Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

nej och som tur är finns det knappt några ridskolor kvar centralt i sthlm.

finns fler alternativ...
antingen kan man testa o skicka den på tillridning, gärna till en problemlösare av ngt slag. Och se om den blir bättre av att komma till ngn som ger den bestämda riktlinjer, och sedan bibehålla dom när den kommer hem igen.

eller skaffa en medryttare/ryttare eller vad som helst som vill rida ut på den och som gillar lite "tuffare" hästar.

eller rid inte ut, promenera för hand eller tömkör. man måste inte sitta på för att den ska komma ut i naturen, man kan åtgärda det till fots också. (inte lika skoj kanske o ge sig ut på längre rundor dock)

eller: fundera på om det verkligen är rätt häst? Vill man ha en häst man ska känna sig rädd för? är det värt det? OM det är värt det och det fungerar på andra plan så kan man testa ovastående alternativ.

har full förståelse om man tex är rädd för att rida ut själv, men man kan försöka fixa det på andra sätt. Sen...man måste ju inte ut o trava o galoppera heller. Hästen kan nog nöja sig med skritt också...det är mest det är att få komma ut från stallområdet, se nya miljöer och tillbringa tid i naturen. Man måste inte känna måsten för den uppgiften.

Senast ändrad av en moderator:

Å andra sidan låter det som att en sådan häst skulle behöva just miljöträning för att kunna spänna av på tävlingsbanan.

Inte nödvändigtvis. På en dressyrbana har man ofta fler sätt att få hästen spänna av och tänka på annat. Man kan "jobba bort" stressen på ett helt annat sätt jämfört med om en häst stressar upp sig för att den inte är van vid uteritter. Det går givetvis att göra på uteritter också men kräver extrajobb.

(Observera att jag inte argumenterar FÖR att inte rida ut, men att jag kan förstå varför en del ryttare ffa tävlingsryttare väljer att inte göra det.)

Inte nödvändigtvis. På en dressyrbana har man ofta fler sätt att få hästen spänna av och tänka på annat. Man kan "jobba bort" stressen på ett helt annat sätt jämfört med om en häst stressar upp sig för att den inte är van vid uteritter.

hur exakt avser du ha möjlighet att jobba bort särksilt mycket inne i dressyr rinken på en ny tävlings plats, om det dyker upp blom arrangemang, prasslande presseningar från cafeteria tältet, hundar skäller och vinden visslar i trädkronorna, om hästen knappt varit utanför sargen på hemmaplan och ej är van vid olika miljöer?

Inte nödvändigtvis. På en dressyrbana har man ofta fler sätt att få hästen spänna av och tänka på annat. Man kan "jobba bort" stressen på ett helt annat sätt jämfört med om en häst stressar upp sig för att den inte är van vid uteritter. Det går givetvis att göra på uteritter också men kräver extrajobb.

(Observera att jag inte argumenterar FÖR att inte rida ut, men att jag kan förstå varför en del ryttare ffa tävlingsryttare väljer att inte göra det.)

Men Totola jag trodde du var en tjej som ansåg att hästar ska ha det bra och leva ett bra hästliv så i denna tråd blev jag förvånad:confused:

hur exakt avser du ha möjlighet att jobba bort särksilt mycket inne i dressyr rinken på en ny tävlings plats, om det dyker upp blom arrangemang, prasslande presseningar från cafeteria tältet, hundar skäller och vinden visslar i trädkronorna, om hästen knappt varit utanför sargen på hemmaplan och ej är van vid olika miljöer?

Jag trodde inte att jag skulle svara men nu gör jag det ändå.

Att ha en sådan häst som har fruktansvärt lätt för späning skulle ingen av de som svarat i denna tråden låta som de gör!

Att rida runt banan på en häst som är fantastisk, går underbart och allt är som i drömmen, MARdrömmen. Du kommer runt hörnet och hästen FLYGER fram i PANIK.

HADE DETTA SKETT I SKOGEN HADE JAG VARIT DÖD NU!

Är det meningen att folk SKA DÖ för att "alla hästar ska ha rätten att gå i skogen"???

Jag undrar verkligen, SKA MAN BEHÖVA DÖ i skogen bara för att man gillar dressyr på hög nivå?

Vad dillar du om? byt häst om du anser att din häst är så farlig! Då är det inte rätt häst för dig!

Vad är det för häst du har?

Senast ändrad av en moderator:

Vad dillar du om? byt häst om du anser att din häst är så farlig! Då är det inte rätt häst för dig!

Vad är det för häst du har?

Inget som är jätteovanligt- det förekommer även dressyrnissar som väljer ridhusets väggar för de inte klarar av eller är rädda för hästen ute.
Där har du en anledning till att vissa hästar inte kommer från banan eller ridhuset.

Att ha en sådan häst som har fruktansvärt lätt för späning skulle ingen av de som svarat i denna tråden låta som de gör!

Att rida runt banan på en häst som är fantastisk, går underbart och allt är som i drömmen, MARdrömmen. Du kommer runt hörnet och hästen FLYGER fram i PANIK.

Är det meningen att folk SKA DÖ för att "alla hästar ska ha rätten att gå i skogen"???

Jag undrar verkligen, SKA MAN BEHÖVA DÖ i skogen bara för att man gillar dressyr på hög nivå?

Då har man fel häst, eller är fel ryttare för hästen, eller motionerar hästen för lite eller ger den mer mat än man som ryttare klarar av eller så är det något annat fel, men något fel är det tyvärr,:crazy:

öh. jag är nog lite förvirrad över vad du skriver. vad menar du? varför svarar du mig?

för övrigt kan jag säga att jag for av min häst i somras (av ren olyckshändelse) i RIDHUSET. Inte räddade det mig, jag bröt ändå skulderbladet och blev förlamad. Kanske hade jag sluppit det om jag red ute...eftersom det va ridhusväggens fel (!) då jag for rätt in i väggen o krascha. ute kanske jag iaf inte hade landat/blivit klämd mot en vägg.

man kan vända på saken också.

Rida ut ger hästen bra kondition och balans, det är bra att ha den balansen att ta vara på vid dressyren. Din skog vet jag ju inte hur den ser ut, men om det finns stora stigar kan du göra volter ibland, halter, och mjuk galopp på raka stigar. När man galopperar i skogen måste hästen ha kontroll över benen. Det kräver en viss ben koncentration. Den kan du få när du rider på ojämna skogs vägar, då måste ju hästen passa upp sig och lyfta på benen.

Det är en bra kombination. Dock skulle en ponny ha det svårare i skogen och då ska man börja saktare med de. Stora hästar kan ta det lugnare och längre o högre stag, därför har dom det lättare i skogen.

Med vänliga hälsningar Muska (;

Detta är saker du måste räkna med när du rider. Om det hände i ridhuset gjorde det de, men det har ingen mening med att man inte ska rida ute ändå. Att rida ute är nyttit för dig och hästen. Att dö på hästryggen ska man INTE tänka på. Satsa på målet, och räkna med ALLT.

/Muskisen :D

Mig behöver du inte bekymra dig om, jag rider väldigt sällan numera ;)

Dock skulle en ponny ha det svårare i skogen och då ska man börja saktare med de. Stora hästar kan ta det lugnare och längre o högre stag, därför har dom det lättare i skogen.

men det handlar väl knappast om att sitta och galoppera över kalhyggen? varför skulle en ponny ha det svårare på en normal ridväg/stig :confused: det där låter som en lite missvisande kommentar minst sagt. aldrig upplevt att ponnyerna hade svårt i skogen, och jag har ridit åtskilliga.

Med den här kombinationen av häst och ryttare är en olycka inte långt borta oavsett om det är i skogen eller i ett ridhus , hur löser du det här på tävling undrar jag ?

men det handlar väl knappast om att sitta och galoppera över kalhyggen? varför skulle en ponny ha det svårare på en normal ridväg/stig :confused: det där låter som en lite missvisande kommentar minst sagt. aldrig upplevt att ponnyerna hade svårt i skogen, och jag har ridit åtskilliga.

Men har du inte förstått att skogen för de flesta är kalhyggen , över stock och sten dom verkar inte ha förstått att man kan rida på de stigar som finns :eek:

Med den här kombinationen av häst och ryttare är en olycka inte långt borta oavsett om det är i skogen eller i ett ridhus , hur löser du det här på tävling undrar jag ?

tack, exakt. det var precis det mitt inlägg handlade om.

Men har du inte förstått att skogen för de flesta är kalhyggen , över stock och sten dom verkar inte ha förstått att man kan rida på de stigar som finns :eek:

nä tydligen inte men jag börjar ju greppa det nu.

Hur menar du nu? du säger ju emot dig själv?
och varför skulle uppståndelse och miljöombyte vara ngt som bidrar till att hästen lever ett hästliv?
Hur många tävlingshästar tror du går ute i kuperad hage med hästkompisar, 12 timmar om dagen?

det som talar mest emot harvandet på enbart ridbana är väl för mig, slitaget på hästen av att i princip jobbas likadant dag efter dag efter dag. Bara faktumet att man sitter på hästen varenda dag, ofta har samma sadel osv, är slitage bara det. Lägg då till ensidigt arbete till det, så förstår man hur det i längden finns ett stort behov av att iallafall så långt det bara är möjligt, variera arbetet så att muskulatur får återhämta sig och - i den största mån det är möjligt, annan muskulatur ansträngs.

Jag tycker oftast att de som argumenterar starkast för att det är okej att rida hästen på ridbanan 5-6 dagar i veckan, är de som själva har en förkärlek för det. Kanske inte ett alltför ovanligt reaktion dock - kan nog appliceras till de flesta ämnen i och för sig.

Håller med Stilett!

Touché! ;) (Jag GILLAR inte att rida på ridbanan, älskar ffa skogen och snöpulsning.)

Min poäng med det hela att om det var miljöombytet - att se något annorlunda än "den gamla trista ridbanan/ridhuset" så går inte logiken ihop, tävlingshästar får nog miljöombyte så det räcker och blir över hundra gånger om. Enligt mig inget kriterie för att de ska trivas.
En bra hästhållning där hästarna trivs är för mig det allra viktigaste. Sen försöker man (jag) givetvis få hästen trivas med ridningen också, men ur objektiv aspekt så ser jag hellre en häst som rids "tråkigt"/halvkasst men har det bra i övrigt än motsatsen.
Sen finns det andra aspekter som att det är bra för hållbarheten och att hästen får gratis miljöträning vid uteritter. Fortfarande - en eller max 2-3 timmar per dag av hästens liv kontra 24-21 timmar per dag i hästens liv...
Självklart är dock det optimala att båda bitar är bra.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025