Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?
Du har rätt, en anledning är säkert att många helt enkelt har alldeles för dåliga ridvägar.
Ja det kan det vara.
Ang det du skrev innan om dressyrnissar så förstod jag att du framförde "deras" argument
Nu får jag gå till mig själv för att förklara. När jag rider i ridhus och arbetar med dressyr ser inte jag det arbetet som traggel. När jag sedan rider ut, och om jag då skulle försöka sitta med samma saker av det som går( vilket jag inte gör), som jag gör i ridhus, då ser jag det som traggel. För min del tycker jag det är onödigt. Jag väljer att fokusera på annat på mina uteritter, som mycket galopparbete och gärna snabbt.Klättring, stigar med rötter osv och då skiter jag i att tänka ridhusridning.
Då skiljer vi oss för en hel del i grundridningen finns med alltid, tycker jag, att hålla hästen mjuk och alert och kvick i att svara, spänstig i kroppen, mkt övergångar, variera form, osv, samt även ren dressyr någon stund på en åker tex, (men det är inte alltid självklart.)
Jag galopperar inte över rötter och stenar utan bara på ok underlag men gärna skutta över trädstammar och sånt
Sen är det suveränt att jobba med just spänsten, styrkan och konditionen genom rejäla tempoväxlingar i trav och galopp.
Galopp är sällan "bara galopp" som i springa, utan den varieras och ofta genom de naturliga förutsättnignarna en raksträcka länger jag rejält sprången - sen vid kurvor tex sätta tillbaka i varierande grad ner till samlat några språng osv. Ja, sen klättra förstås, och skritta över stock och sten allt det här är också samtidigt lösgörande.
Ja ungefär så tänker jag,
det blir samma grund egentligen som på ridbanan, men väldigt varierat och hästarna har aldrig verkat se det som "tragglande"
MEN om man vid uteritter lägger ner allt annat och bara sitter där och låter hästen rulla på som den har lust lite, då blir det förstås mer lösgörande på ridbanan sen.
Rider man bara ut en period (och har "kul") är det svårare på ridbanan sen, det håller jag med om.