inte rider på tex en grusväg, utan inne på en skogslingra att använda omkullfallna träd som cavaletti. Även det fångar upp och hjälper.

Det här köper jag faktiskt. Om man har en häst som BLIR spänd ute eller inte går kvar i avspänd form, (det kan nog de flesta bli med mer eller mindre jobb,) då sitter det lätt kvar tills nästa ridpass. Nu borde iofs ryttare på högre nivå vara skickliga nog att snabbt komma tillbaka till lösgjordheten men det blir ju ändå extrajobb.

Tar man sig tiden och jobbet redan från början lär det bli lättare, blir det oregelbundet eller att hästen inte är van sen tidigare att ridas ut = extrajobb mer eller mindre.
Dagar låter dock länge som återhämtningstid, men har man ett tight formschema och träningsupplägg kan ju en halvtimme vara ganska mycket...

som bidrar till en lösgjord häst!
utmärkt att använda sig av ute.
ett bra sätt att få heta hästar att komma till ro och även få arbeta och använda sin tankeversamhet även i naturen, En fokusering på ngt.

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling

Samling kommer liksom sist på utbildningsskalan. Dvs innan du kommer till samling måste de andra stegen vara uppfyllda.

beror möjligen på i vilken lära man väljer sig o använda sig av.

men för den sakens skull räcker det med lite grann...inte hela vägarna såklart.

Även när jag lånade ut min unghingst till tränare så påbörjade man framförallt öppnor men även slutor på raka spår.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte läst hela tråden, ursäkta om jag upprepar redan framlagda tankar.
Jag ser det ur två perspektiv:
Dels det människopsykologiska, med de försvarsmekanismer som tar över hos den osäkra ryttaren på laddad häst som känner att uteritten blir för riskabel för båda parter.
Dels det mer häst fysiologiskt och -psykologiskt sunda perspektivet: självklart behöver hästen tränas på olika underlag, på olika sätt - variation stärker både muskler, kondis och motivation, plus inlärningen: om ett moment kommer in naturligt i olika miljöer behöver det inte bli så laddat på ridbanan.

Jag tror på variation i arbetet för "äkta" lösgjordhet. Jag är övertygad om att ett tragglande på ridbanan 6 dagar i veckan ger mjölksyra och träningsvärk och därmed försvårar lösgörandet, plus att en häst som ständigt går ihopknypplad (jag har sett mycket sånt faktiskt - ambitiösa ryttare som menar sig vara bättre eftersom de alltid rider i "form" även då långt innan hästen hunnit bli uppvärmd) inte får chansen att ordentligt genombloda alla sina muskler, det försvårar också lösgörandet. En häst som är rejält laddad och inte får tillfälle att "ladda ur" blir dessutom spänd, och faktiskt mer eller mindre farlig att hålla på med. Spontana urladdningar och småexplosioner.

Jag tror att en häst mår bäst, blir mest stärkt och lösgjord, av varierat arbete: att skrittas och joggas- kanske också galopperas fram- ute en sväng innan ridhusjobbet, att skrittas ut på långrundor i fri form över stock och sten då och då, att galopperas lite längre sträckor i friskt tempo då och då för flåset, genomblodningens och urladdningens skull, att träna gymnastikhoppning på bana, att cavalettiträna under dressyrpasset, att löshoppas eller tömköras då och då. Förutom dressyrarbete. Som också kan göras delvis utanför ridbanan om underlaget funkar.
Jag skulle dock se det som lite mycket begärt att först köra galoppintervall i tung sand och sedan kräva samling - då har man liksom redan tömt energireserven - men jag är övertygad om att hästen är fint lösgjord efteråt.

När jag tävlade en rutinerad dressyrhäst så tyckte jag han blev klart bäst uppmjukad efter ett litet "race", antingen en galoppsväng ute eller efter ett skutt över något hinder (blev alltid lite race då på den herren). Man kunde hålla på att kämpa med sina volter i trekvart (ja, jag red för den sortens tränare då...) men han (och jag) lossnade först efter ett sådant break. När jag greppade det kunde våra pass koncenteras mycket mer, och vi slutade kämpa mot varann så mycket den första halvtimmen. Man bara red på framåt i lite fri form så han fick bli varm och glad, sedan böjde man lite och lekte fram lite rörelser och vips hade man lösgjordhet och samling. Passet kunde förkortas med minst en halvtimme (eller så använde vi den till roligare saker efter avslutat jobb - typ en galoppsväng till eller bara ut och filosofera på en barbacka-avskrittningstur) och vi slutade jobba in spänningar genom själva ridningen. Helt annan grej.

Däremot tror jag att koncentrationen kan bli bättre på en välkänd ridbana än i skogen generellt eftersom skogen ofta är full av saker som pockar på hästens och ryttarens uppmärksamhet, även om man såklart kan och bör begära lydnad och koncentration var man än är. Underlaget ute kan dessutom kräva att hästen går i en fri form så den kan se sig för och balansera sig med fri hals, vilket dressyrformen inte riktigt medger.

Men jag har faktiskt förståelse för om man är rädd för att rida ut, kanske utemiljön är stökig (trafikerad) eller ohästvänlig (alla har inte skog att rida i, här finns mest grusvägar). Hästen kan vara nervig och ovan och ryttaren kan ha negativa erfarenheter emot sig. Man får då försöka jobba runt det, se till att promenera hästen vid hand t ex och vänja den succesivt vid att åtminstone skrittas ut. Skritta smårundor i början. Leta upp ställen man känner att man har kontroll på och använda dem.
Plus att se till att hästen får stimulans och möjlighet till fri rörelse i stor hage. Att den kan busa av sig med jämna mellanrum, om inte annat så på ridbanan, löslongeras och / eller löshoppas. När det fryser på här utan att snöa t ex, blir hästarna smått odrägliga efter två veckors stapplande i hagar och skrittande ute. Har man ridhus då är det ju en fördel att kunna rida ordentligt där åtminstone, men också att kunna släppa hästen lös (om man får, annars får man väl longera) så den kan bocka och bralla och explodera utan att någon sitter på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka