Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?
nej och som tur är finns det knappt några ridskolor kvar centralt i sthlm.
nej och som tur är finns det knappt några ridskolor kvar centralt i sthlm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Å andra sidan låter det som att en sådan häst skulle behöva just miljöträning för att kunna spänna av på tävlingsbanan.
Inte nödvändigtvis. På en dressyrbana har man ofta fler sätt att få hästen spänna av och tänka på annat. Man kan "jobba bort" stressen på ett helt annat sätt jämfört med om en häst stressar upp sig för att den inte är van vid uteritter.
Inte nödvändigtvis. På en dressyrbana har man ofta fler sätt att få hästen spänna av och tänka på annat. Man kan "jobba bort" stressen på ett helt annat sätt jämfört med om en häst stressar upp sig för att den inte är van vid uteritter. Det går givetvis att göra på uteritter också men kräver extrajobb.
(Observera att jag inte argumenterar FÖR att inte rida ut, men att jag kan förstå varför en del ryttare ffa tävlingsryttare väljer att inte göra det.)
hur exakt avser du ha möjlighet att jobba bort särksilt mycket inne i dressyr rinken på en ny tävlings plats, om det dyker upp blom arrangemang, prasslande presseningar från cafeteria tältet, hundar skäller och vinden visslar i trädkronorna, om hästen knappt varit utanför sargen på hemmaplan och ej är van vid olika miljöer?
Vad dillar du om? byt häst om du anser att din häst är så farlig! Då är det inte rätt häst för dig!
Vad är det för häst du har?
Jag trodde inte att jag skulle svara men nu gör jag det ändå.
Att ha en sådan häst som har fruktansvärt lätt för späning skulle ingen av de som svarat i denna tråden låta som de gör!
Att rida runt banan på en häst som är fantastisk, går underbart och allt är som i drömmen, MARdrömmen. Du kommer runt hörnet och hästen FLYGER fram i PANIK.
HADE DETTA SKETT I SKOGEN HADE JAG VARIT DÖD NU!
Är det meningen att folk SKA DÖ för att "alla hästar ska ha rätten att gå i skogen"???
Jag undrar verkligen, SKA MAN BEHÖVA DÖ i skogen bara för att man gillar dressyr på hög nivå?
Att ha en sådan häst som har fruktansvärt lätt för späning skulle ingen av de som svarat i denna tråden låta som de gör!
Att rida runt banan på en häst som är fantastisk, går underbart och allt är som i drömmen, MARdrömmen. Du kommer runt hörnet och hästen FLYGER fram i PANIK.
Är det meningen att folk SKA DÖ för att "alla hästar ska ha rätten att gå i skogen"???
Jag undrar verkligen, SKA MAN BEHÖVA DÖ i skogen bara för att man gillar dressyr på hög nivå?
Dock skulle en ponny ha det svårare i skogen och då ska man börja saktare med de. Stora hästar kan ta det lugnare och längre o högre stag, därför har dom det lättare i skogen.
men det handlar väl knappast om att sitta och galoppera över kalhyggen? varför skulle en ponny ha det svårare på en normal ridväg/stig det där låter som en lite missvisande kommentar minst sagt. aldrig upplevt att ponnyerna hade svårt i skogen, och jag har ridit åtskilliga.
Med den här kombinationen av häst och ryttare är en olycka inte långt borta oavsett om det är i skogen eller i ett ridhus , hur löser du det här på tävling undrar jag ?
Men har du inte förstått att skogen för de flesta är kalhyggen , över stock och sten dom verkar inte ha förstått att man kan rida på de stigar som finns
Hur menar du nu? du säger ju emot dig själv?
och varför skulle uppståndelse och miljöombyte vara ngt som bidrar till att hästen lever ett hästliv?
Hur många tävlingshästar tror du går ute i kuperad hage med hästkompisar, 12 timmar om dagen?
det som talar mest emot harvandet på enbart ridbana är väl för mig, slitaget på hästen av att i princip jobbas likadant dag efter dag efter dag. Bara faktumet att man sitter på hästen varenda dag, ofta har samma sadel osv, är slitage bara det. Lägg då till ensidigt arbete till det, så förstår man hur det i längden finns ett stort behov av att iallafall så långt det bara är möjligt, variera arbetet så att muskulatur får återhämta sig och - i den största mån det är möjligt, annan muskulatur ansträngs.
Jag tycker oftast att de som argumenterar starkast för att det är okej att rida hästen på ridbanan 5-6 dagar i veckan, är de som själva har en förkärlek för det. Kanske inte ett alltför ovanligt reaktion dock - kan nog appliceras till de flesta ämnen i och för sig.
Håller med Stilett!