Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

precis, då jag inte hade bana var jag illa tvungen att göra allt i skogen. men har man bra bana och dålig skog (som nu) så lägger man givetvis själva träningen till banan..

man får ha i bakhuvudet att alla inte har lika bra möjligheter när det gäller att rida ut, vissa kanske har massa ängar med supert underlag, ändlösa sandvägar i skogen och fina stigar och bra klätterbackar, andra bara trafikerade vägar och åkrar som dom inte får rida på..

Vad dillar du om? byt häst om du anser att din häst är så farlig! Då är det inte rätt häst för dig!

Vad är det för häst du har?

Ekipaget i fråga var en 17 årig tjej på en D-ponny.

Hästen en dansk sportsponny. Då tio år.

Då har man fel häst, eller är fel ryttare för hästen, eller motionerar hästen för lite eller ger den mer mat än man som ryttare klarar av eller så är det något annat fel, men något fel är det tyvärr,:crazy:

Ja! Felet var att hästen väldigt lätt blir spänd. Vilket ÄR vanligt förekommande hos bra dressyrhästar.

Spänst och späning ligger en hårsmån ifrån varandra.

Spänst avlar man på, späning kommer som en bieffekt. Det är inte jag som hittat på. Vill man ha en spänstig häst med kapacitet för GP får man i vissa fall räkna med mycket späning.

Men är det så att man inte ska få satsa fullt ut på en dressyrhäst bara för att den har så lätt för späning att man inte vill riskera livet genom att rida ut?

öh. jag är nog lite förvirrad över vad du skriver. vad menar du? varför svarar du mig?

För att jag uppfattade det som att du antydde att:

Kan man inte rida ut på hästen för att det finns "farliga" saker där, hur ska man då kunna tävla dressyr med bokstäver och blomster arrangeman? Vilket jag inte tycker hör ihop. Därav svaret till dig.

Med den här kombinationen av häst och ryttare är en olycka inte långt borta oavsett om det är i skogen eller i ett ridhus , hur löser du det här på tävling undrar jag ?

Jaså?

Försöker hålla den loss såklart. Hästen gick oftast med tillräckligt lite späning på tävling för att placerar sig nationellt.

Senast ändrad:

Ja! Felet var att hästen väldigt lätt blir spänd. Vilket ÄR vanligt förekommande hos bra dressyrhästar.

Spänst och späning ligger en hårsmån ifrån varandra.

Spänst avlar man på, späning kommer som en bieffekt. Det är inte jag som hittat på. Vill man ha en spänstig häst med kapacitet för GP får man i vissa fall räkna med mycket späning.

Men är det så att man inte ska få satsa fullt ut på en dressyrhäst bara för att den har så lätt för späning att man inte vill riskera livet genom att rida ut?

Du, att en spänstig häst måste ha sån spänning att den inte går att rida ut på hur i alla världen får du ihop det:confused: Förklara det för mej.
Detta tjafs om att dressyrhästar är såna speciella monster som inte går att rida ut på är patetiskt.

Du, att en spänstig häst måste ha sån spänning att den inte går att rida ut på hur i alla världen får du ihop det:confused:
Detta tjafs om att dressyrhästar är såna speciella monster som inte går att rida ut på är patetiskt.

Jag sa INTE att alla hästar med spänst är spända!

Jag sa att det FINNS de som är det. Gigantisk skillnad.

Jag har inte skrivit att dressyrhästar är monster. Det är de inte!

Men att riskera livet bara för att andra tycker att alla hästar MÅSTE få gå i skogen är lika patetisk.

Jag tänker inte fortsätta diskutera i tråden. Du har din åsikt jag har min. MEN jag tog ett exempel från en elittävling i dressyr för några år sedan. Vill du inte tro på det är upp till dig. Hästen i fråga är inte äns kvar i sverige.

Dock finns det flera sidor av samma mynt, det är allt.

OCh dom som blir spända, varför blir dom det då menar du? Vilka egenskaper hos just en dressyrhäst gör den så spänd?

man får ha i bakhuvudet att alla inte har lika bra möjligheter när det gäller att rida ut, vissa kanske har massa ängar med supert underlag, ändlösa sandvägar i skogen och fina stigar och bra klätterbackar, andra bara trafikerade vägar och åkrar som dom inte får rida på..

Du har rätt, en anledning är säkert att många helt enkelt har alldeles för dåliga ridvägar.

Men att riskera livet bara för att andra tycker att alla hästar MÅSTE få gå i skogen är lika patetisk.

Och likaså att "vill/kan man inte rida ut så ska man inte ha häst". Tråkigt när det blir svart eller vitt.
Så länge hästarna får variation i arbetet, variation av underlag (vilket hästarna i vissa fall får av att gå mycket i hage med varierande terräng) och framförallt TRIVS med vad de gör så känns det knasigt att påstå att det är fel. Lätt att tappa fokus på helheten om man hakar upp sig på detaljer - nästan i klass med att kalla alla som rider med spö, sporrar eller skarpt bett för djurplågare oavsett i vilket syfte, hur de används, hur hästen reagerar på det osv.

Jag vet folk som klassar "uteritt" som att skritta 100 meter tills infartsvägen tar slut, vänder och skrittar hem igen och kallar det uteritt (den enda form av uteritt det blir), skulle de vara mindre "elaka" mot hästarna då? ;)

Du har rätt, en anledning är säkert att många helt enkelt har alldeles för dåliga ridvägar.

Ja det kan det vara.

Ang det du skrev innan om dressyrnissar så förstod jag att du framförde "deras" argument:idea:

Nu får jag gå till mig själv för att förklara. När jag rider i ridhus och arbetar med dressyr ser inte jag det arbetet som traggel. När jag sedan rider ut, och om jag då skulle försöka sitta med samma saker av det som går( vilket jag inte gör), som jag gör i ridhus, då ser jag det som traggel. För min del tycker jag det är onödigt. Jag väljer att fokusera på annat på mina uteritter, som mycket galopparbete och gärna snabbt.Klättring, stigar med rötter osv och då skiter jag i att tänka ridhusridning.

Då skiljer vi oss för en hel del i grundridningen finns med alltid, tycker jag, att hålla hästen mjuk och alert och kvick i att svara, spänstig i kroppen, mkt övergångar, variera form, osv, samt även ren dressyr någon stund på en åker tex, (men det är inte alltid självklart.)
Jag galopperar inte över rötter och stenar utan bara på ok underlag men gärna skutta över trädstammar och sånt:idea: Sen är det suveränt att jobba med just spänsten, styrkan och konditionen genom rejäla tempoväxlingar i trav och galopp.
Galopp är sällan "bara galopp" som i springa, utan den varieras och ofta genom de naturliga förutsättnignarna en raksträcka länger jag rejält sprången - sen vid kurvor tex sätta tillbaka i varierande grad ner till samlat några språng osv. Ja, sen klättra förstås, och skritta över stock och sten allt det här är också samtidigt lösgörande.
Ja ungefär så tänker jag,:idea: det blir samma grund egentligen som på ridbanan, men väldigt varierat och hästarna har aldrig verkat se det som "tragglande":confused:

MEN om man vid uteritter lägger ner allt annat och bara sitter där och låter hästen rulla på som den har lust lite, då blir det förstås mer lösgörande på ridbanan sen.

Rider man bara ut en period (och har "kul") är det svårare på ridbanan sen, det håller jag med om.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrev slarvigt. Jag skrittar på stigar med rötter och stenar. Ingen galopp såklart.

OK, ja tänkte det. Det är svårt att vara tydlig, jag vet:cool:

Inte en chans.

Tror mycket på att dom inte får komma ut i skogen, vilket ledder till att hästen är tittig/fjantig/rädd m.m. i skogen för att dom helt enkelt inte är vana.

Kommer ihåg hur min ponny var när jag köpte henne från ridskola som red ute i terräng ibland. Nå jäkla vägbommar var det inga problem med men stenar var totalt livsfarliga :smirk:

OCh dom som blir spända, varför blir dom det då menar du? Vilka egenskaper hos just en dressyrhäst gör den så spänd?

Men snälla, den är uppmärksam och reaktionssnabb. Vet den då inte var i från ljudet/rörelsen kom reagerar de instinktivt med att fly/försöka fly. Det trodde jag alla viste.

Men snälla, den är uppmärksam och reaktionssnabb. Vet den då inte var i från ljudet/rörelsen kom reagerar de instinktivt med att fly/försöka fly. Det trodde jag alla viste.

Det är just det jag vet... OCh jag ser inte det som en anledning att inte rida ut på en häst.......uppmärksam och reaktionssnabb är bara förnamnet på den häst jag rider ut på:cool: Och jag har dessutom haft såna innan också.

Och likaså att "vill/kan man inte rida ut så ska man inte ha häst".

Fast ingen har sagt det vad jag ser i tråden. tråden går ut på huruvida argumentet att om man vill tävla höga klasser så går det ibland inte att rida ut på hästen pga att det är en "tävlingshäst".
det verkar mest vara ni som inte rider ut som retat er på vad som skrivs och tolkat det på det sättet som ovan.

För att jag uppfattade det som att du antydde att:

Kan man inte rida ut på hästen för att det finns "farliga" saker där, hur ska man då kunna tävla dressyr med bokstäver och blomster arrangeman? Vilket jag inte tycker hör ihop. Därav svaret till dig.

Läs då igen!
särskilt vad det var jag svarade på, nämligen:

Ursprungligen postat av Totola
Inte nödvändigtvis. På en dressyrbana har man ofta fler sätt att få hästen spänna av och tänka på annat. Man kan "jobba bort" stressen på ett helt annat sätt jämfört med om en häst stressar upp sig för att den inte är van vid uteritter.

jag frågade då som sagt hur mycket man har tidoch möjlighet att "jobba bort saker" inne på en tävlingsbana.
I övrigt så är argumenten om spänning etc hos dressyrhästar en vanlig skröna folk gillar att slänga sig med som anledning att det inte går att ta den utanför ett dressyrstaket.

Är det din definiering av en dressyrhäst?

Det där ligger inte i vilken gren hästen tränas/tävlas - det ligger i hästens natur. Alla hästar har olika mkt benägenhet till flykt, oavsett om de går på ridskola, hoppas eller tävlar dressyr.

Visst är dressyrhästen uppmärksam och reaktionssnabb - på sin ryttare! Inte på omgivningen, inte mer än andra hästar!

Jag tror inte att det finns ens en handfull dressyr ryttare på högnivå som skulle säga att de inte red ut sina hästar för att de inte klarar av dem, i så fall är det för att de anser att det är större risk för att hästarna skadar sig - alltså samma anledning som hästarna inte går i hagar och defenitivt inteihop med andra hästar.

Sen tror jag faktiskt att de flesta hästar på den nivån (pratar om högnivå nu eftersom det är återkommande i tråden) får gå ut i "skogen" - det är bara en myt att de inte gör det. När vi är ute på nationella/elit tävlingar skrittar de flesta fram sina hästar ute och hur kan det gå till om de inte kan rida sina hästar ute på hemma plan?

Vad man kanske inte gör är att rida några mer ansträngande pass i skogen, man låter hästarna skritta, sträcka på musklerna, få miljö ombyte och bara andas!! Det tror jag iallafall, för så gör jag, oftast:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII