Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Men Totola jag trodde du var en tjej som ansåg att hästar ska ha det bra och leva ett bra hästliv så i denna tråd blev jag förvånad:confused:

Vilken reaktion! :angel:
Får försvara mig med att jag kollat "för mycket" på Animalplanet, "djurpolisen i Houston" och kanske blivit för härdad? :p
Nej men seriöst, till viss del så "måste" man nöja sig med att se om sitt eget hus. Alla djur kommer inte tränas/skötas som man själv tycker är optimalt, framförallt eftersom alla inte kommer ha samma bild av vad som är optimalt. Likaså är det ju tyvärr så att många måste prioritera bort bitar i hästhållning/träning som man själv ser som standard eller absolut krav. För att öht kunna ha häst. Det kommer alltid ske prioriteringar och då ser jag hellre att det blir ridmässigt/träningsmässigt (så länge det inte är frågan om misshandel eller dylikt) än att det blir inom själva hästhållningen. Och vissa motiveringar är mer ok än andra - ett ställningstagande och en smaksak skulle man kunna säga.

Jag tycker inte heller det är bra med ensidig träning, framförallt inte när det som i det här fallet blir på samma underlag = inte bra för hållbarheten. Är ju själv inne väldigt mycket på helhetshälsa, att musklerna ska må bra och att hästarna ska ha så bra allmäntillstånd som möjligt.

Men så länge världen inte ser ut som så att allt kan vara optimalt så är detta ändå en sak som mentalt sett inte måste ställa till det för hästen.
Om ursäkten är; "jag vill inte rida ut för att riskera att min häst går sönder!" så tycker jag den är minst lika lam som att folk knappt vågar ha hästen ute och absolut inte med sällskap. Om ursäkten är "det är en tävlingshäst, alla GÅR inte att rida ut på helt enkelt" ja då är det just en ursäkt och knappast den rätta anledningen :p Är ursäkten att det förstör jobb man lagt ner så nja, det är ju ingen "riktig" anledning, samtidigt kan jag förstå att man som högt satsande tävlingsryttare gör udda prioriteringar. Jag själv skulle ju inte ens klippa hästen frivilligt, men förstår såklart att som tävlingsryttare är det oftast mer praktiskt.

hur exakt avser du ha möjlighet att jobba bort särksilt mycket inne i dressyr rinken på en ny tävlings plats, om det dyker upp blom arrangemang, prasslande presseningar från cafeteria tältet, hundar skäller och vinden visslar i trädkronorna, om hästen knappt varit utanför sargen på hemmaplan och ej är van vid olika miljöer?

Tja, inte mitt problem. Dom som sätter sig i situationen får sköta sig själva! ;)

Ärligt talat så på en häst som man har riktigt dålig koll eller som är väldigt rädd av sig så skulle jag faktiskt rekommenderat att först och främst träna i en trygg miljö för att därefter öka pressen lite successivt. Som exempel - en 13-årig tjej har precis skaffat en oinriden travare och har problem att få stopp på den vid uteritter, hästen bara stressar omkring och fattar ingenting = in på ridbanan med er och lär er kommunicera först! Så jo, en hyfsad grund kan man sätta i ridhuset. Framförallt kan man lära hästen övningar som man sedan kan tillämpa vid uteritter för att få hästen stressa ner. Att få hästen lydig, acceptera att ryttaren bestämmer och får något att tänka på så den blir mentalt lugn känns som ett bra sätt att förebygga skvättna hästar. Ju mindre de behöver tänka på = desto lättare att hitta på något själv att göra.
Att det är långt ifrån optimalt att göra så "hela tiden" även när grunden är satt - det är jag absolut med på.

Men har du inte förstått att skogen för de flesta är kalhyggen , över stock och sten dom verkar inte ha förstått att man kan rida på de stigar som finns :eek:

VA?!?:eek: Stigar?
Sånt är för mesar! ;)
Offroad i värsta terrängen ska det vara! :d Fast inte i galopp helst...

*kl*
Jag är bara chockad över hur vissa verkar resonera.
Att uteridning antingen är vråloffroad i oländig terräng där man flågalopperar med risk för att dö alternativt är det bara "ickeridning" utan enbart som någon slags rastning...

Vad sägs om variation?
Underlag, klättring, cantring, dressyrträning på grusväg (ojoj - hur ska det gå till?), långa uppbyggande skritturer, konditionspass med intervaller, snöplusning, glädje och frisk luft och miljöombyte?

Jag har som tidigare sagt förståelse för att man ÄR rädd.
Men då får man försöka ta tag i det och lösa det på något sätt.

Uteridning är väl inte den optimala lösningen för ALLA men man kan ju inte bara bortse från det oerhört kraftfulla verktyg som vi har tillgång till ute i naturen.

biffen;9817785 Att uteridning antingen är vråloffroad i oländig terräng där man flågalopperar med risk för att dö alternativt är det bara "ickeridning" utan enbart som någon slags rastning... Vad sägs om variation? Underlag skrev:
Om man rider dressyr på bana ser jag ingen anledning när man kommer ut i skogen att sitta och traggla även där med dressyrträning.

Nej det har jag aldrig påstått att man måste heller, men alla de andra delarna då? Sen finns det dem som säger att det inte "går".. och att hästarna blir stela och knepiga om man inte rider dressyr på banan "varje" dag.

Rider som sagt själv inte på bana/ridhus särskilt ofta eller ens regelbundet. Självklart gör jag det ibland, men inte 17 är min häst stel som en pinne för det?

Jag rider alla slags lösgörande övningar, tempoväxlingar, samling etc. etc. i all oändlighet.

Hänger man då upp sej på att hästen blir stel om man tar ett utepass så kan man väl lika gärna rida dressyr ute? För hästens skull, variationens skull? Eller tom ett pass med lite olika ingredienser - en längre skritt, klättring och sedan lösgörande arbete?

Variationen ger hållbara hästar som tränar alla muskelgrupper.

Sen finns det dem som säger att det inte "går".. och att hästarna blir stela och knepiga om man inte rider dressyr på banan "varje" dag.

Hänger man då upp sej på att hästen blir stel om man tar ett utepass så kan man väl lika gärna rida dressyr ute? För hästens skull, variationens skull? Eller tom ett pass med lite olika ingredienser - en längre skritt, klättring och sedan lösgörande arbete?

Om någon påstått att hästar blir knepiga och stela om man inte rider dressyr på banan varje dag, så får det stå för de som sagt så.

Jag har skrivit att många väljer bort det för att det tycker de får arbeta igen lösgörande arbete.

Och det går inte att lika bra rida dressyr ute om man med det räknar ett rakt spår.

Rider som sagt själv inte på bana/ridhus särskilt ofta eller ens regelbundet. Självklart gör jag det ibland, men inte 17 är min häst stel som en pinne för det?

Ingen har heller påstått att hästar blir stela som pinnar av att ridas ute, men det du tycker är mjukt och smidigt på din häst behöver inte alls betraktas som mjukt och smidigt av dressyrnissen. Nissen vill kanske ha mer.

Ingen har heller påstått att hästar blir stela som pinnar av att ridas ute, men det du tycker är mjukt och smidigt på din häst behöver inte alls betraktas som mjukt och smidigt av dressyrnissen. Nissen vill kanske ha mer.

Räcker det för Ulla H så borde det räcka för de flesta under den nivån också tycker man:angel:

Fast U. red runt bokträden på en volt o hade fasta höga cavalettis där.
Sen är det en skröna att hon alltid rider ute.
De vet de som bor därnere.

Räcker det för Ulla H så borde det räcka för de flesta under den nivån också tycker man:angel:

Jag håller med Axel att U som enbart uteridande är en skröna, och inte så liten heller.Dessutom är hennes "uteritter" oftast lagda på en av hennes åkrar och där går precis lika bra att rida lösgörande övningar.

VA?!?:eek: Stigar?
Sånt är för mesar! ;)
Offroad i värsta terrängen ska det vara! :d Fast inte i galopp helst...

så du har börjat rida ut nu ? tänker på dina trådar där du skrev att du inte ville göra det.

Fast U. red runt bokträden på en volt o hade fasta höga cavalettis där.
Sen är det en skröna att hon alltid rider ute.
De vet de som bor därnere.

Men i den här tråden är det ridhus och ridbana och jag ser åkrar som "ute" .

ginnies: Jag ser inte dressyrarbete som "traggla", :confused:
att hålla hästen lösgjord och smidig och på hjälperna är väl inget man behöver träna bara inne. Måstre man släppa allt av ridning för att man rider ute. Fattar inte logiken.:confused:
"Traggla" är ett uttryck som skogsnissar, unga hoppryttare utan såmycket insikt och andra liknande brukar använda om dressyr.

Min ponny rids på ganska hög nivå i dressyr och har alltid ridits ute! Skulle aldrig kunna tänka mig ngt annat då han älskar det. Givetvis krävs det mkt träning på banan men nog hinner man rida ut en eller två ggr /vecka alltid. Annars pressar du hästen för hårt.

Och visst, han är inte alltid den lättaste, han hoppar och far och är rätt het mellan öronen men då har man fördel utav att han är välriden och lydig!

Mvh Jate Volim

ginnies: Jag ser inte dressyrarbete som "traggla", :confused:
att hålla hästen lösgjord och smidig och på hjälperna är väl inget man behöver träna bara inne. Måstre man släppa allt av ridning för att man rider ute. Fattar inte logiken.:confused:
"Traggla" är ett uttryck som skogsnissar, unga hoppryttare utan såmycket insikt och andra liknande brukar använda om dressyr.

Förut i den här tråden har jag inte pratat om mig själv, utan bara allmännt om varför dressyrnissar inte alltid rider ute.

Nu får jag gå till mig själv för att förklara. När jag rider i ridhus och arbetar med dressyr ser inte jag det arbetet som traggel. När jag sedan rider ut, och om jag då skulle försöka sitta med samma saker av det som går( vilket jag inte gör), som jag gör i ridhus, då ser jag det som traggel. För min del tycker jag det är onödigt. Jag väljer att fokusera på annat på mina uteritter, som mycket galopparbete och gärna snabbt.Klättring, stigar med rötter osv och då skiter jag i att tänka ridhusridning.

så du har börjat rida ut nu ? tänker på dina trådar där du skrev att du inte ville göra det.

Om du tänker efter vad jag mer skrev i tråden så är det bara att rida ut utan sällskap jag inte "vågar" (har svårt att ta mig i kragen för att göra om man säger så). För att variera underlaget har jag då promenerat med hästen ibland istället, och försökt få uterittssällskap.
Men ja, jag har försökt ta mig i kragen för att iallafall komma igång med uteritterna igen (blir jobbigt i längden att promenera med hästarna :p ) men tar det lite gradvis för att även hästen ska lära sig coola ner. Perfekt med pojkvännen med som sällskap! ;) (kan väl iofs erkänna att jag inte ens promenerat med dom en period. Detta pga att jag varit livrädd att de ska halka och slå ihjäl sig bara av att gå mellan hagen och stallet och mellan stallet och ridhuset, inga skor och hovslagare som skjuter upp besöket :eek: )

Har alltid älskat uteritter i skogen. Och skulle jag slippa tråkiga vägar (där jag och hästen har lättare för att få onödig stress i huvudet) utan bara kunna rida ut direkt i skogen så skulle jag nog inte ha något problem med att rida ut själv heller. När hästen får jobba fysiskt och/eller mentalt känns det som att man har bättre kontroll rent automatiskt, av att pulsa i snö, rida upp för en jobbig backe, rida i dålig terräng osv.

men om man har en åker som man jämt brukar rida på så tycker iaf jag att det är som en ridbana. om än kanske med gräsunderlag, men det är ff att räkna som bana utifrån hästens synpunkt!

iaf stor skillnad på vad min tycker om att rida runt runt på stubbåkern som han brukade ridas och tränas på =tryggt och alldagligt) och att galoppera på en Annan ny och upphetsande stubbåker. det blir ju bara som en bana utan staket om man nästan alltid rider där...

så nej, köper öht inte UH argumentet. men visst är det trevligt att hennes hästar inte behöver gå i ridhus 7 dar i veckan!

Men å andra sidan - min kille är ju "van" sina vägar och de stigar vi har tillgång till. När vi kommer ut på okänd mark så tycker han att det är extra spännande såklart.

Jag tycker ändå tillsist att det handlar om att hästen mår bäst av varierad träning = inte bara i samma ridhus/bana/underlag etc.

rent fysisk då tänker du på??

jo det håller jag såklart med om. tyvärr är det ofta så att man inte har så bra underlag när man ska rida ut. hos mig är det bara grusvägar. finns några ängar men dom är nästan alltid för våta att rida på, och dessutom sköts dom inte så det finns massa tuvor. inget att trava eller galoppera på med andra ord. och grusvägarna är ju såpass hårda att kort trav är högsta gångart. går väl att galoppera några steg men inte mer..

så då blir det ju logisk att lägga träningspassen till banan där underlaget är bäst, och bara rida ut för "skojs skuld".

jag är säkert inte ensam om att ha det så..

Jag ser dressyrträning ute som minst lika mycket värd som dressyrträning inne. Det finns heller ingen anledning att flängrida bara för att man är utomhus. däremot erbjuder ett utepass ett flertal möjligheter både till långgaloppering, klättring, offroad och rena dressyrövningar man lika gärna kunde göra i ridhus.
Allt beror på vilka förutsättningar man har, en som rider i ridhus alla pass utom ett per vecka är nog mer benägen att minska kraven utomhus och "leka". En som varken har tillgång till ridhus eller ridbana utan rider alla pass ute kommer att kräva betydligt fer samling och rena dressyrövningar utomhus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII